הסכם באל על: 300 עובדים יפרשו במסגרת תוכנית פרישה מרצון

לכל עובד תוצע תוכנית פרישה מותאמת במסלול פיצויים מוגדלים או במסלול פנסיה מוקדמת • במסגרת ההסכם עתידים לפרוש מרצון עד 50 עובדים קבועים במגזר התחזוקה וההנדסה ועד 250 עובדים קבועים במגזר המינהלי

מימין: יהודית גריסרו, סמנ''כלית משאבי אנוש באל על; אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות; ארנון בר-דוד, יו''ר ההסתדרות; ושרון בן יצחק, יו"ר רוחבי של מועצת עובדי אל על / צילום: דוברות ההסתדרות
מימין: יהודית גריסרו, סמנ''כלית משאבי אנוש באל על; אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות; ארנון בר-דוד, יו''ר ההסתדרות; ושרון בן יצחק, יו"ר רוחבי של מועצת עובדי אל על / צילום: דוברות ההסתדרות

300 עובדי אל על  יפרשו במסגרת תוכנית פרישה מרצון, כך על-פי הסכם שנחתם בין הנהלת החברה, עובדיה וההסתדרות בה הם מאוגדים. במסגרת ההסכם עתידים לפרוש מרצון מאל על עד 50 עובדים קבועים במגזר התחזוקה וההנדסה ועד 250 עובדים קבועים במגזר המינהלי.

לכל עובד תוצע תוכנית פרישה מותאמת במסלול פיצויים מוגדלים או במסלול פנסיה מוקדמת. במסגרת ההידברות האינטנסיבית שקיימת בין הצדדים סוכם כי יוענק, זו הפעם הראשונה, סיוע מיוחד לעובדי אל על ששוהים עדיין בחל"ת.

עוד קובע ההסכם כי התוכנית להקטין את צי המטוסים מ-45 ל-29 מטוסים תתמתן, וכי החברה תקטין את הצי שלה בכ-10 מטוסים לכ-36 מטוסים, ובהתאם היא תיפרד מפחות עובדים מהמתוכנן.

השיח בין העובדים וההנהלה הגיע לנקודת רתיחה בימים האחרונים בעקבות ראיון שפורסם בלעדית בגלובס, שבו נחשף לראשונה בעלי השליטה באל על קני רוזנברג, שהתייחס להתייעלות המחויבת בחברה במסגרת המשימה להוביל אותה להתאוששות כחברה קטנה וחזקה יותר.

רוזנברג, ששהה בארה"ב לאחרונה, אף הגיע לישראל בשבוע שעבר לטובת פגישה עם נציגי העובדים. במסגרת המחלוקת בין הצדדים הוכרז החודש על סכסוך עבודה באל על, במסגרתו עלה חשש להסלמה ולשיבושים בטיסות.

העובדים טענו לחוסר תום-לב מצד ההנהלה ולנקיטה במהלכים חד-צדדיים, כאשר הובן כי בכוונת אל על לבטל את פעילותה של החברה-הבת סאן דור שפעלה מראשיתה לטובת טיסות צ'רטר בעיקר, כולל בשבת.

בשיח בין הצדדים דובר על פיצוי שיינתן לעובדים ששכרם ייגרע בעקבות עצירת הפעילות בשבת. זאת ועוד - העובדים מחו על הכוונה לפטר עובדים נוספים: אל על נכנסה למשבר הקורונה כשכוח-האדם שלה כולל כ-6,300 עובדים. במסגרת תוכנית התייעלות שעוגנה בהסכם שנחתם בין ההסתדרות, ועדי העובדים ואל על ביולי נפרדה החברה מכ-1,900 עובדים, לצד תוכנית הבראה שיושמה בכלל מגזרי החברה - כך למשל בהיבט תנאי הרווחה.

