פורטוגל אסרה על מעסיקים לפנות לעובדים מחוץ לשעות העבודה

הקורונה משפיעה על חוקי העבודה בפורטוגל • חקיקה חדשה של הפרלמנט בליסבון מגינה על זכותם של העובדים "להתנתק" בסיום יום העבודה ומאפשרת להורים לילדים להמשיך לעבוד מהבית 

חקיקה בפרטוגל מגינה על זכויות העובדים / צילום: Unsplash, Thought Catalog
חקיקה בפרטוגל מגינה על זכויות העובדים / צילום: Unsplash, Thought Catalog

הפרלמנט בליסבון אישר החודש שורה חריגה של חקיקות סוציאליות, שמגינות על זכותם של כל עובד ועובדת להתנתק לגמרי מהמשרד מהרגע שהסתיים יום העבודה. זאת בעקבות עלייה בכמות העובדים מהבית, שהביאה לחיכוכים בין המעסיקים לעובדים.

הכללים שנוסחו מאוד ברורים וחדים: הם מחייבים את המעסיק להימנע מכל קשר עם העובדים בזמן המנוחה שלהם, למעט מצבים חריגים של חירום. כלומר - ברגע שתם יום העבודה של העובד, אסור למעסיק להתקשר אליו, לשלוח לו מסרונים או מיילים, עד תחילתו של יום העבודה הבא. מעסיק שיעבור על החוק יסתכן בקנס כספי. בנוסף, מעכשיו ההוצאות של העובדים מהבית - כמו חשמל ואינטרנט - יוכרו כהוצאה לצורכי מס בחישובי השכר. עובדים שהם הורים לילדים יהיו זכאים לבחור לעבוד מהבית, אם זה אפשרי בתפקיד שלהם, מבלי שהמעסיק יוכל לחייב אותם לחזור לעבוד מהמשרד.

עד חודש יולי הייתה בפורטוגל חובת עבודה מהבית בגלל מגפת הקורונה. עכשיו, כשהמגפה הואטה בזכות פרויקט חיסונים לאומי, צצו ועלו חיכוכים בין המעסיקים שדורשים מהעובדים לחזור למקום העבודה ובין העובדים שמעדיפים לעבוד מביתם. החוקים החדשים באים לעצב מחדש ולעגן את יחסי העבודה בפורטוגל. מפלגת השלטון הסוציאליסטית בפורטוגל היא שהובילה את חקיקת ההגנה הזאת, ואליה הצטרפו גם מפלגות אחרות בפרלמנט בליסבון.

בינואר הקרוב יתקיימו בחירות בפורטוגל, ואולי זאת אחת הסיבות לחקיקה יוצאת הדופן, שאיחדה את הפרלמנט בליסבון ומיטיבה עם העובדים.