חובבי וינטאג' שמים הון על חפצים היסטוריים. אלו העסקאות האחרונות

שלוש מכירות פומביות מעניינות במיוחד התקיימו השבוע: המחשב הראשון שהרכיב סטיב ג'ובס, הכדורעף של טוס הנקס מהסרט "להתחיל מחדש" וצמידי יהלומים שהיו שייכים למרי אנטואנט

צמידי היהלומים של מרי אנטואנט / צילום: Reuters, Denis Balibouse
צמידי היהלומים של מרי אנטואנט / צילום: Reuters, Denis Balibouse

לפני 45 שנים, כשהעולם עוד בקושי ידע מה זה מחשב, ובטח לא מה זה מק-בוק של אפל, הרכיבו סטיב ג'ובס וסטיב ווזניאק את סדרת המחשבים הראשונה של אפל, עוד כשעבדו מהמוסך הביתי שלהם, והעניקו לה את הכינוי אפל 1. ג'ובס ו-ווזניאק הרכיבו במו ידיהם 200 מחשבי אפל 1, ועכשיו נמכר אחד מהם, במכירה פומבית בארצות הברית, במחיר של 450 אלף דולר.

המחשב מיוחד מסיבה נוספת. אחד מהבודדים שמצופה בעץ קואה (סוג של עץ שמקורו בהוואי), לאחר שחנות מחשבים אחת, שקיבלה משלוח של 50 מחשבים, החליטה לצפות חלק מהם בעץ המיוחד. כנדרש ממוצרים כאלה, ההיסטוריה של המחשב הזה מתועדת. הראשון שרכש אותו היה פרופסור לאלקטרוניקה בקולג' צ'אפי בקליפורניה, שאחר כך מכר אותו, ב-1977, לתלמיד שלו, במחיר של 650 דולר בלבד.

אין ספק שמדובר בגביע הקדוש של אספני הווינטג' האלקטרוני, והסטודנט בר המזל נהנה עכשו מהחזר השקעה נאה. עם זאת, לא מדובר בשיא שנשבר - ב-2014, נמכר מחשב עובד מסדרת אפל 1 ביותר מ-900 אלף דולר.

לא רק מחשבי וינטאג' נמכרים היום במחירים של אחוזות קטנות. גם הכדורעף של טום הנקס, ש"כיכב" לצדו בסרט "להתחיל מחדש" משנת 2000, הוצג השבוע למכירה פומבית, ונמכר במחיר מפתיע של יותר מ-300 אלף דולר - הרבה מעל הערכות שהיו לפני המכירה, שעמדו על כ-80 אלף דולר בלבד. הנקס משחק בסרט שליח דואר, שמתרסק במטוס אל אי בודד, ונלכד לאורך ארבע שנים. על האי הוא מוצא את הכדורעף, מצייר עליו עיניים, אף ופה, מצמיד לו גבעולי טבק לדמות לו גם שיער, קורא לו בשם וילסון, והופך אותו לחבר ובן שיח.

ולמרות הכל, המחשב של סטיב ג'ובס והכדורעף של טום הנקס, נוצצים ככל שיהיו, לא מגיעים לקרסוליה של מרי אנטואנט, מלכת צרפת האחרונה לפני המהפכה הצרפתית. שני צמידי יהלומים של המלכה נמכרו במכירה פומבית בשוויץ ביותר מ-8 מיליון דולר.

צמידי היהלומים של מרי אנטואנט / צילום: Reuters, Denis Balibouse
 צמידי היהלומים של מרי אנטואנט / צילום: Reuters, Denis Balibouse

את הצמידים, שמעוצבים מ-112 יהלומים חתוכים, הצליחה מרי אנטואנט להבריח מצרפת, ממש לפני שהובלה אל הגיליוטינה. כך, הם הגיעו לידי הבת שלה, הנסיכה מרי תרז, וכעבור 200 שנים הוצגו לראשונה למכירה פומבית, שם נמכרו במחיר כפול מהמצופה.