האוניות עושות אחורה פנה: כך נראה הפקק העצום בנמל הגדול בבריטניה

הרשויות בנמל פיליקסטו הודו שהמחסור החמור בנהגי משאיות תרם להיווצרותו של פקק ימי ענק • חברת הספנות הגדולה בעולם כבר הודיעה שלא תשלח לנמל את האוניות שלה, צעד שעלול להחריף את המחסור בסחורות בבריטניה

אניית אברגרין חונה בנמל פליקסטו. מחסור בנהגי משאיות משתק את העברת הסחורות / צילום: Reuters, Peter Cziborra
אניית אברגרין חונה בנמל פליקסטו. מחסור בנהגי משאיות משתק את העברת הסחורות / צילום: Reuters, Peter Cziborra

חברת הספנות הגדולה בעולם הודיעה שתפסיק באופן זמני לשלוח את אוניות המכולות הגדולות בצי שלה לנמל פיליקסטו (Felixstowe) שבאנגליה, משום הפקק שנוצר בו. במקום זאת, אוניות החברה הדנית מרסק צפויות לעגון בנמלים אחרים באירופה, ומשם יעברו המכולות לבריטניה בספינות קטנות יותר. הצעד של מרסק עשוי להחריף עוד יותר את המחסור במצרכים ובסחורות לצרכנים בבריטניה.

100 אלף נהגים חסרים ולחץ חג המולד

הסיבה העיקרית לפקק שנוצר בנמל הוא המחסור בנהגי משאיות שיובילו את המכולות ליעדיהן ברחבי בריטניה. אחד ממנהלי מרסק אמר בראיון ל"פייננשל טיימס" שהמחסור הזה גורם לכך ש"לוקח זמן רב יותר להעביר מכולות מלאות מהנמלים", מה שיוצר בעיית מקום. "נאלצנו להפסיק את הפריקה של אוניית מכולה בגלל שלא היה מקום לשים אותן", אמר.

פריקת קונטיינרים בנמל פליקסטו, בריטניה / צילום: Reuters, PETER CZIBORRA
 פריקת קונטיינרים בנמל פליקסטו, בריטניה / צילום: Reuters, PETER CZIBORRA

הרשויות בנמל הודו ביממה האחרונה כי המחסור החמור שנרשם בממלכה בנהגי משאיות הוא "גורם מסייע" בפקק שנוצר בנמל, האחראי לכשליש מיבוא המכולות של בריטניה בשנה. לפי הודעת הנמל, קצב פינוי המכולות עומד כעת על עשרה ימים בממוצע למכולה מלאה, במקום 4.5 ימים בעבר.

המחסור בנהגי משאיות בממלכה עומד על כ-100 אלף עובדים, לפי הערכות התעשייה בבריטניה. הוא נובע מכך שלא ניתן להביא נהגים כוח עזר בהתראה קצרה ממדינות אירופיות אחרות בגלל הפרישה של בריטניה מהאיחוד, אך גם בגלל מגפת הקורונה שמעכבת את ההכשרות של נהגים.

המחסור הוביל למצוקת דלק בתחנות ברחבי המדינה, שהוחרפה עוד יותר בעקבות הסתערות הנהגים על התחנות, ולמצוקת סחורות במדפים בסופרמרקטים.
כעת, לקראת חג המולד, עונת הקניות המשמעותית ביותר בשנה, החשש ממחסור במצרכים, בסחורות ובמוצרים מוביל עסקים רבים בבריטניה להזמין אותם מראש ולאחסן אותם עד דצמבר - פעילות שמגבירה עוד יותר את העומס בנמלים באופן מיידי.

משאיות בנמל פליקסטו, בריטניה / צילום: Reuters, PETER CZIBORRA
 משאיות בנמל פליקסטו, בריטניה / צילום: Reuters, PETER CZIBORRA

גם בנמלים אחרים ברחבי העולם נרשמו עיכובים ועומסים בחודשים האחרונים, אך לדברי אותו בכיר בחברת הספנות מרסק, ה"פקק" בפיליקסטו הוא אחד המשמעותיים שבהם.
"השיא שלפני חג המולד, יחד עם המחסור בתובלה, טרמינלים יבשתיים עמוסים, לוחות זמנים משובשים של התחבורה הימית והשפעות המגפה חברו יחדיו ליצור עומס של מכולות בנמל", נכתב בהודעת הנמל.

משבר הסחורות מאיים על תדמית הממשלה

הממשלה הבריטית, שמשבר הסחורות מאיים על תדמיתה אחרי שהצליחה ליישם את הסכם הברקזיט לפרישה מהאיחוד, אמרה כי היא צופה שהמצב בנמל ישתפר.
"ברור לכול שיש בעיה, במיוחד בתחום נהגי התובלה, אך לא רק כאן בבריטניה", אמר חבר הקבינט אוליבר דאודן. "זו בעיה הקיימת בכל אירופה, בפולין, בארה"ב ואפילו בסין". דאודן הרגיע ואמר כי הממשלה "נוקטת צעדים מוחשיים" כדי לטפל במחסור הנהגים.

ראש הממשלה בוריס ג’ונסון אישר אלפי ויזות עבודה אד-הוק לנהגים ולעוזרי-נהגים לטובת תובלה יבשתית, וכ-200 חיילים התגייסו גם הם בשבוע שעבר כדי להקל את המחסור שנרשם בדלקים בתחנות הדלק בעזרת משאיות צבאיות ונהיגה במשאיות אזרחיות.

דאודן הוסיף כי הממשלה מנסה להכשיר במהירות 5,000 נהגים נוספים, והיא צפויה לרכך את הכללים הנוקשים הקשורים בהכשרה המקצועית שלהם, כדי לספק עוד נהגים לתחום.

מקורות אמרו ל"גרדיאן" הבריטי כי הם אינם צופים הקלה בעומסים בגלל הזמנות רבות שאמורות להגיע לבריטניה עד חג המולד, וגם בחודשיים שאחריו - לפני שהתעשייה בסין יוצאת לחופשה לרגל השנה החדשה הסינית.

כלי התקשורת תוהים מה יהיה על תרנגולי ההודו

כלי התקשורת בבריטניה עסוקים בספקולציות לגבי חג המולד, ואם יהיה מחסור בתרנגולי הודו - מאכל מסורתי במדינה במועד זה. החשש הוא בין השאר מהסתערות של קונים על מוצרים מסוימים, כפי שאירע בשבועות האחרונים סביב הדלק בתחנות, שתוביל לביקוש חריג ולמדפים ריקים.

במקביל, ישנם דיווחים על כך שבגלל מחסור בידיים עובדות, ובמיוחד בכוח עבודה עונתי וזול יחסית ממזרח אירופה (בעקבות השינויים החוקיים שגרר ה"ברקזיט"), חקלאים בריטים מוותרים על קטיף ירקות ופירות, מה שעלול להוביל לעלייה נוספת במחירים ולמחסור בסופרמרקטים.

ג’ונסון אמר בשבוע שעבר כי על בריטניה "להיגמל" מהתלות בכוח עבודה זול, וכי הכלכלה הבריטית צריכה לעבור "תהליך התאמה" כדי שגם עובדי תובלה וחקלאות יזכו לשכר הוגן ולתנאים טובים, ויתרמו להגדלת הפריון בממלכה המאוחדת.