עולם התעופה מתאושש: חוזה של 108 מיליון דולר למנועי בית שמש

החברה שבשליטת קרן פימי חתמה על חידוש של הסכם מסגרת עם אחד הלקוחות האירופיים הגדולים ביותר בשוק התעופה-חלל, לדבריה, למשך תקופה של תשע שנים • מנכ"ל החברה, רם דרורי: "זהו הסכם משמעותי עבור פעילות מגזר החלקים"

מנועי בית שמש / צילום: אריאל ירוזלימסקי
מנועי בית שמש / צילום: אריאל ירוזלימסקי

חברת מנועי בית שמש , שבשליטת קרן פימי, חתמה על חידוש של הסכם מסגרת עם לקוח קיים שלה. לדברי החברה מדובר באחד הלקוחות האירופיים הגדולים ביותר בשוק התעופה-חלל (aerospace).

היקפו הכספי של הסכם המסגרת המחודש מסתכם בכ-108 מיליון דולר, והוא יימשך על פני תשע שנים, מתחילת שנת 2022 ועד סוף שנת 2030. במסגרת ההסכם תמשיך מנועי בית שמש לייצר עבור הלקוח יציקות להבים למגוון מנועי סילון, אשר סופקו עד כה בהתאם להסכם מסגרת קודם, וכן תפתח ותייצר חלקים חדשים עבור הלקוח במסגרת תוכנית מנועים מובילה בשוק האזרחי.

לדברי רם דרורי, מנכ"ל מנועי בית שמש, "זהו הסכם משמעותי עבור פעילות מגזר החלקים ואנו רואים בו הבעת אמון חשובה ביכולותיה ובמקצועיותה של קבוצת מנועי בית שמש. הקבוצה ממשיכה במאמציה להרחבת שיתופי הפעולה עם לקוחותיה האסטרטגיים, בעוד שתהליך התאוששות עולם התעופה הגלובלי ממשיך".

סובלת מהירידה במכירות מטוסים בעולם

מנועי בית שמש עוסקת בייצור חלקים למנועי סילון ובשיפוץ מנועים למטוסים. מאז התפרצות מגפת הקורונה בעולם סובלת החברה מירידה בפעילותה עקב ירידה במכירות מטוסים בעולם, שנובעת מההאטה החריפה בפעילות חברות התעופה.

את שנת 2020 סיימה מנועי בית שמש עם ירידה של 18% בהכנסות ל-140.4 מיליון דולר ועם נפילה של 72% ברווח הנקי ל-4.6 מיליון דולר. עם זאת, ב-2019 כלל הרווח הנקי גם רווח הזדמנותי של 3.7 מיליון דולר שנרשם בגין רכישת חברת חישולי כרמל.

במחצית הראשונה של 2021 נמשכה המגמה, עם ירידה של 27% בהכנסות ל-60.3 מיליון דולר ועם מעבר להפסד נקי של 1.8 מיליון דולר. זאת, בהשוואה לרווח נקי של 4.95 מיליון דולר שנרשם במחצית הראשונה של 2020.

בנוסף ציינה החברה כי הרווח התפעולי נשחק במחצית הראשונה של 2021 ל-130 אלף דולר בלבד, לעומת 3.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח התפעולי לפני פחת והפחתות (EBITDA) ירד גם הוא במחצית הראשונה של 2021 בשיעור חד של 48% ל-2.64 מיליון דולר, ואילו שיעורו מסך ההכנסות נשחק ל-8.3%, לעומת 15.3% במחצית הראשונה של 2020.

מנועי בית שמש פועלת בעיקר באמצעות הסכמי מסגרת ארוכי-טווח עם יצרניות גדולות בתחומי התעופה. על בסיס הסכמים אלו קיימות הערכות של הצדדים ביחס להזמנות הצפויות מההסכמים.

על בסיס הזמנות צפויות אלו, נערכת מנועי בית שמש לבניית תחזית אספקות ולהזמנת חומרי גלם אשר זמן אספקתם ארוך, וכן להצטיידות הנדרשת לצורך עמידה בהיקפי הייצור החזויים. שלושת הלקוחות הגדולים של החברה היו אחראים ב-2020 ל-49% מהכנסותיה (68 מיליון דולר), כאשר הלקוח הגדול ביותר - חברת פראט אנד ויטני קנדה (PWC) - תרם לבדו 19% מסך ההכנסות (26.4 מיליון דולר) ב-2020.

המניה התאוששה ב-11% מתחילת 2021

מנועי בית שמש נסחרה לפי שווי של 706 מיליון שקל, לאחר שמנייתה עלתה ב-11% מתחילת 2021. קודם לכן איבדה המניה מחצית מערכה בשנת 2020, ואילו בסיכום שלוש השנים האחרונות היא מציגה יציבות.

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מחזיקה כיום ב-37.1% ממניות מנועי בית שמש בשווי של כ-250 מיליון שקל, לאחר שרכשה את גרעין השליטה בחברה מידי קבוצת כלל תעשיות בחודש יולי 2016 תמורת כ-125 מיליון שקל. מאז ההשקעה הראשונית ועד היום רכשה פימי מניות נוספות של מנועי בית שמש, כך שסך השקעתה בחברה עומד על כ-209 מיליון שקל.

מנגד מכרה פימי במהלך התקופה מניות של מנועי בית שמש תמורת כ-100 מיליון שקל ואף קיבלה דיבידנדים מהחברה. כך ששווי התמורות שיצרה לה ההשקעה מסתכם בכ-358 מיליון שקל ומשקף תשואה של כ-71% על ההשקעה.