המאבק להתאגדות בסטארבקס עולה שלב: החברה והעובדים נלחמים על ההצבעות

הווארד שולץ המייסד הוא בין המנהלים הבכירים שנסעו לבאפלו, ניו יורק, כדי להציג את עמדת הרשת הענקית של בתי הקפה

עובדי סטארבקס מנסים לקדם את ההתאגדות בסניפי באפלו / צילום: Associated Press, Carolyn Thompson
עובדי סטארבקס מנסים לקדם את ההתאגדות בסניפי באפלו / צילום: Associated Press, Carolyn Thompson

המאבק להתאגדות עובדים בבתי הקפה של רשת סטארבקס בעיר השנייה בגודלה במדינת ניו יורק עולה שלב, והעובדים הגדילו את מספר הסניפים שהם רוצים לייצג. הרשת, מצידה, מגבירה את המאבק נגד ניסיונות ההתאגדות.

עובדים בסטארבקס בבאפלו, ניו יורק, צפויים להצביע בחודש הבא על השאלה האם בריסטות צריכים להתאגד במסגרת Workers United Upstate New York, ארגון הקשור לאיגוד הלאומי של עובדי שירות. מעטפות להצבעה בפיקוח החבר הלאומי ליחסי עבודה (NLRB) נשלחו לעובדים ביום רביעי.

ביום שלישי אמרו עובדים באזור שהם מגישים ל־NLRB עצומות חדשות לעריכת בחירות בשלושה סניפים נוספים בבאפלו, בנוסף לשלושה שכבר אמורים להיכלל בהצבעה על ההתאגדות.

עובדים התומכים ביוזמה אומרים שהתמיכה בארגון שלהם, שנקרא "עובדי סטארבקס מאוגדים", גדלה. "יש לנו הרבה ביטחון", אמרה מישל אייזן, עובדת סטארבקס מסניף בבפאלו, במהלך אירוע שנערך מול אחד הסניפים בהם הגישו העובדים בקשה להתאגד. "רק התחזקנו מכל זה".

בינתיים, רשת בתי הקפה ניסתה לעצור את ההצבעה, שכרגע כוללת את שלושה הסניפים הראשונים, והמנהלים בה נוסעים לבאפלו יותר ויותר על מנת להציג את הצד שלהם.

בעצומה שאורכה כמעט 60 עמודים שהוגשה ביום שני, ביקשה רשת סטארבקס מה־NLRB לעכב את משלוח המעטפות וביקשה מהמשרד של ה־NLRB בוושינגטון לבדוק את מבנה ההצבעה. בסטארבקס אמרו שמנהל אזורי של ה־NLRB, המפקח על המקרה, שגה בחודש שעבר כשאפשר רק לשלושה סניפים של הרשת לערוך בחירות עצמאיות. הרשת רוצה שההצבעה תכלול את כל 20 הסניפים שלה בבאפלו.

דובר של סטארבקס אמר שהחברה מאמינה שלכל העובדים זכות להצביע באותו זמן, במקום לחלק את השוק בעיר ליחידות נפרדות. הוא אמר שההצבעה בסניפים נפרדים לא משקפת את הדרך שבה עובדי סטארבקס לעתים קרובות עוברים מסניף לסניף.

דוברת של ה־NLRB אמרה שהחבר הלאומי מסרב לנקוט פעולה לגבי בקשת הרשת והמעטפות להצבעה בשלושת הסניפים המקוריים נשלחו לעובדים כבר ביום רביעי. ב־NLRB ישקלו את העצומה לגבי שלושה סניפים אחרים בשלב מאוחר יותר, אמרה הדוברת. החבר עדיין צריך לבחון את בקשת סטארבקס לערוך הצבעה בכל 20 הסניפים.

לסטארבקס, רשת בתי קפה עצומה המחזיקה כמעט 9,000 סניפים ברחבי ארה"ב ונותנת זיכיון ל־6,500 סניפים אחרים, אין איגודי עובדים בארה"ב. ב־2004 היה ניסיון של כמה עובדים של הרשת בניו יורק סיטי להתאגד אבל הוא כשל. העובדים בבאפלו הגישו עצומות להתאגדות בסוף אוגוסט, וטענו בין היתר שהם צריכים הכשרה ומשאבים טובים יותר כדי לעשות את עבודתם באופן מוצלח.

