טיקטוק נכנסת לעולמות האיקומרס ומשיקה שירותים חדשים

הרשת החברתית שואפת להתחיל לנצל את הפוטנציאל המסחרי העצום שלה והכריזה על כניסה לשלושה תחומים: איקומרס, פלטפורמת יוצרים וכלים ליצירת תוכן • אילו פיצ'רים יגיעו בחודשים הקרובים לישראל, ומהו הכוח החזק של טיקטוק שמייחד אותה מהאחרות?

אסף שגיא, מנכ''ל טיקטוק ישראל. “חברנו לפלטפורמות האיקומרס הגדולות בעולם'' / צילום: דור אליהו
אסף שגיא, מנכ''ל טיקטוק ישראל. “חברנו לפלטפורמות האיקומרס הגדולות בעולם'' / צילום: דור אליהו

הרשת החברתית טיקטוק הכריזה היום (ב') על כניסה לשלושה תחומים בישראל: איקומרס, פלטפורמת יוצרים וכלים ליצירת תוכן. מאחורי המהלך עומד הרצון של טיקטוק, שעברה את רף מיליארד המשתמשים ב-150 המדינות שבהן היא פועלת, למנף את הפוטנציאל המסחרי העצום שלה.

בתחום האיקומרס, בחודשים הקרובים יגיע לארץ הפיצ'ר product Links - אפשרות להוסיף לסרטונים תווית שתעביר את המשתמשים לעמודים חיצוניים, שדרכם תתבצע הרכישה (בדומה לאופן שבו מתבצעות הרכישות באינסטגרם בישראל, להבדיל מהשוק בארה"ב).

פיצ'ר נוסף שיגיע לישראל הוא Live Shopping, כלומר מכירת מוצרים בזמן שידורים חיים דרך קישורים למוצרים שאפשר לקנות. נכון לעכשיו, שלב התשלום אינו זמין בתוך טיקטוק, אלא יש להתחבר לשירותים אחרים כדי לבצע את התשלום. כאשר האופציה הזו תיושם, טיקטוק תצטרך להחליט האם היא לוקחת עמלות על הרכישות בתוך הזירה שלה, או שהיא מאפשרת לעסקים לגזור את הרווח בצורה מלאה.

אסף שגיא, מנכ"ל טיקטוק ישראל, ציין כי "חברנו לפלטפורמות האיקומרס הגדולות בעולם, כמו וויקס, סקוור, שופיפיי ו-ecwid, שיעזרו למוכרים ליצור קטלוג מוצרים בתוך האפליקציה". נכון לעכשיו, הקטלוג זמין בארה"ב ובבריטניה, אך עדיין לא בישראל.

עבור היוצרים השיקה טיקטוק את ה-TikTok Creator Marketplace - זירה שתעזור להם להתחבר למותגים וחברות באופן שבו פועלים משפיענים. ישראל היא בין השווקים הראשונים בעולם שמקבלים את המוצר.

משמעות ההשקה היא שיוקם אתר בעברית, ויוצרים עם 10,000 עוקבים לפחות (בכל שוק ייקבע הרף המינימלי על פי גודלו) יוכלו להירשם לפלטפורמה, שדרכה חברות ומותגים יצרו עמם קשר לטובת חוזים עסקיים. נושא התשלום ליוצרים לא נעשה דרך טיקטוק. בזירה הזו יידרשו הגולשים לאמון מול היוצרים, שכן יהיה עליהם להוסיף גילוי (באמצעות כפתור ייעודי) שמדובר בסרטון פרסומי.

הפוטנציאל המסחרי

התחום השלישי שעליו הכריזה טיקטוק מספק כלים ליצירת תוכן: ראשית, יהיה אזור מיוחד שבו יוצגו הטרנדים החזקים ברשת החברתית. זאת, לדברי שגיא, כיוון ש"מותגים מצליחים יותר כשהם רוכבים על טרנד קיים". כדוגמה הוא סיפק את חברת הלואו קוסט רינאייר, "שמצליחה להיות נוכחת בכל טרנד אפשרי, כולל הטרנד האחרון couch guy".

טרנד אחר מתכתב עם הסדרה המדוברת משחקי הדיונון: סרטונים שהוצמד אליהם האשטג של הסדרה זכו ל-35 מיליארד צפיות. סרטונים שעסקו בעוגייה הקשורה לסדרה זכו ל-3.5 מיליארד צפיות.

בנוסף, טיקטוק משיקה Video Editor - פלטפורמה עריכת וידאו פשוטה, באמצעות חברת canva האוסטרלית ובאמצעות vimeo (שרכשה את חברת מג'יסטו הישראלית). בנוסף היא משיקה אלגוריתמיקה בשם Dynamic Scene שתיקח חומרים לא ערוכים, ותדע לייצר סרטונים שמתאימים לזירה.

לדברי שגיא, אחד הטרנדים הבולטים בפלטפורמה הוא TikTokMadeMeBuyIt, כלומר שיתוף של גולשים על מוצרים שרכשו דרך האפליקציה - לסרטונים אלה נרשמו עד היום כ-5.5 מיליארד צפיות. לפי נתוני טיקטוק, 57% מהמשתמשים מעידים כי גילו מוצרים חדשים בטיקטוק, ו-23% רכשו מוצר שראו ברשת החברתית.

במקרים מסוימים, מעגלי הוויראליות שנוצרים בעקבות סרטונים שמעלים קונים אחרי רכישה מובילים לחיסול מלאים. כך קרה עם מסקרה של מייבלין בסרטונים שהועלו לאחרונה, ואפילו עם מסיר שומנים לניקוי סירים שכיכב בטיקטוק ואזל מהמדפים באונליין ובחנויות.

את כוח הקנייה הזה מבקשת טיקטוק להעלות מדרגה כשהיא נכנסת לזירה של הקניות המקוונות, שבזמן הקורונה צברה תאוצה משמעותית בכל העולם. במסגרת העלייה בגיל המשתמשים שלה, היא מביאה בחשבון את העובדה שהם מחזיקים בכרטיס אשראי וכי גם חברות מחפשות גישה אליהם.

גם לקנות וגם לדבר

בעבר פעלו המתחרות הבולטות של טיקטוק, פייסבוק ואינסטגרם, כדי להכניס איקומרס לחוויית המשתמש ברשת החברתית. זה כמה חודשים שאפשר לרכוש מוצרים בתוך פייסבוק או לראות מוצר מסוים בחשבון באינסטגרם, ולרכוש אותו בתוך הזירה בקלות - אם כי לא בכל השווקים בעולם. בישראל הכלים האלה עדיין לא נפוצים, אך השימוש כבר מוכר.

לטענת שגיא, שענה לשאלת גלובס, "הכוח המשמעותי של טיקטוק הוא לא רק האפשרות לרכוש את המוצר בזירה, אלא העובדה שגם מדברים על המוצר בזירה". טיקטוק אכן רושמת הובלה משמעותית על המתחרות, בכך שהבאזז על המוצרים מתנהל בתוך הרשת החברתית - כלומר, שם יוצרים את התוכן. אין ספק שמהלך כזה יגביר את הכוח שיש לטיקטוק ולכוח הרכישה שיהיה בזירה.

גם גוגל, אגב, פועלת בזירה המסחרית באופן של קישור לדפי מכירה לאתרים אחרים. בתחום הטיסות, למשל, בגוגל פלייטס ניתן לקבל השוואת מחירים לטיסות - אולם לשם הזמנת הטיסה מועברים הגולשים לאתרים של סוכני אונליין.