חיילים ומרגלים אפגנים שננטשו ע"י ארה"ב מתגייסים לארגון המדינה האיסלאמית

כשהם ניצודים ע"י הטליבאן ואין להם הכנסה, חברי כוחות הביטחון מוצאים מקום בשורות ארגון הטרור הסלאפי

קרובי משפחה בהלוויה המונית של קורבנות פיגוע ההתאבדות במסגד בקנדר, אפגניסטן / צילום: Associated Press, Sidiqullah Khan
קרובי משפחה בהלוויה המונית של קורבנות פיגוע ההתאבדות במסגד בקנדר, אפגניסטן / צילום: Associated Press, Sidiqullah Khan

כמה חברים לשעבר בשירות המודיעין וביחידות העילית של אפגניסטן שאומנו על-ידי ארה"ב - וכעת ננטשו על-ידי פטרוניהם האמריקאים וניצודים על-ידי הטליבאן - התגייסו לכוח היחיד שכעת מאתגר את שליטי המדינה החדשים: המדינה האיסלאמית (דאע"ש).

מספר העריקים שהצטרפו לארגון הטרור קטן יחסית, אבל גדל, כך אומרים מנהיגים בטליבאן, בכירי ביטחון לשעבר ברפובליקה האפגנית ואנשים המכירים את העריקים. מה שחשוב יותר, מגויסים חדשים אלה מביאים לארגון המדינה האיסלאמית מומחיות קריטית בתחום איסוף המודיעין וטכניקות לחימה, ועלולים לחזק את יכולת הארגון הקיצוני להתחרות בעליונות הטליבאן.

קצין צבא לאומי אפגני שפיקד על מצבור הנשק והתחמושת של הצבא בגארדז, בירת מחוז פקטיה הדרום-מזרחי, הצטרף לסניף המקומי של ארגון הטרור, המדינה האיסלאמית במחוז חורסאן (ISIS-K), ונהרג לפני שבוע בהיתקלות עם לוחמי טליבאן, כך אמר בכיר אפגני לשעבר שהכיר אותו.

הבכיר לשעבר אמר כי כמה אנשים אחרים שהכיר, כולם חברים בצבא ובקהיליית המודיעין של הרפובליקה האפגנית לשעבר, הצטרפו גם הם למדינה האיסלאמית, לאחר שטליבאן עשו חיפושים בבתיהם ודרשו שיציגו את עצמם בפני הרשויות החדשות במדינה.

תושב של מחוז קרבאך צפונית לקאבול אמר כיאחיינו, לשעבר חבר בכיר בכוחות המיוחדים של אפגניסטן, נעלם בספטמבר, וכעת הוא חבר בתא של המדינה האיסלאמית. ארבעה חברים אחרים בצבא הלאומי האפגני שהאיש הכיר התגייסו גם הם לארגון בשבועות האחרונים, כך אמר.

"באזורים מסוימים, דאע"ש הפכו למאוד אטרקטיביים" לחברים לשעבר בכוחות הביטחון האפגניים "שנותרו מאחור", כך אמר רחמאטולה נביל, ראש סוכנות הביון של אפגניסטן לשעבר, מנהלת הביטחון הלאומי, שעזב את המדינה זמן קצר לאחר השתלטות הטליבאן. "אם הייתה תנועת התנגדות כלשהי, היו מצטרפים אליה", אמר, אבל הוסיף: "בינתיים, דאע"ש היא הקבוצה החמושה השנייה היחידה". 

מובטלים וחוששים לחייהם

בראשית ספטמבר כוחות הטליבאן ריסקו תנועת התנגדות בעמק פנג'שיר שהובלה על-ידי אחמד מסעוד, בן של אחמד שאח מסעוד שהתנגד לטליבאן ונרצח על-ידי אל-קאעידה ב־2001. לאחר מכן מנהיגי ההתנגדות ברחו מהמדינה.

הטליבאן טוען כבר זמן רב כי ISIS-K הוא יצירה של שירות הביון של אפגניסטן ושל ארה"ב שנועד לזרוע פילוג בשורות הטליבאן, טענה שגם וושינגטון וגם הממשלה הקודמת בקאבול מכחישות. 

מאות אלפי קציני מודיעין, חיילים ושוטרים של הרפובליקה האפגנית לשעבר הם מובטלים וחוששים לחייהם על אף הבטחות הטליבאן להעניק להם מחילה. רק חלק קטן מהם, בעיקר ממנהלת הביטחון הלאומית, חזרו לעבוד תחת פיקוח הטליבאן. כמו כמעט כל שאר עובדי הממשלה האפגניים, הם לא קיבלו שכר כבר חודשים.

