אחרי עשור: נגיד הבנק המרכזי בגרמניה פורש מתפקידו

לפי הדיווחים, יינס ויידמן החליט על פרישה עוד לפני הבחירות, ואין לצעד קשר לשינוי הכיוון הפוליטי המסתמן במדינה • "אחרי יותר מעשר שנים בתפקיד, הגעתי למסקנה שזה זמן מתאים לפתוח פרק חדש, בעבור ה'בונדסבנק' אך גם בעבורי", ציטטו כלי התקשורת בגרמניה מכתב ששיגר ויידמן לעובדי הבנק

נגיד הבנק המרכזי של גרמניה, יינס ויידמן / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana
נגיד הבנק המרכזי של גרמניה, יינס ויידמן / צילום: Associated Press, Jose Luis Magana

נגיד הבנק המרכזי של גרמניה, יינס ויידמן, הודיע היום (ד') על התפטרותו, אחרי יותר מעשור בתפקיד. ויידמן, שהוביל את הבנק בשלהי משבר האשראי העולמי ובהתמודדות עם מגיפת הקורונה, ביקש מנשיא גרמניה, פרנק ולטר-שטיינמאייר לפרוש מתפקידו בהקדם. "אחרי יותר מעשר שנים בתפקיד, הגעתי למסקנה שזה זמן מתאים לפתוח פרק חדש, בעבור ה'בונדסבנק' אך גם בעבורי", ציטטו כלי התקשורת בגרמניה מכתב ששיגר ויידמן לעובדי הבנק.

ויידמן נחשב למועמד לפני כשנתיים לתפקיד נגיד הבנק האירופי המרכזי (ECB), כמי שמייצג את הצד השמרני יותר של הבנקים המרכזיים לעומת נציגי מדינות דרום אירופה, אך לתפקיד מונתה לבסוף כריסטין לגארד מצרפת. ויידמן נולד ב-1968, הוא כלכלן בהכשרתו ובעל דוקטורט במדיניות מוניטרית אירופית. לפי הדיווחים בתקשורת הגרמנית, הוא הבהיר כי התפטרותו אינה קשורה לשינוי הכיוון הפוליטי המסתמן, כאשר לאחר 16 שנות שלטון של האיחוד הנוצרי-דמוקרטי מסתמן שהסוציאל-דמוקרטים יעמדו בראש הממשלה הבאה. לפי הדיווחים, הוא החליט על פרישה עוד לפני הבחירות.

ויידמן נחשב למי שביקר בדיונים סגורים את מדיניות ההרחבה הכמותית של הבנק המרכזי האירופי, ואת ההחלטות בנוגע לריבית הנמוכה. במכתב הפרישה שלו הודה ללגארד על "האווירה הפתוחה והבונה שבה התנהלו דיונים קשים לעתים בשנים האחרונות". ה-ECB עומד בפני שורת הכרעות בחודשים הקרובים בנוגע להעלאת ריבית אפשרית וכן בשאלה אם להמשיך במדיניות רכישות האג"ח שאותה הרחיב במהלך מגיפת הקורונה.

דובר הקנצלרית אנגלה מרקל הביע צער על עזיבתו של ויידמן, ואמר כי הוא "ייצג את הבונדסבנק בצורה מצוינת גם ברמה הלאומית וגם ברמה הבינלאומית". גם שר האוצר הנוכחי שולץ, שצפוי לכהן כקנצלר הבא של גרמניה, הביע צער על עזיבתו.