במכתב ששיגרה אל על לאוצר לפני מספר שבועות פירטה החברה כי בכוונתה להקטין את צי המטוסים שלה מ-45 ל-29 מטוסים, ובתוך כך להיפרד מעובדים עם הפיכת החברה לקטנה ומפוקסת יותר בשוק צפון אמריקה בעיקר. בהודעה של ההסתדרות בעקבות תוכנית הפרישה כאמור מצוין כי "לנוכח הימשכות המשבר שפגע בחברות התעופה בכלל, ובאל על בפרט, נדרשת כעת החברה לבצע פעולת הבראה נוספת".

מי יוכל לפרוש ומה הוא יקבל

הסכמי הפרישה מרצון באל על יחולו על עובדים קבועים עם ותק של למעלה מ-10 שנות עבודה בחברה - במגזר המינהלי ובמגזר התחזוקה וההנדסה. במסגרת ההסכמים עתידים לפרוש מרצון, בתהליך מדורג, עד 50 עובדים קבועים במגזר התחזוקה וההנדסה ועד 250 עובדים קבועים במגזר המינהלי. אחרון הפורשים יסיים את עבודתו עד 28.2.2022.

לכל עובד תוצע תוכנית פרישה המתאימה לנתוניו האישיים, באחד משני מסלולי פרישה הקבועים בהסכם - מסלול פיצויים מוגדלים או מסלול פנסיה מוקדמת, כשבמסגרת מנגנון הליך הפרישה המדורג שהוסכם בין הצדדים, כל עובד יקבל סימולציה אישית ומותאמת לנתוני הפרישה המוצעים לו. לאחר מכן תהיה לו הזדמנות לחזור בו מבקשתו להיכלל בתוכנית הפרישה מרצון.

בנוסף, נחתם הסכם המפרט סיוע לעובדי אל על שנמצאים עדיין בחל"ת. באמצע חודש ספטמבר פרסמה אל על כי היא מאריכה את החופשה הכפויה ל-1,389 מעובדי החברה שמצויים בחל"ת, וזאת עד ל-31 באוקטובר.

לאחר שהופסק תשלום דמי האבטלה לעובדים בני 45 ומעלה השוהים בחל"ת על-פי החלטת האוצר, עלה הצורך בסיוע לעובדים שטרם הוחזרו לעבודתם. ההסכם קובע כי לעובדים שבחל"ת יוענק סכום השווה לסכום (ברוטו) הממוצע של דמי ביטוח לאומי שקיבל כל עובד בהתאם לנתוניו האישיים בתקופות הקבועות בהסכם, וייקבע בהתאם למנגנונים הקבועים בהסכם.

ההסכם שנחתם בין ההסתדרות, הוועדים וחברת אל על יהיה בתוקף באוקטובר-דצמבר 2021 ויחול על עובדים קבועים השוהים למעלה מ-10 שנים בחברה, שוהים בחל"ת במועד חתימת ההסכם, אינם מועסקים במקום אחר ולא זכאים לקבלת דמי אבטלה מביטוח לאומי. 

"צעד לא קל" 

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מסר: "הבטחתי בתחילת משבר הקורונה שאעשה הכול למען הצלת חברת אל על, שמהווה נכס אסטרטגי חשוב למדינת ישראל. מאז פרוץ המשבר ההסתדרות פועלת באופן נמרץ לשמור על הביטחון התעופתי של ישראל, לשקם את הענף ולהציל את החברה. ההסתדרות העבירה עד כה למעלה מ-10 מיליון שקל כדי לאפשר את הסכמי ההתייעלות באל על. הסכמי הפרישה מרצון ומענק הסיוע לעובדי אל על הנמצאים בחל"ת, עליהם אנחנו חותמים היום, הם רובד חיוני בדרך להשגת היעד הזה.

"אני מודה להנהלת החברה על ההירתמות ועל שיתוף-הפעולה בנקודת זמן קריטית זו, וכן תודה והערכה ליו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, ולצוותו המסור, שעמלו ללא לאות כדי לגשר על הפערים בין הצדדים ולגבש הסכמים שיאפשרו לאל על לצלוח את המשבר ולשמור על פרנסתם של אלפי עובדיה הנוספים. קשרנו את גורלנו בגורל ההנהלה. על מטוסי אל על מתנוסס דגל המדינה, וזו גאווה ישראלית. אנשים רוצים לחזור לטוס, ואני משוכנע שאל על בדרך הבטוחה להצלחה".

