ישראל ואיחוד האמירויות מתקדמות לקראת הכרזה על אזור סחר חופשי

על אזור הסחר החופשי הכריז אמיק חייק, השגריר הטרי של ישראל באבו דאבי, בנאום בטקס פתיחת פורום העסקים ישראל-אבו דאבי • אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא, אמר כי ה"משמעות הרחבה של הסכמי אברהם היא פתיחתה של ישראל לשווקים שלא היו בעבר דרך האמירויות"

אזור התעשייה בדובאי. / צילום: Shutterstock, Steven Bostock
אזור התעשייה בדובאי. / צילום: Shutterstock, Steven Bostock

ישראל ואיחוד האמירויות מתקדמות לקראת הכרזה על אזור סחר חופשי ביניהם. כך גילה הערב אמיר חייק, השגריר הטרי של ישראל באבו דאבי. בנאום בטקס פתיחת פורום העסקים ישראל-אבו דאבי של המשלחת העסקית של מכון היצוא ובנק הפועלים Beyond Business אמר חייק כי בשנה מאז שנחתמו הסכמי אברהם הוכיחו שני העמים את היכולת שלהם להתחבר ולהביא מדינותיהם שיתוף-פעולה מוצלח.

ההכרזה של חייק על אזור הסחר החופשי הגיעה לאחר מגעים של חודשים ארוכים בין המדינות. ההכרזה התעכבה מסיבות שונות וחייק חשף את ההסכמות. עם זה, שתי המדינות מקיימות סקרי היתכנות כדי לבדוק שאין פגיעה משמעותית ביצרנים המקומיים.

מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר אמר הערב לעיתונאים כי במסגרת גיוס ההשקעות הבינלאומי שערך הבנק, ובמסגרתו נאספו מיליארד דולר, גם משקיע מוסדי מהאמירויות הצטרף לראשונה להשקעה. לדבריו, השנה האחרונה הוכיחה כי יש להתקדם עם האמירתים עקב בצד אגודל בלי להיחפז.

אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא, אמר כי ה"משמעות הרחבה של הסכמי אברהם היא פתיחתה של ישראל לשווקים שלא היו בעבר דרך האמירויות".

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, שמנהל כעת את השקעות סופטבנק בישראל, אמר באירוע כי איראן היא סכנה לשכנותיה באזור אף יותר מלישראל: "האיום האיראני מאיים על האזור כולו. תוך כדי שאנחנו מדברים האיראנים עושים מאמצים גדולים בכדי לקדם פעילות שכל מטרתה היא לשבש את היציבות באזור".

"זהו הביקור הרשמי הראשון שלי באבו דאבי, וכיף לי להיות פה באופן גלוי. תהליך החתימה של הסכם השלום היה תהליך ארוך, שקדמו לו חודשים ארוכים של משא-ומתן. זה לא היה קשה כל כך ליצור את הקשר הראשוני עם מוחמד בן זאייד והאחים שלו, הקושי נוצר בשאלה האם נוכל ליצור אמון חזק מספיק בין שני הצדדים כדי להוביל לבסוף להסכם. אני באמת מאמין כי בזכות המאמצים הגדולים ששני הצדדים עשו, בסוף הצלחנו". באשר לחייו החדשים אחרי תפקידו כראש המוסד, אמר כהן כי "אני שמח מאוד על החיים שלי כאיש עסקים. אני כבר לא צריך להיות זה שרודף אחרי האנשים הרעים, הטרוריסטים ואחרי האיום האיראני".

שר המדינה לענייני סחר חוץ, תאני אל זאייד אמר בנאומו כי יש תחומים רבים משחקים לשתי המדינות וההסכמים ומה שהגיע אחריהם הראו שפוטנציאל רק מתחיל להתממש.

בפורום השתתפו עוד: ראובן קרופיק, יו"ר בנק הפועלים, יו"ר לשכת המסחר של איחוד האמירויות, מר עבדולה אל מאזורי (Abdullah M. Al Mazrui) ויו"ר משרד ההשקעות של אבו דאבי ADIO, מר מוחמד עלי אל שורפה (Mohammed Ali AL Shorafa).

המשלחת הישראלית ובה כ-200 אנשי עסקים ישראלים בכירים הגיעה אמש לאיחוד האמירויות לציון שנה ממועד חתימת הסכמי אברהם ובמטרה להיפגש עם גורמי ממשל בכירים, גורמים בכירים המנהלים את קרנות העושר של המדינה ואנשי עסקים בכירים מקומיים. בפגישות שהיו נסגרו סופית כמה עסקאות שהמשא-ומתן עליהן מתנהל כבר כמה חודשים, ובהן בתחום עם הפארמה, אבטחת המידע ומצלמות חכמות.

יו"ר משרד ההשקעות של אבו דאבי ADIO, מר מוחמד עלי אל שורפה (Mohammed Ali AL Shorafa) אמר בפורום: "היום, שנה לאחר החתימה על הסכמי אברהם והודות להם אנחנו הפכנו לשותפים. אנו יוצקים בבטון את שיתוף-הפעולה בין ישראל ואיחוד האמירויות וזה מדהים שרק אחרי שנה כבר נרשמו עסקאות בהיקף מיליארד דולר בין שתי המדינות. בלי שגשוג כלכלי התקווה לייצב את האזור יישאר בגדר תקווה וחלום בלבד".

לפי נתוני מכון היצוא בשנה שחלפה מאז ההסכמים היקף הסחר בין המדינות הגיע למיליארד דולר, ומינואר עד אוגוסט היקף הסחר הוא כ-700 מיליון דולר. מדובר בחילופי סחורות בלבד וללא יצוא שירותים, לרבות בתחומי ההייטק והסייבר - נתח חשוב מהרכישות וההשקעות של חברות והממשלה האמירתית בישראל.

גילוי מלא: הכותב הוא אורח בנק הפועלים ומכון היצוא במימון מלא של גלובס