בגלל הקורונה ומזג האוויר: סין מעודדת את האזרחים לאגור מזון לקראת החורף

מזג אוויר סוער, בשילוב עם התפרצות נוספת של הקורונה והסגרים הקשים, הזניקו את מחירי הירקות בסין לרמות חריגות – והממשלה הסינית פונה אל האזרחים שלה בקריאה לאגור מזון לקראת החורף המתקרב

אישה עושה קניות בשוק בסין / צילום: Reuters, אלי סונג
אישה עושה קניות בשוק בסין / צילום: Reuters, אלי סונג

לקראת ראש השנה הסיני, שיחול בתחילת חודש פברואר, נוקטת הממשלה הסינית, כבכל שנה, מאמצים מיוחדים כדי להבטיח אספקה מוגברת של ירקות ובשר חזיר לשווקים. אלא שהשבוע פורסמה בבייג'ינג הודעה חריגה של השלטונות, שקראו לאזרחים להתחיל לאגור מלאי של מצרכים יום-יומיים, מול איומיי החורף המתקרב.

ההודעה היתה כל כך חריגה, שברשתות החברתיות בסין לא קיבלו את ההסבר הזה, וקשרו את הקריאה של השלטונות לאגור מלאים, אל המתח מול טאיוואן וחשש ממשי מפני התלקחות שם. את ההשערות האלו תיאר אחד העיתונים הנתמכים על ידי המפלגה הקומוניסטית כדמיון מוגזם, והבהיר כי הקריאה הממשלתית נועדה לקדם פתרון למקרה של מחסור באספקה ברחבי סין.

הממשלה הסינית מסבירה שמה שעומד מאחורי הפנייה הזאת לאזרחים הוא החשש מפני מזג האוויר הקיצוני, בעקבות סופות הגשמים העזות בחודש שעבר, שחיסלו את היבולים באזורי החקלאות הגדולים במדינה. בנוסף לאיום מזג האוויר, ישנה ההתפרצות מחדש של מגפת הקורונה, שהביאה איתה סגרים הדוקים תחת מדיניות אפס ההדבקה של סין. הצירוף של שני אלה גרר עליות מחירים חדות במחירי הירקות, עד כדי חשש מהותי למחסור של ממש.

בשבוע שעבר, נרשמו התייקרויות חריגות במחירי המוצרים החקלאיים. המחירים של המלפפון, התרד, והברוקולי הכפילו את עצמם ביחס למחירים בתחילת אוקטובר, ומחיר התרד, למשל, עלה גבוה יותר ממחירו של נתח חזיר - כך לפי מדד מחירי הירקות שמתפרסם בסין. השבוע נרשמה אמנם התמתנות במחירי הירקות, אבל למרות זאת מעריכים הכלכלנים הסינים שהאינפלציה במדינה תואץ בחודש אוקטובר, בפעם הראשונה מזה חמישה חודשים.