קרן המטבע העלתה את תחזית הצמיחה של ישראל, אך מזהירה מהשתוללות האינפלציה בעולם

קרן המטבע צופה צמיחה של 7.1% למשק המקומי ב-2021 - בדומה לתחזית בנק ישראל שהועלתה במעמד הריבית • מנגד, הקרן הורידה את התחזית ל-2022 מעבר לזו של בנק ישראל • במקביל, הקרן הנמיכה את תחזית הצמיחה העולמית לשנה מ-6% ל-5.9% והזהירה את הבנקים המרכזיים מפני סיכוני האינפלציה בעולם

בתי קפה רחוב דיזנגוף, תל אביב / צילום: כדיה לוי
בתי קפה רחוב דיזנגוף, תל אביב / צילום: כדיה לוי

קרן המטבע הבינלאומית העלתה בחדות את תחזית הצמיחה למשק הישראלי  מ-5% ל-7.1% ב-2021. יחד עם זאת, הקרן עדכנה כלפי מטה את התחזית ל-2022 ל-4.1%. מדובר בפעם השנייה ברציפות שבה קרן המטבע מעלה תחזיות למשק ב-2021 בהמשך לעדכון מעלה שבוצע בתחזית באפריל.

תחזית קרן המטבע הבינלאומית ל-2021 אופטימית מעט יותר מזו של בנק ישראל, אך נמוכה יותר מזו שצופה הבנק ל-2022. במעמד הודעת הריבית ביום חמישי האחרון, חטיבת המחקר של בנק ישראל עדכנה את תחזיות הצמיחה של המשק לשיעור של 7% השנה ו-5.5% בשנה הבאה, בין היתר בשל עדכון מעלה של נתונים היסטוריים מצד הלמ"ס.

בתוך כך, קרן המטבע הנמיכה את תחזיות הצמיחה לכלכלה העולמית, כשברקע החשש מהמשך עליית האינפלציה. התחזית המרכזית של קרן המטבע היא כי האינפלציה תעלה בחדות לקראת סוף השנה, תתמתן באמצע 2022 ואז תרד בחזרה לרמות שלפני המגפה. תחזית הצמיחה העולמית הונמכה מ-6% ל-5.9% ב-2021, ושל 4.9% ב-2022, בעיקר בשל השיבושים בשרשראות האספקה העולמית.

בקרן המטבע סבורים כי סיכוני האינפלציה מוטים כלפי מעלה והמליצו ​לבנקים המרכזיים להיות "מאוד עירניים" ולנקוט בפעולות מוקדמות להידוק המדיניות המוניטרית. לפי קרן המטבע, הבנקים המרכזיים בדרך כלל יכולים להתעלם עליית מחירים שנבעה מזעזועים במחירי האנרגיה או מקשיי אספקה זמניים. אבל הם צריכים לפעול אם יש סימנים לכך שחברות, משקי בית או העובדים מתחילים לצפות לאינפלציה גבוהה.

קרן המטבע הנמיכה את תחזית הצמיחה לכלכלה האמריקאית באחוז וצופה צמיחה של 6% ב-2021, לעומת התחזית הקודמת מיולי לצמיחה של 7%. התחזית לכלכלת סין הונמכה ב-0.1% ל-8% ב-2021, והתחזית של קרן המטבע לבריטניה הונמכה ב-0.2% ל-6.8%, אחת התחזיות האופטימיות מקרב מדינות ה-G7.

יחד עם זאת, למרות שיבושי האספקה ​​שהגבירו את לחצי האינפלציה, הכלכלנית הראשית של קרן המטבע, פרופ' גיטה גופינת, אמרה כי מוקדם מדי "להגיד משהו על סטאגפלציה".