רוסיה תקבל בקרוב מטבעות קריפטו בביצוע תשלומים?

בראיון לרשת CNBC אמר פוטין כי למטבעות דיגיטליים "יש זכות קיום, והם יכולים לשמש כאמצעי תשלום" • עם זאת, הנשיא הרוסי לא כל כך אופטימי בנוגע לשימוש בקריפטו למסחר בנפט וסחורות אחרות

ולדימיר פוטין נואם במסגרת אירועי שבוע האנרגיה של רוסיה, אתמול / צילום: Associated Press, Mikhail Metzel, Sputnik, Kremlin Pool
ולדימיר פוטין נואם במסגרת אירועי שבוע האנרגיה של רוסיה, אתמול / צילום: Associated Press, Mikhail Metzel, Sputnik, Kremlin Pool

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הציג השבוע גישה מפתיעה למטבעות קריפטו, שדווקא מהווים מושא לביקורת הולכת וגוברת מצד רגולטורים ברחבי העולם בשל החשש מפני הלבנת הון ופעילות פלילית באמצעותם.

בראיון לרשת CNBC, שגם פורסם באתר הקרמלין, אמר פוטין כי למטבעות קריפטוגרפיים "יש זכות קיום, והם יכולים לשמש כאמצעי תשלום". עם זאת, לדבריו זה מוקדם מדי לדבר על מטבעות דיגיטליים כאמצעי תשלום בעסקאות נפט וסחורות אחרות שמהוות את עיקר הייצוא של רוסיה.

"מטבעות קריפטו לא נתמכים על ידי שום דבר עד כה", הסביר פוטין, והוסיף: "זה אולי קיים כאמצעי תשלום, אבל אני חושב שמוקדם מדי לדבר על שימוש במטבעות קריפטו בסחר בנפט".

המנהיג הרוסי גם סימן את צריכת האנרגיה המסיבית של המטבעות כמחסום פוטנציאלי לשימוש בהם. הביטקוין, למשל, דורש הרבה כוח מחשוב לצורך עיבוד עסקאות וכריית מטבעות חדשים.

ביממה האחרונה הביטקוין עלה ב-4.5%, האת'ריום טיפס ב-5% וקרדנו התחזק ב-2.4%. 

פתרון לעיצומים הכלכליים? 

מאז הסנקציות שהוטלו על רוסיה ב-2014 בעקבות סיפוח חצי האי קרים, המדינה מחפשת חלופות למסחר בדולרים, ופוטין מאשים את ארה"ב בשימוש במטבע שלה כנשק. תומכי הקריפטו טוענים שבסופו של דבר מטבעות מבוזרים יחליפו את כסף הפיאט (דולר או יורו, למשל) שהונפקו על ידי הבנקים המרכזיים.

הבנק המרכזי של רוסיה הזהיר שוב ושוב את המשקיעים במדינה ששוק הקריפטו תנודתי באופן קיצוני, ונכון לעכשיו, מטבעות דיגיטליים לא משמשים כאמצעי תשלום מקומי. עם זאת, אין במדינה תוכנית להטלת איסור גורף על מסחר בקריפטו כמו בסין, אמר השבוע סגן שר האוצר של רוסיה, אלכסיי מויסב, לפי דיווחים של סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס.

הגישה היחסית חיובית של פוטין למטבעות הדיגיטליים מגיעה בזמן שהבית הלבן מתכנן להשיק מיזם רחב לבדיקה ולתיאום מדיניות בתחום, מה שעלול להוביל לרגולציה חדשה ומחמירה הרבה יותר. בסין נקטו במהלך ספטמבר צעדים יותר קיצוניים - במהלך חודש ספטמבר הממשל בבייג'ינג קבע שכל פעילות במטבעות קריפטוגרפיים במדינה אינה חוקית.