האם ממשלת בנט אפשרה איחוד משפחות של 4,000 פלסטינים?

ראש האופוזיציה מתריע שממשלת בנט מאפשרת איחוד משפחות של פלסטינים. זה לא הכיוון • המשרוקית

בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה, הליכוד, טוויטר, 19.10.21 / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה, הליכוד, טוויטר, 19.10.21 / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

האם איחוד המשפחות כבר יצא לדרך? ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, צייץ בטוויטר צילום של כותרת מ-ynet בה נכתב "לראשונה זה עשור: ישראל אישרה את הסדרת מעמדם של 4,000 פלסטינים בגדה". לכך הוסיף נתניהו את הכיתוב: "ממשלת בנט, לפיד, עבאס: מכילים את חלוקת ירושלים ומכילים איחוד משפחות". האם הממשלה אכן הולכת לאפשר איחוד משפחות ל-4,000 פלסטינים? בדקנו.

תזכורת: חוק האזרחות והכניסה לישראל הוא הוראת שעה שמאז 2003 מנעה מפלסטינים לקבל מעמד בישראל על סמך נישואים לאזרחי המדינה, והייתה צריכה להיות מוארכת מדי שנה. ביולי האחרון הניסיון לאשר את הארכתה בכנסת לא צלח בשל התנגדות מפלגות האופוזיציה ובראשן הליכוד, בצירוף שני נמנעים מרע"ם. פירוש הדבר הוא שכעת יש לבחון את כל הבקשות לאיחוד משפחות. מדבריו של נתניהו ניתן להבין שישראל אפשרה ל-4,000 פלסטינים לקבל מעמד בישראל.

אבל האם בכך מדובר? הסכם אוסלו ב' קובע שהרשות הפלסטינית תהיה אחראית על שינוי כתובתם של פלסטינים בשטחי הגדה, ביידוע ישראל. בפועל, כבר שנים שישראל צריכה לאשר את שינוי כתובתם של הפלסטינים שמבקשים לעשות כן, גם אם מדובר בשטחי A. הדבר מהווה קושי בעיקר עבור תושבי עזה שמבקשים לעבור לגדה המערבית. אם יעברו, אך שינוי הכתובת שלהם לא יקבל את אישור צה"ל, הם עשויים להיות מגורשים בחזרה לעזה, ובשל כך, גם לא יכולים לצאת מהגדה מכל סיבה שהיא, כיוון שייתכן שלא יוכלו לשוב אליה.

לכן, מדי כמה שנים, ישראל, כמחווה הומניטרית, מוכנה להכיר במעמדם של כמה אלפי פלסטינים. ב-2007 ממשלת אהוד אולמרט הסכימה לדון בכ-50,000 בקשות, ועד סוף כהונתה ב-2009 הספיקה לטפל ב-33,000. ב-2011, ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו התחייב בפני הקוורטט לטפל בכ-5,000 בקשות של פלסטינים מעזה שעברו לגדה אך שינוי כתובתם לא אושר.

ומה קורה עכשיו? ממשלת בנט אישרה הסדרת מעמד לשתי קבוצות. אחת של כ-1,200 פלסטינים, שמעולם לא הונפקה להם תעודת זהות ולא זכו למעמד חוקי מוגדר. מדובר באנשים שלא נולדו בבית חולים ובשל כך לא נרשמו במרשם האוכלוסין או שהתחתנו עם אנשי הגדה ולא הסדירו את מעברם. אלו יקבלו כעת תעודת זהות פלסטינית.

בנוסף, 2,800 פלסטינים שמחזיקים בתעודת זהות אבל ששינוי הכתובת שלהם לא אושר. רובם הם פלסטינים שברחו מעזה בצל השתלטות חמאס על הרצועה ב-2007. כולם חיים בגדה שנים רבות ולא מדובר בכניסה של אף פלסטיני נוסף לגדה. כל האישורים הללו כפופים לבדיקה פרטנית ואישור של גורמי הביטחון.