מנכ"ל אל על, אביגל שורק, מסר: "ההסכם הוא צעד חשוב בתוכנית הרחבה שלנו לחילוץ אל על מההשלכות הקשות של משבר הקורונה וליישום אסטרטגיית צמיחה בצד הקורונה. חשוב לי לציין כי מדובר בצעד לא קל עבור כל הצדדים - אך הוא משקף את הרצון של כולנו להעלות את החברה לפסים של הבראה וביטחון כלכלי, לטובת כלל מחזיקי העניין".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מסר: "מדובר בהסכמים שממלאים את הריאות ומזכירים לכולנו את עוצמתה ורגישותה של העבודה המאורגנת גם בזמנים קשים. עוד בתחילת המשבר ליבנו היה עם העובדים ששוהים בחל"ת, ומרגע שהבנו שהמדינה מפסיקה את תשלומי החל״ת, החלטנו שאנחנו דואגים להם בכל מחיר. הצלחנו לשכנע את המעסיק להיכנס בנעליו של הביטוח הלאומי ולהמשיך לשלם לעובדים את דמי החל"ת, ולא פחות חשוב מכך - הצלחנו לסכם תוכנית פרישה מרצון נדיבה לעובדים שיחליטו מרצונם לפתוח דף חדש. נמשיך לשמור על חברת אל על ועובדיה ונביא אותה בכוחות משותפים לקדמת התעופה העולמית". 

"אל על תישאר חברה גדולה" 

יו"ר רוחבי של מועצת עובדי אל על, שרון בן יצחק, מסר: "מדינת ישראל צריכה את חברת אל על חזקה. הקורונה הביאה אותנו למציאות לא פשוטה, שבה נפרדנו מ-2,000 עובדים והגענו להסכמי פרישה מכובדים עבור אלה שביקשו לא להמשיך. עכשיו אנחנו עם הפנים קדימה להסתער על השוק ולהחזיר את החברה ואת החברה-הבת סאן דור לטוס. אל על תישאר חברה גדולה עם לפחות 36 מטוסים ו-4,000 עובדים, אשר ימשיכו לשאת את דגל ישראל בגאווה".

סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל באל על, יהודית גריסרו, מסרה: "אני מברכת על הסיכום ורואה בו צעד חשוב ובונה אמון בין ההסתדרות ונציגי העובדים. אנו נמשיך, מתוך ראייה עתידית של צמיחה משותפת, לקחת אחריות מלאה על העובדים ולסייע ככל הניתן לשמור על הביטחון התעסוקתי".

המשא-ומתן לגיבוש ההסכם לווה מצד ההסתדרות על-ידי, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד; יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי; מנהל חטיבת אל על באיגוד עובדי התחבורה, עו"ד מור אבלה; מנהל חטיבת מטה ורגולציה באיגוד עובדי התחבורה, עו"ד רועי בליטנטל; סגנית היועץ המשפטי להסתדרות, עו"ד רעות רינצקי; ראש תחום רפורמות בלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד מירי מלכי; ראש תחום מרחבים בלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד גלי שטיינברג; יועץ משפטי באגף הפנסיה, עו"ד יניב וייס; וראש תחום בכיר באגף הפנסיה בהסתדרות, טל שטיין. המשא-ומתן לווה גם על-ידי ראשי ועדי העובדים ועו"ד יפעת גירון.

הנהלת אל על יוצגה במשא-ומתן על-ידי סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל, יהודית גריסרו; ראש אגף משאבי אנוש, לימור בוזגלו; מנהלת יחסי עבודה ונציבת התלונות, עו"ד קרן קלפר; ראש ענף יחסי עבודה, עו"ד גפן שפירו; ועו"ד אוהד גלעדי, שותף במשרד נ. פינברג ושות'.