משבר האקלים: האם אבי הכלכלה המודרנית היה תומך ברגולציה?

בצל ועידת האקלים העולמית בגלזגו, קבוצת כלכלנים מעיינת מחדש ב"עושר העמים" של אדם סמית, כעבור 300 שנה, ומציגה גישה מעודכנת של התאוריה הכלכלית שלו, שתומכת במאבק הירוק

סופת ציקלון בפיליפינים. האתגרים במשבר האקלים הם גם, אם לא בעיקר, סוציו-אקונומיים / צילום: Associated Press
סופת ציקלון בפיליפינים. האתגרים במשבר האקלים הם גם, אם לא בעיקר, סוציו-אקונומיים / צילום: Associated Press

אוניברסיטת גלזגו שבסקוטלנד אירחה בימים האחרונים את ועידת האקלים ההיסטורית, שם התחנך וגם לימד אדם סמית, אבי הכלכלה המודרנית והמחבר של "עושר העמים", אחת מהיצירות המשפיעות ביותר בתחום. על רקע הוועידה, קבוצת כלכלנים בינלאומית פרסמה חוברת בת 60 עמודים, המציגה גרסה מעודכנת ל"עושר העמים", כדי לבחון את האתגר המודרני של התחממות כדור הארץ, ולנסות להתאים את "היד הנעלמה" של סמית להיבט הכלכלי של האתגר האקלימי.

סמית נתפס מאז ומעולם כמעצב הראשון של מעורבות שלטונית מופחתת ככל האפשר, שלא תפריע ל"יד הנעלמה" להיטיב עם המשק ועם כלל האזרחים. עיון מחדש של קבוצת הכלכלנים מפרש את חיבורו של סמית תחת הנסיבות הנוכחיות, וטוען כי אם סמית היה כותב את "עושר העמים" היום, הוא היה דווקא מטיף לריסון שלטוני, גם פיננסי וגם עסקי, שיכוון את העולם לכלכלה ירוקה. להערכתם, ההתנגדות הבולטת של סמית למונופולים ולהשפעה המזיקה שלהם, עולה בקנה אחד עם תמיכה ברגולציה מסדירה נגדם כיום, במצב החירום האקלימי הנוכחי.

הפרסום של קבוצת הכלכלנים מחדד את המורכבות שבאיום האקלימי המתגבר, ואת שינוי הגישה המהפכני בקשר לפתרונות שלו, המוסטת ממדעי הטבע והגיאוגרפיה, אל מדעי החברה והכלכלה, מתוך הבנה שהאתגרים במשבר האקלים הם גם, אם לא בעיקר, סוציו-אקונומיים.

אל מול הסוגיות האלה, מעדכנת קבוצת הכלכלנים את תפישתו של אדם סמית לנסיבות האקלימיות של ימנו, וטוענת כי סמית היה מזהה את "סחורות החינם" שמעניק הטבע לבני האדם, כמו למשל, אוויר נקי, ים צלול ומרחבים ירוקים, מצמיד להם ערך כלכלי, ותומך מתוך כך, במעורבות פיננסית שתגן על הערך הזה - לדוגמה, רגולציה הכרחית, שתרתיע תאגידים בנקאיים מהלוואות הרסניות לחברות אנרגיה שמפיקות ומפיצות דלק מזהם.

קבוצת הכלכלנים שפרסמה את החוברת הביעה תקווה כי מנהיגי העולם יאמצו את המורשת שהשאיר סמית, "ויצרו מורשת חדשה שכולנו נוכל לקחת בה חלק ולהתגאות בה".