בשורה התחתונה: דבריו של נתניהו מטעים. המהלך של ישראל אינו מהווה איחוד משפחות בין ישראלים לפלסטינים, אלא הסדרת מעמדם של 4,000 פלסטינים שחיים בגדה המערבית. חלקם קיבלו לראשונה תעודת זהות פלסטינית וחלקם קיבלו אישור לשינוי כתובתם מעזה לגדה. כל בקשה כפופה לאישור פרטני של מערכת הביטחון.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: בנימין נתניהו
מפלגה: הליכוד
תאריך: 19.9
ציטוט: "ממשלת בנט, לפיד, עבאס: מכילים את חלוקת ירושלים ומכילים איחוד משפחות"
ציון: מטעה

ב-25.10 הגיש חבר הכנסת יולי אדלשטיין בשם סיעת הליכוד הצעת אי אמון בממשלה, "בשל הסדרת מעמדם של 4,000 פלסטינים בגדה". "מחיר הסלפי עם אבו מאזן זה 4,000 אישורים לעזתים שעברו ליהודה ושומרון", נימק אדלשטיין מעל דוכן הנואמים, והזהיר כי "שנים רבות לא ניתנו האישורים" למהלך הזה, שהוא, לדבריו, "מסוכן, מסוכן, מסוכן".

כשבוע קודם לכן, ב-19.10, הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים כי ישראל החליטה להסדיר את מעמדם של כ-4,000 פלסטינים המתגוררים בגדה המערבית, בהמשך להבטחה שנתן שר הביטחון בני גנץ ליו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בפגישתם בחודש אוגוסט.

במסגרת המחווה, כ-2,800 פלסטינים שמתגוררים במשך שנים בשטחי הגדה אך כתובתם עדיין רשומה ברצועת עזה, יוכרו כתושבי הגדה. כ-1,200 פלסטינים נוספים, שנולדו בגדה מבלי להירשם או היגרו אליה במסגרת חתונה עם תושב המקום ועד כה הוגדרו חסרי מעמד, יקבלו תעודת זהות פלסטינית.

ההכרזה זכתה במהרה לגינויים מהצד הימני בכנסת. ראש למבקרים היה ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, שתקף בטוויטר: "ממשלת בנט, לפיד, עבאס: מכילים את חלוקת ירושלים ומכילים איחוד משפחות", בתוספת צילום מסך של כותרת מ-YNET המבשרת על המהלך. כשבוע קודם לכן, שיתף בנו דיווח שהתברר כשגוי, שקבע כי המחווה המסתמנת תכלול "הגירה של 5000 חמולות" שעלולות להגיע גם לירושלים. "בנט, ליברמן, סער, גנץ ושקד במכירת חיסול של המדינה היהודית! מייבאים לפה חמולות ממדינות ערב, אשר יהפכו אותנו למיעוט בארצנו!" התריע יאיר נתניהו.

בדקנו האם אכן הפעולה המדוברת מהווה "איחוד משפחות".

המושג "איחוד משפחות" עלה לאחרונה לכותרות, לאחר שהממשלה לא הצליחה בחודש יולי להאריך את הוראת השעה שהועברה בשנת 2003, המונעת מפלסטינים תושבי השטחים שנישאו לערבים ישראלים לעבור לישראל ולקבל תושבות קבע או אזרחות. הארכת החוק נפלה בשל התנגדות מפלגות האופוזיציה ובראשן הליכוד והימנעות שני חברי כנסת מרע"ם. אך בניגוד למה שציוצו של נתניהו עלול לרמז, הצעד עליו הכריזה כעת הממשלה לא נוגע כלל לכניסת פלסטינים לישראל, אלא למתרחש בתוך שטחי הרשות הפלסטינית בלבד.

אז במה כן מדובר?

