עובדים בהייטק מתמקחים על השכר אך נותנים לבוס להחליט על האופציות

סקר בקרב מעל אלף עובדי סטארט-אפים ישראלים מצא כי הם נוטים לנהל משא-ומתן על ימי החופש שיקבלו יותר מאשר על חבילת האופציות • הסיבה: העובדים לא מבינים את חישוב האופציות, והחברות שומרות על ערפול בנתונים

עובד הייטק. רק 43% התמקחו על חבילת האופציות / צילום: Shutterstock
עובד הייטק. רק 43% התמקחו על חבילת האופציות / צילום: Shutterstock

95% מהעובדים בסטארט-אפים ניהלו משא-ומתן על השכר שלהם, 48% ניהלו משא-ומתן על ימי החופש שיקבלו, אך רק 43% התמקחו על חבילת האופציות שתינתן להם בכניסה לחברה חדשה - כך עולה מסקר משותף של קבוצת הפייסבוק "צרות בהייטק" וחברת אקוויטי בי (EquityBee) שפועלת בתחום האופציות. הסקר נערך בחודש אוקטובר בקרב 1,037 עובדי סטארט-אפים.

באופן טבעי שיעור העובדים שמנהלים משא-ומתן על חבילת האופציות שיקבלו גדל ככל שעולים ברמת הבכירות. בקרב עובדים ג'וניורים, שזהו תפקידם הראשון בהייטק, 16% בלבד ניהלו משא-ומתן על האופציות, בעוד בקרב מנהלים בכירים (C-Level או VP) השיעור עלה כבר ל-65%.

לפי הסקר, הסיבה המרכזית לכך שהסטארט-אפיסטים אינם מתמקחים על האופציות שיקבלו מהחברה היא חוסר ידע בנושא. "כמות האופציות זה מספר שרירותי עבורי. כל מספר שיגידו, לא אדע האם הוא נחשב הרבה או מעט", הסבירה אחת המשיבות לסקר. "קשה להתמקח על משהו שאתה לא יודע מה הערך שלו", כתב משיב אחר בתגובה לסקר. הסיבה השנייה בחשיבותה היא שהעובדים לא חושבים שאפשר ומקובל בכלל לנהל משא-ומתן על אופציות שיקבלו.

הבורות של העובדים בסטארט-אפים נובעת בין השאר מערפול במסירת מידע על-ידי רוב חברות בנוגע לאופציות. כך למשל רק 17% מהמשיבים סברו כי החברה בה הם עובדים שקופה בנוגע לשווי חבילות האופציות. 46% אמרו כי אינם יודעים כמה יהיו שוות האופציות במקרה של הנפקה או מכירה, ו-66% לא ידעו איזה אחוז מהחברה מייצגת חבילת האופציות שלהם. הנתון האחרון מעיד כי גם אם אותם עובדים יודעים מה שווי החברה המוצהר, הם לא ידעו לחשב מה החלק שלהם בעוגה.

מנהלי סטארט-אפים טוענים בתגובה כי חישוב נתח העובד בעוגה הוא מורכב ומשתנה עם הזמן, ולכן הם אינם משתפים את המועסקים בכך.

אף שהעובדים אינם יודעים לכמת את שווי חבילת האופציות, הם מבינים לרוב את חשיבותה. 70% מהמשיבים לסקר חשבו כי חבילת האופציות תורמת לתחושת השייכות שלהם לסטארט-אפ, 54% חשבו שהאופציות יכולות לשנות את עתידם הכלכלי, ו-47% אמרו כי אופציות גורמות להם לעבוד יותר קשה להצלחת החברה.

חברת אקוויטי בי משדכת בין עובדים שעוזבים עבודה בסטארט-אפ בישראל ובארה"ב לבין משקיעים שיתנו להם מימון כדי לממש את האופציות שלהם בעת העזיבה, בתמורה לריבית כאשר האופציות יהפכו למזומן בהנפקה או אקזיט. לפי אקוויטי בי, עלות המימוש של 75% מחבילות האופציות בישראל היא עד 50 אלף דולר, כאשר רק ב-7% מהחבילות המימוש עולה מעל 200 אלף דולר. עלות המימוש הממוצעת לחבילת אופציות בישראל היא 70 אלף דולר, לעומת 218 אלף דולר בארה"ב.