רפאל ולוקהיד מרטין חתמו על הסכם לשיווק מערכות SPICE-250

מערכות הפצצות החכמות למטוסים תשווק עבור מטוסי הקרב של הצבא האמריקאי • רפאל ולוקהיד מרטין משווקות במשותף את מערכות ה-SPICE מאז 2019

מטוס קרב עם מערכת SPICE-250 של רפאל / צילום: רפאל
מטוס קרב עם מערכת SPICE-250 של רפאל / צילום: רפאל

ענקית הנשק האמריקאית לוקהיד מרטין וחברת התעשיות הביטחוניות רפאל חתמו בשבוע שעבר על מזכר הבנות לשיווק ואינטגרציה של מערכות הפצצות החכמות למטוסים SPICE-250 עבור מטוסי הקרב של הצבא האמריקאי. משפחת מערכות ה-SPICE, הכוללות גם את SPICE-1000 ו-SPICE-2000, משווקות במשותף על ידי רפאל ולוקהיד מרטין לפי הסכם מ-2019. ההסכם הנוכחי מהווה המשך של ההסכם הקודם, ומוסיף לו את מערכת ה-SPICE-250 לשוק האמריקאי וכן גם לשוק הפולני, שם משווקת לוקהיד מרטין את מטוסי F16 ו-F15.

מערכת SPICE-250 היא מערכת חימוש אווירית מדויקת בעלת יכולות אלקטרו-אופטיות מתקדמות, המאפשרות חתימה נמוכה ומייתרות שימוש ב- GPS. במערכת משולבים אלגוריתמים של בינה מלאכותית וקבלת החלטות אוטונומיות שהופכים אותה לפצצה חכמה ומדויקת במיוחד. למערכת נוספו לאחרונה טכנולוגיות ATR לזיהוי וסיווג מטרות. SPICE-250 נמצא כיום בשימוש מבצעי בחיל האוויר. היא קטנה יותר מדגמי ה-1000 וה-2000, אבל נחשבת בעלת יעילות גבוהה במיוחד.

מערכות ה-SPICE של רפאל כבר שולבו בהצלחה ע"י לוקהיד מרטין על מטוסי F16 ו-F15. משפחת ה-SPICE נמצאת בשימוש מבצעי של חיל-האוויר הישראלי משנת 2003 ושל חילות אוויר נוספים בעולם מזה מספר שנים והוכיחו יכולות מבצעיות באינספור שעות פעילות מבצעית. מערכות ה-SPICE זיכו את רפאל בשני פרסי ביטחון ישראל: SPICE-2000 בשנת 2008 ו-SPICE-250 בשנת 2019.

דייב פנטנו, מנהל התכנית מטעם לוקהיד מרטין: "לוקהיד מרטין מביאה עימה מומחיות רבת שנים בשילוב של מערכות נשק, אשר תסייע לנו להתאים את ה-SPICE-250 לסטנדרטים האמריקאים. אנו גאים ונרגשים למנף את הניסיון הזה ולהציע מערכת נשק ייחודית, ומוכחת מבצעית זו, למפעילי מטוסי קרב, כתוספת ליכולת הגמישות במשימה, במקומות הנדרשים לכך".

אלון שלומי, ראש מנהלת אוויר-שטח ברפאל: "מערכות משפחת ה-SPICE ניתנות להפעלה בכל מזג אוויר ובכל תנאי שטח, ובסביבה עוינת, הודות ליכולות האלקטרו-אופטיות המתקדמות, המהוות מומחיות של רפאל לאורך השנים, מה שמאפשר למערכות לתפקד בצורה מיטבית וללא תלות באמצעי GPS. הרחבת הסכם שיתוף הפעולה שלנו עם לוקהיד מרטין מאפשר לנו להציע חליפת חימוש רחבה ומגוונת עבור מטוסי הקרב של ארה"ב, לטובת שיפור ביצוע ויכולת הגמישות במשימות ובאתגרים המבצעיים".