קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר לא יצמצמו את זכויות המבוטחים

בשל העלאת גיל פרישה לנשים בחוק ההסדרים, התייתר הצורך בביצוע הפחתת הזכויות של העמיתים והפנסיונרים בקרנות הוותיקות שבהסדר

משה ברקת, הממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ
משה ברקת, הממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ

בעקבות העלאת גיל הפרישה לנשים, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, חתם היום לקרנות הוותיקות שבהסדר שלא לבצע את ההפחתה בזכויות המבוטחים והפנסיונרים.

ביוני 2018 נקבע כי הקרנות הוותיקות שבהסדר יבצעו איזון אקטוארי, בעקבות הגירעונות האקטוארים שנוצרו בקרנות בשל אי העלאת גיל הפרישה לנשים לגיל 64, בהתאם למתווה העלאה שנקבע בנוסחו המקורי בחוק. עם זאת, הפחתת הקצבאות המשולמות על ידי הקרנות לא נכנסה לתוקף באופן מיידי ונקבע שהיא תחל במועד מאוחר יותר, זאת לאור העובדה כי באותם ימים התנהל משא ומתן מתקדם להעלאת גיל הפרישה, באופן שצפוי היה כי ייתר את הצורך בביצוע הפחתת הקצבאות. בעקבות המצב הפוליטי שלא אפשר את קידום החקיקה בנושא החליט הממונה על שוק ההון על דחייה נוספת של הפחתת הקצבאות וזאת במטרה לאפשר את קידום תיקון החקיקה בנושא .

בעקבות העברת התיקון לחוק גיל פרישה במסגרת חוק התכנית הכלכלית לשנים 2021-2022, במסגרתו הועלה גיל פרישה לנשים ל-65 שנים, התייתר הצורך בביצוע ההפחתה ובהתאם לכך הוחלט לאשר לקרנות הוותיקות שבהסדר שלא להפחית את זכויות המבוטחים, הפנסיונרים והשארים בשל הגדלת ההתחייבויות שנבעה מאי-העלאת גיל הפרישה לנשים. אישור הממונה להחלטה כאמור הועבר לקרנות .

שר האוצר, אביגדור ליברמן, אמר כי "מהלך העלאת גיל הפרישה שיזם משרד האוצר הוא לא רק מחוייב המציאות נוכח העלייה בתוחלת החיים ונוכח תהליכים דומים בעולם, אלא גם מהלך הכרחי שישמור על האיזון האקטוארי בקרנות הותיקות וימנע הפחתה של קצבאות הפנסיה. במסגרת חוק ההסדרים והתקציב החדש הצלחנו להגדיל משמעותית את התמיכה באוכלוסייה הוותיקה בישראל, מתוך מטרה לאפשר להם קיום בכבוד. משרד האוצר בראשותי ימשיך לתמוך באוכלוסיית הקשישים בישראל".

הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת: "אני מברך על החלטת הממשלה שהובילה לשמירה על האיזון בקרנות הוותיקות ללא צורך בקיצוץ בקצבאות הפנסיונרים, ובעיקר מודה לשר האוצר ליברמן על הובלת המהלך של העלאת גיל הפרישה. הרשות תמשיך לעמוד על תפקידה לשמור על איזון אקטוארי בחסכונות הציבור במטרה להבטיח ולשמור על כלל ציבור המבוטחים והחוסכים בישראל ולאפשר קצבה ראויה לכלל אזרחי המדינה בעת הגיעם לגיל פרישה".

מחברת עמיתים, המנהלת את קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, נמסר בתגובה: "בעקבות העלאת גיל הפרישה לנשים ובהמשך להודעת שר האוצר והממונה על שוק ההון בדבר הפתרון שנמצא לשמירה על האיזון האקטוארי של הקרנות הוותיקות שבהסדר אשר מונע את הצורך בביצוע הפחתת הקצבאות, נערכת עמיתים ליישום מיידי של ההחלטה. עמיתים מברכת על ההסדר שהושג על ידי שר האוצר, הממונה על שוק ההון וכל גורמי המקצוע במשרד האוצר אשר פעלו בשיתוף פעולה עימנו במטרה לשמור על יציבות הקרנות הוותיקות ועל זכויות המבוטחים, והפנסיונרים"