הרשת ממקדת יותר ויותר מאמצים להיאבק בניסיון הנדיר להתאגדות. בפגישות עם עובדים ובהודעות ששלחה אליהם, כתבה סטארבקס שהיא יכולה להגשים את צרכיהם של העובדים באופן ישיר לעומת פעולה דרך מתווך כמו איגוד עובדים. הרשת הצביעה על ההטבות הניתנות לעובדים, שלטענתה הן נדירות ברשתות מסעדות, כולל כיסוי בריאות לכל העובדים הנמצאים בסניפים יותר מ־20 שעות שבועיות בממוצע וגם מניות של החברה.

השכר הממוצע עלה

המאבק בסטארבקס מגיע בזמן שעובדים בכל התחומים, ממחסנאים ועד עובדי ייצור במפעלים, משמיעים קולם יותר ויותר בשוק העבודה הצפוף של אחרי המגפה. עובדים מאוגדים בחברות Deere, קלוג ומונדלז לאחרונה עזבו את עמדות העבודה במחאה על אי מילוי דרישותיהם. החברות משלמות עלויות גבוהות יותר על מנת לשמור על נפח הפעילות במקביל לניהול הקרבות עם העובדים.

חברות רבות מוכנות לשלם לעובדים שכר טוב יותר בגלל המחסור בכוח-אדם ובצורך למלא משרות פנויות, והשכר הממוצע של עובדים בתחומי הפנאי והאירוח עלה בכ־6.9% ב־12 החודשים שנגמרו בספטמבר, כך מראים נתוני משרד התעסוקה. מדובר בשיעור עליית השכר הגבוה ביותר מכל תחומי המשק.

בחודש שעבר הודיעה סטארבקס שהיא מגדילה את השכר הממוצע של עובדים בארה"ב ל־17 דולר לשעה עד קיץ 2022, לעומת כ־14 דולר לשעה כיום. העלאת השכר ושתי העלאות שכר נוספות מהעת האחרונה מגיעות יחד להוצאה כוללת של מיליארד דולר על עובדים, כך אמרו בסטארבקס.

מאז שהעובדים בבאפלו הגישו עצומות, נסעו מנהלים בכירים ברשת לבאפלו להיפגש איתם כדי לבחון את הנושא מקרוב, כך נמסר מהחברה. במכתב לעובדים שנכתב מהעיר באפלו בחודש שעבר, ביקשה רוסאן וויליאמס, נשיאת סטארבקס בצפון אמריקה, שהעובדים יצביעו נגד ההתאגדות וכתבה שהחברה היא הכתובת לשיפור תנאי ההעסקה.

"יש סניפים שמקבלים תמיכה טובה, אבל באחרים יש פערים גדולים", אמרה.

טענות להתערבות בהצבעה

בארגון "עובדי סטארבקס המאוגדים" הגישו מוקדם יותר החודש תלונה ל־NLRB נגד החברה בטענה שהיא מתערבת בהצבעה על ההתאגדות. הארגון טען שהחברה נקטה באיומים, הפחדות ומעקב אחר העובדים בזמן הניסיונות לדרבן עובדים בסניפים להצטרף למאמץ.

החברה הכחישה כל האשמה בהתערבות. דובר של סטארבקס אמר שהחברה מאמינה שלעובדים ברחבי באפלו מגיעה הזכות להצביע והרשת נמצאת בקשר ישיר עם העובדים שם.

בשבת האחרונה, הזמינה סטארבקס עובדים למלון בעיר לשמוע נאום של דובר אורח, ובשלטים שלה נרשם שהם יקבלו תשלום על נוכחות ויוגשו להם במקום מזון ושתייה.

הווארד שולץ, שבנה את סטארבקס מכמה סניפים בודדים לענקית קפה בינלאומית, פנה לעובדים בנאום באורך שעה וסקר את דברי ימי החברה מהקמתה ועד פעילותה כיום.

"אנחנו לא חברה מושלמת. אנחנו לא אנשים מושלמים. אני לא אדם מושלם. נעשות טעויות. אנחנו לומדים מהן ומנסים לתקן אותן", אמר שולץ, מייסד הרשת ויושב הראש לשם כבוד שלה, על פי תעתיק כתוב של דבריו.

כשסיים שולץ לנאום, אמר שהוא מקווה שהמאזינים למדו על ההיסטוריה של החברה בת ה־50, ועל ניסיונותיה לעשות תמיד את הדבר הנכון. ברגע זה התפרצו לדבריו עובדים התומכים בהתאגדות ודרשו שסטארבקס תבטיח בחירות הוגנות לאיגוד. שולץ כתב לעובדים בהמשך אותו יום שדיונים ישירים מול העובדים נותרו אחד מסימני ההיכר של הרשת. "מנהיגי החברה צריכים ללמוד ממה שמתרחש בבאפלו, ואני בטוח שזה קורה", כתב שולץ.