ללא מבוגר אחראי: היעד הממשלתי לאנרגיה ירוקה צפוי להסתיים בוועדת חקירה

אם לא תתעשת בהקדם, מדינת ישראל שוב תקבל ציון נכשל על הדרך, אבל ככל הנראה תזכה להגיע ליעד הממשלתי שהוצב - והכול על חשבון ציבור התלמידים

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

ועדת החקירה העתידית שתבחן מדוע קרסו מוסדות החינוך בארץ, תהיה ועדה מורכבת למדי, היא תשלב מומחים מתחום ההנדסה ומתחום האנרגיה, היא תיאלץ לבדוק כיצד המדינה האיצה פרויקטי אנרגיה מאור השמש על חשבונם של תלמידי המדינה - מסקנותיה יהיו ככל הנראה ש"הכתובת הייתה על הגג", אף אחד לא ישלם את המחיר כי כל אחד מתחמש בחוות-דעת מומחה אשר מסירה ממנו אחריות משפטית- מי שישלמו את המחיר יהיו התלמידים (בשאיפה שלא בחייהם) וההורים שכיום מנסים לצעוק - אבל אין מי ששומע.

כשיחזרו אחורה בוועדת החקירה יגלו שבשנת 2021 ישראל התחייבה להגיע לייצור 30% מהחשמל מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2030. לצורך כך קיימו דיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ומנכ"ל משרד האנרגיה דאז, אודי אדירי ,אמר: "זהו אתגר משמעותי ואנו, כמשרד (משרד האנרגיה ש.מ), אחראים להביא את ישראל לשם". באותו דיון אמר אדירי שיש "לחייב בתי ספר חדשים בהקמת פאנלים סולאריים... המדינה צריכה לאפשר זאת במינימום בירוקרטיה ומינימום תשלומים".

נכון! יגידו חברי הוועדה שיחקרו את אדירי, הוא לא התכוון שייצור האנרגיה תבוא על חשבון שלומם ובטיחותם של הילדים הלומדים בבתי הספר. הוא גם לא התכוון שעל גגות בתי ספר ישנים בני למעלה מ-50, 60 ו-70 שנים יותקנו פאנלים סולאריים בצורה לא אחראית וללא בדיקה. בפועל הוא התכוון לרתום את הרשויות המקומיות להסרת המחסומים הבירוקרטיים ולייצור חשמל מאור השמש תוך שהן מנדבות את מבני הציבור שלהם בעיר.

הוועדה שתבין כי זו לא היתה אחריות משרד האנרגיה תפנה מיד לרשויות המקומיות היא תגלה שבאותה שנה בדיוק קרס בניין מגורים בעיר חולון ואז החלה בהלת מבנים מסוכנים, מבנים ישנים ומי אחראי לבדוק אותם תקופתית ויבינו שהוחלט שבניינים פרטיים, האחריות לבדוק אותם היא של בעלי הבתים אשר יכולים לפנות לרשות המקומית כאשר הם רואים אירוע מסוכן (כגון: היפרדות בטון מהקירות כתוצאה מקורוזיה של הצינורות). הוועדה גם תבין שכולם כולל כולם התמקדו במבני המגורים, כי יודעים שמבני הציבור בכל רשות מקומית הם באחריות הרשות המקומית. האם הם נבדקים? התשובה כן! האם הם מטופלים? התשובה לא בל' רבתי.

אז איך בכל זאת הגענו למצב שבתי הספר קרסו? התשובה טמונה ביעד אליו שאפה המדינה לאנרגיה סולארית, בתמרוץ הרשויות המקומיות, בשיטת הכסת"ח של מדינת ישראל ובעומס הקטסטרופלי שיש על התקשורת בישראל שלא מגיעה לסקר את הטעון סיקור (בטח לא בתקופת קורונה, כיתות ירוקות ומגן חינוך), בטח לא שההורים שולחים את הילדים לבתי הספר אם או בלי פאנלים סולאריים, העיקר שיהיו במסגרת.

כשתתכנס אותה ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת השתלשלות האירועים, כולי תקווה שיציגו לה את המסמכים הבאים, שיעידו על המחדלים ועל תאבת הבצע של הרשויות המקומיות. כולי תקווה שהמסמך הזה יישאר עדות לתלונות אלה, לעובדה שעיריית רמת גן לדוג', לקחה את היעד הממשלתי לאנרגיה ירוקה לקצה, תוך שהיא רותמת בעל כורחם את כל הורי ותלמידי העיר. תוך שהיא מתעלמת מהעובדה שבתי הספר בעירה הם בני 60 ומעלה אשר מחייבים חיזוק (אם לא הריסה ובנייה מחדש), שעיריית רמת גן הכריחה באמצעות פרויקטור של החברה הכלכלית, מהנדסים מכובדים להחריג נושאים של תחזוקת מבנה בבואם לקבוע האם המבנה יכול או לא יכול לשאת עומס של פאנלים סולאריים במצבו.

במקרים הטובים, אותם מהנדסים אישרו את הצבת הפאנלים הסולאריים לאחר תיקון הליקויים, במקרים פחות טובים לא התייחסו לכך. החברה הכלכלית ובצדק, תטען בוועדת החקירה שהמבנה יכול היה לשאת את הגגות הסולאריים ושהקריסה של בתי הספר לא היו כתוצאה מכך. הרשות המקומית תטען שהדברים היו באחריות החברה הכלכלית שאמורה היתה לדאוג לביטחון ובטיחות הילדים. ואם נחזור להתחלה, מי ישלמו את המחיר? ההורים והילדים שניסו לרתום את כלי התקשורת למאבקם הצודק. אותם אלה שאינם נגד היעד הממשלתי, אלא נגד הדרך ליישום היעד. אותם אלו שביקשו קודם להבטיח את יציבות המבנה לעוד 50 שנים ובמקרה הטוב שלחו לבית הספר שלהם צבעי או טייח שיתקן נקודתית את מקומות הכשל.

מדינת ישראל שוב תקבל ציון נכשל על הדרך, אבל ככל הנראה תזכה להגיע ליעד הממשלתי שהוצב - והכול על חשבון ציבור התלמידים.

ממצאי ועדת החקירה יהיו שניתן היה למנוע את המחדל. היה צורך במבוגר אחראי שיקבע קריטריונים ברורים באשר להצבת פאנלים סולאריים על גגות בתי הספר בארץ, לפי גיל. דהיינו: מבנה בן 50 נדרש לעבור את השלבים הבאים בכדי להיות ראוי ואף לאכוף קריטריונים אלו ברשויות המקומיות. הדוח עב-הכרס ייכנס למגירה כזו או אחרת - הכלבים ינצחו, והשיירה תעבור.

אני מצפה מהמבוגר האחראי  - המשרד להגנת הסביבה ומשרד החינוך - למנוע את ועדת החקירה ולהבין שמאחורי היעד יושבים ילדים שהם ילדים של כולנו.  

הכותבת היא תושבת רמת גן, עיתונאית בעברה ולשעבר דוברת ועדת חקירה ממלכתית בראשות השופט אליהו מצא