למה בועז הרפז מבקש לפתוח מחדש את ההליך הפלילי בעניינו?

בועז הרפז, שהורשע בניסיון להשפיע על בחירת הרמטכ"ל, דורש לבטל את הודאתו • זאת בעקבות סיבוב הפרסה במשרד המשפטים שמנע ממנו חנינה, בניגוד להסדר הטיעון

בועז הרפז / צילום: שלומי יוסף
בועז הרפז / צילום: שלומי יוסף

לאחר שבועז הרפז זייף ב-2010 את המסמך שמבקש לקדם את מינוי יואב גלנט לרמטכ"ל תוך הכפשת שאר המועמדים (במטרה לפסול את גלנט כמועמד), מסמך הרפז גרר סערה בכל ערוצי התקשורת, ובועז הרפז הורשע ב־2018.

במסגרת הסדר הטיעון, הוסכם כי המדינה והרפז יעתרו במשותף לעונש מינימלי של 220 שעות לתועלת הציבור. עוד הוסכם בהסדר הטיעון בין סנגורי הרפז, עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין, לבין הפרקליטה עו"ד טוני גולדנברג כי "ההגנה תהא רשאית להגיש בקשת חנינה לקיצור תקופת התיישנות ההרשעה, והמדינה לא תתנגד לבקשה, בתנאי שההרשעה תתיישן בחלוף שנה מיום גזר הדין".

בחודש מאי 2019 בית המשפט אישר את ההסכמות. לאחר כשנה, הגישו סנגורי הרפז בקשה לנשיא המדינה לחון את הרפז ולמחוק את הרשעתו. התובעת גולדנברג השיבה כי אם הרפז מעוניין שהפרקליטות תתמוך בבקשה, אזי יש לשנות את נוסח הבקשה ושלא ישתמע ממנה כי הוא חוזר בו מקבלת האחריות למעשיו. במרץ 2020 הוגשה בקשת חנינה מעודכנת, אליה הצטרפה גם התובעת גולדנברג. אלא שהזמן חלף, וחנינה טרם הגיעה, למרות שחלפו כשנתיים וחצי מגזר הדין.

לגלובס נודע כי הפרקליטות אמנם תמכה בבקשת החנינה, אולם מחלקת חנינות התנגדה לה. זאת, בין היתר כיוון שלטענתה הרפז חזר בו מההודאה. יש לציין כי בנוסח בקשת החנינה המעודכן, אין לטענה זו כל זכר, ולמען האמת נכתב בפירוש ההפך. המלצת מחלקת חנינות הועברה לממלא מקום שר המשפטים דאז בני גנץ, שמנע את עצמו מקבלת החלטה בשל ניגוד עניינים, והיא הועברה על פי החלטת הממשלה לידי שר הרווחה דאז איציק שמולי, שהצטרף לעמדת מחלקת חנינות והמליץ לנשיא המדינה דאז ראובן ריבלין שלא לחון את הרפז.

לאחרונה העביר נשיא המדינה הנכנס יצחק הרצוג את התיק חזרה אל שר המשפטים גדעון סער על מנת שיחווה דעתו בעצמו בנוגע לשאלה אם להעניק להרפז חנינה. גם השר סער הצטרף לעמדת מחלקת חנינות והשר איציק שמולי כי אין מקום להעניק להרפז חנינה ולקצר את תקופת ההתיישנות.

בעקבות כך, עורכי הדין חדד ומילשטיין הגישו לבית המשפט השלום בקשה לבטל את הסדר הטיעון ולאפשר להרפז לחזור בו מהודאתו בעובדות כתב האישום מלפני 3 שנים.
עו"ד חדד ומילשטיין מסרו בתגובה: "למרות העיכוב (המשמעותי) אין לנו ספק שהמדינה תעמוד בהתחייבויותיה ותעניק למרשנו את החנינה".

השר לשעבר איציק שמולי מסר בתגובה כי "ההחלטה התקבלה בהסתמך על חוות הדעת המקצועית של מחלקת החנינות במשרד המשפטים. הנימוקים היו רציניים, יסודיים ומשכנעים (כידוע הדיון חסוי ולא אוכל לומר מעבר לכך) ולכן קיבלתי את עמדת הדרג המקצועי בצורה מלאה".

כזכור, על פי כתב האישום המתוקן, סא"ל הרפז הציג לרמטכ"ל דאז גבי אשכנזי מסמך מזויף המנסה לכאורה לפגוע בשמו ולהאדיר את שמו של האלוף גלנט כמועמד הבא לרמטכ"לות. אשכנזי הציג את המסמך המזויף בפני שורה של קצינים בכירים שנמנו על המועמדים לתפקיד הרמטכ"ל.