"זה בדיוק איך שזה התחיל בעיראק - כשהם איבדו אמון בגנרלים של סדאם חוסיין", אמר בכיר מערבי. "צריך להיזהר". ארה"ב פירקה את כוחות הביטחון של עיראק לאחר שפלשה למדינה ב־2003. כשאנשי כוחות הביטחון לעתים קרובות החביאו כלי נשק בבתיהם, ועם ניסיון קרב של שנים, הם היוו מאגר מוכן של מתגייסים לקבוצות טרור, כולל אל-קאעידה והארגון שהקדים את המדינה האיסלאמית.

בנוסף להגנה בפני הטליבאן, המדינה האיסלאמית מציעה הרבה כסף למתגייסים החדשים אליה באפגניסטן, כך אומרים בכירים במערכת הביטחון. בעדות בסנאט לא מזמן, קולין קאהל, סגן שר ההגנה של ארה"ב לנושאי מדיניות, הזהיר כי המדינה האיסלאמית באפגניסטן יכולה לבנות יכולת לתקוף יעדים מערביים עם בני-בריתה בתוך 6 עד 12 חודשים.

בעוד שלטליבאן יש מוטיבציה גדולה להילחם במדינה האיסלאמית, "יכולתם לעשות זאת עדיין לא ברורה", אמר קאהל. 

חילוקי דעות עמוקים

למרות שגם הטליבאן וגם המדינה האיסלאמית אומרים שהם רוצים להחיל סדר איסלאמי קשוח באפגניסטן, קיימים בין שתי הקבוצות חילוקי דעות עמוקים בנושאי דת, אידאולוגיה ופוליטיקה. הטליבאן בעיקר נאמנים לאסכולה החנאפית של האיסלאם הסוני, מאמינים במדינת לאום אפגנית ואומרים שהם רוצים יחסים טובים עם כל המדינות, כולל ארה"ב. הם רואים את בני מיעוט החזארה השיעים במדינה כמוסלמים כמוהם.

במדינה האיסלאמית פועלים על-פי המסורת הסלאפית הקשוחה יותר, מתייחסים לשיעים ככופרים שיש להשמיד באופן פיזי ומבקשים לייסד חליפות איסלאמית כלל־עולמית על-ידי כיבושים צבאיים.

ISIS-K מושפע ממנהיגי המדינה האיסלאמית המקוריים בסוריה ובעיראק, ונוסד ב־2014 על-ידי לוחמי טליבאן אפגאניים ופקיסטניים שהרגישו שהנהגת טליבאן, שבאותה עת הייתה בשיחות שלום עם ארה"ב, לא הייתה רדיקלית מספיק. הארגון שלט בכמה מחוזות במזרח אפגניסטן, עד שמתקפה של הטליבאן ב־2015 החלישה אותו מאוד.

אבל השנה התחזק ISIS-K שוב, תוך ניצול קריסת הרפובליקה האפגנית ונסיגת הנוכחות האמריקאית שנלחמה בטרור.

הארגון הרג 200 אפגנים ו־13 חברים בצבא ארה"ב בנמל התעופה של קאבול באוגוסט, ומאז ביצע סדרת התקפות נגד טליבאן, בעיקר במחוז המזרחי נאנגרהאר, אבל לאחרונה גם בקאבול יותר ויותר. הארגון גם לקח על עצמו אחריות להפצצת מסגדים שיעיים בערים קונדוז וקנדהאר באוקטובר. במתקפות האלה מתו יותר מ־100 מתפללים.

אומנם ארה"ב החלה לספק מעט מודיעין על המדינה האיסלאמית לטליבאן, אבל בכירי הטליבאן לא אוהבים להודות בשיתוף-הפעולה הזה ולרוב מזלזלים בחומרת האתגר שמציבה להם המדינה האיסלאמית.

"איננו עומדים מול איום, ואנחנו לא מודאגים מהם", אמר מאוולאווי זוביר, מפקד טליבאן בכיר, ש־750 הפקודים שלו מפקחים על דרום מערב קאבול ועובד מתוך משרדי המשטרה של המחוז השלישי בבירה. "אין צורך, אין אפילו מעט צורך שנבקש עזרה מכל אחד אחר מול דאע"ש".

האזור עליו הוא מפקח כולל את גן החיות של קאבול, בו אדם שככל הנראה שייך למדינה האיסלאמית לא מזמן השליך רימון יד לקבוצה של חיילים רגליים של הטליבאן. זוביר אמר כי ישנה וודאות של "100%" שחברים לשעבר בכוחות הביטחון האפגניים משתתפים בהתקפות של המדינה האיסלאמית.

הוא אמר כי המדינה האיסלאמית ניזונה מהזעם הגובר לגבי המצב הכלכלי באפגניסטן מאז השתלטות הארגון עליה ב־15 באוגוסט.

"במצב הנוכחי אנחנו לא מתמודדים עם כמה קשיים, אנחנו מתמודדים עם הרבה", אמר זוביר. "אם ניפטר מכל הבעיות הכלכליות והקשורות לממשל שלנו, דאע"ש ייעלמו מכל אפגניסטן תוך 15 יום".

זמיר סער ורוסודין פרוטאן השתתפו בהכנת הכתבה