במסגרת הסכם אוסלו ב' שנחתם בספטמבר 1995, העבירה ישראל לידי הרשות הפלסטינית את ה"אחריות בתחום מרשם האוכלוסין ותיעוד בגדה המערבית וברצועת עזה". בסעיף 28 בנספח 3 להסכם, ("פרוטוקול בנושא עניינים אזרחיים"), נקבע כי על מנת להעניק תושבות קבע לבני זוג וילדים של תושבים פלסטינים, וכן ל"אנשים אחרים, מטעמים הומניטריים במטרה לקדם ולשפר איחוד משפחות", על הרשות לקבל את אישורה של ישראל. לעומת זאת, בכל הקשור לשינוי כתובת בתעודות זהות קיימות של פלסטינים, ההסכם קובע רק כי "הצד הפלסטיני יידע את ישראל לגבי כל שינוי במרשם האוכלוסין שלו, כולל, בין היתר, כל שינוי במקום המגורים של כל תושב".

למרות הפרוטוקול, השלטון הצבאי של ישראל בשטחים כבר שנים קובע בפועל מי רשאי לשנות את כתובתו בתוך שטחי A (שטחים שהועברו לשליטת הרשות במסגרת ההסכמים) ומי לא. פלסטיני המתגורר בגדה ושינה את כתובתו במרשם האוכלוסין הפלסטיני, אך לא הוכר על ידי ישראל ככזה, עלול להיות מגורש חזרה לעזה אם יתפס ואינו יכול למעשה לעזוב את הגדה מחשש שלא יוכל לשוב אליה. לאורך השנים, נהגו ממשלות ישראל להעניק מדי פעם מחוות דומות לאלו שהוכרזה ב-19.10, ולאשר עדכון של מרשם האוכלוסין. כך, ב-2007 הסכים ממשל אולמרט לדון ב-50 אלף בקשות לשינוי כתובת ורישום של פלסטינים כתושבי הגדה. כ-33 אלף בקשות טופלו עד 2009, אז הופסק התהליך.

למרבה האירוניה, ראש הממשלה האחרון שהנהיג מהלך זהה לזה שהוכרז כעת הוא ראש האופוזיציה עצמו. בפברואר 2011 התחייב נתניהו בפני שליח הקוורטט טוני בלייר לטפל בכ-5,000 בקשות של תושבי עזה לשנות את כתובתם לגדה המערבית, במסגרת חבילת מחוות שהעניקה ישראל במהלך המשא ומתן אז.

ומה אישרה ממשלת בנט כעת? כאמור, לפי הודעת משרד הביטחון, 1,200 תושבי הגדה, שעד היום לא הונפקה להם תעודת זהות כלל ומעמדם החוקי לא הוגדר, יקבלו תעודת זהות פלסטינית. מדובר בפלסטינים שלא נולדו בבית החולים ולכן לא נרשמו במרשם האוכלוסין או אנשים שהתחתנו עם תושבי הגדה ונשארו לגור שם בלי אישור רשמי. עוד 2,800 פלסטינים שכבר מחזיקים בתעודת זהות, אך זו מכילה כתובת לא מעודכנת, יוכרו כתושבי הגדה וכתובתם תשונה. מדובר בתושבי רצועת עזה לשעבר, שרובם ברחו בתקופת השתלטות תנועת חמאס על הרצועה ב-2007 ומאז לא הוכרו על ידי ישראל כתושבי הגדה. כל ה-4,000, חשוב להדגיש, נמצאים כבר שנים ארוכות, חלקם עשורים, בגדה, ועל כן לא מדובר במעבר או כניסה של פלסטינים מחוץ לגדה לשטחה.

הסדרת מעמדם של פלסטינים אף נעשה לאחר בחינה של גורמי הביטחון ובכפוף לאישור ביטחוני לכל תושב. אישורים אלו יאפשר לפלסטינים להגיש בקשות לעבוד בישראל ואף לצאת לחוץ לארץ, דברים שעד כה היו גוררים ככל הנראה גירוש לעזה או סירוב בשל חוסר רישומם כאזרחים.

בשורה התחתונה, ישראל איפשרה ל-4,000 פלסטינים תושבי הגדה להסדיר את מעמדם ולעדכן את כתובתם, בדומה לצעד שנקט נתניהו עצמו כראש ממשלה. ממשלת בנט לא אישרה כניסה נוספת של פלסטינים לשטחים ובוודאי לא אישרה איחוד משפחות בין פלסטינים לישראלים, כפי שרמז נתניהו. על כן דבריו מטעים.