קרן טנא | בלעדי

קרן טנא פועלת להנפיק את חברת הצינורות חוליות בשווי של 800 מיליון שקל לפחות

בקרן טנא מקדמים הנפקה של חברת צינורות הפלסטיק חוליות • את חלקה בחברה של קיבוץ שדה נחמיה רכשה קרן ההשקעות ב-2018, לפי שווי חברה של 200 מיליון שקל בלבד • כעת שואפים בקרן להנפקה בשווי שגבוה לפחות פי ארבעה

מפעל חוליות בשדה נחמיה / צילום: אתר החברה
מפעל חוליות בשדה נחמיה / צילום: אתר החברה

כארבעה חודשים לאחר שהשלימה את הנפקת חברת הטכנולוגיה סקודיקס בבורסה בתל-אביב, בוחנת קרן טנא הנפקה של חברת פרוטפוליו נוספת - חברת מוצרי הפלסטיק חוליות. לצורך כך החלה בתהליך לבחירת חתמים שיובילו את ההנפקה - כך נודע לגלובס. 

על-פי ההערכות בשוק החיתום, את הנפקתה של חוליות מבקשת טנא לבצע לפי שווי חברה של לפחות 800 מיליון שקל - גבוה פי 4 מהשווי שלפיו נכנסה להשקעה בה לפני כשלוש שנים. המהלך, שאם ייצא לפועל יכלול כנראה גם הצעת מכר, עשוי להזרים הון משמעותי גם לכיסי השותף של טנא בחוליות, קיבוץ שדה נחמיה.

חוליות, הנחשבת לחברת הפלסטיק הראשונה של התעשייה הקיבוצית, "עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק צינורות ואביזרים מחומרים פלסטיים מגוונים", ומוצריה מיועדים לתחומים שונים בכל הקטרים והגדלים. החברה שהוקמה בשנת 1947, "מתמחה בייצור ושיווק מערכות זרימה מתקדמות לאספקת מים לנכסים פרטיים וציבוריים, נקזים לבניין (שפכים, סיפונים ועוד) ותשתיות (ביוב ועוד)". 

מפעל בקיבוץ, באירופה ובהודו

בשנת 2018 רכשה קרן טנא 50% ממניותיה של חוליות, בהשקעה של יותר מ-100 מיליון שקל, כך שכיום השתיים שותפות שוות בחברה. במסגרת העסקה שילמה טנא יותר מ-70 מיליון שקל לקיבוץ שדה נחמיה וחבריו, ובמקביל הזרימה לחוליות עצמה סכום נוסף של יותר מ-30 מיליון שקל. עם כניסתה של טנא להשקעה בחוליות, הסבירו בחברה הקיבוצית כי מטרת העסקה היא לאפשר אקזיט לחברי קיבוץ שדה נחמיה, ולחזק את מערך החברות של חוליות בחו"ל.

המפעל הראשי של חוליות ממוקם בקיבוץ שדה נחמיה שבגליל העליון והוא משתרע על פני 15 אלף מ"ר. מתקני הייצור שבו פועלים בטכנולוגיות של הזרקה ושיחול (אקסטרוזיה). בשנים האחרונות, ככל הידוע, חוליות צומחת בקצב דו-ספרתי ופניה לשוקי חו"ל והגדלת היצוא.

בשנת 2014 חוליות רכשה מפעל לייצור מערכות אינסטלציה בסלובניה, כדי לשרת את השוק האירופאי שבו היא פעילה בכ-15 מדינות, ביניהן איטליה, אוסטריה, ספרד, דנמרק, שבדיה, גרמניה, יוון, סרביה וקרואטיה. בשנת 2015 הקימה חוליות מפעל בהודו, המתמקד בצנרת אקוסטית לגורדי שחקים בערים הגדולות של הודו.

רצף תשקיפים ומימושים לקרן טנא

קרן טנא, בראשות אריאל הלפרין, היא קרן המתמחה בהשקעה בחברות תעשייה קיבוציות, ובחודשים האחרונים שמה עלה לכותרות לא פעם בקשר לעסקאות מכירה ורכישה. בחודש יולי האחרון השלימה טנא את הנפקתה של חברת סקודיקס, העוסקת במחקר, פיתוח וייצור מערכות דיגיטליות להשבחת דפוס, ובמסגרתה גייסה עבורה קצת יותר מ-50 מיליון שקל.

מאז ההנפקה צללה מניית סקודיקס בקרוב ל-40% והיא משקפת לחברה שווי נוכחי של כ-130 מיליון שקל, ושווי חלקה של טנא בחברה, בהיקף של כ-32% מההון, עומד על כ-40 מיליון שקל.

עוד בחודשים האחרונים מכרה טנא את חלקה (25%) בחברה התעשייתית ריקור, הנשלטת בידי קיבוץ עין חרוד איחוד, לידי קיבוץ משמר העמק תמורת כ-90 מיליון שקל, והשקיעה כ-200 מיליון דולר בחברת חיפה כימיקלים ("קבוצת חיפה"), יחד עם כמה משקיעים נוספים.

טנא גם ביקשה להנפיק בבורסה בגל ההנפקות הנוכחי את חברת התעשייה גדות מסופים כימיקלים ואת חברת הגנרטורים קיונרג'י, אולם מהלכים אלה לא יצאו לפועל עד כה. התשקיף האחרון אודותיו עדכנה קיונרג'י פורסם בסוף חודש אוגוסט ומאז לא נרשמה התקדמות בנושא.

קרן טנא, מהקרנות הוותיקות והבולטות בישראל, נוסדה בשנת 2004 על-ידי הלפרין, אייל עטיה ודורי בראון, והיא מנהלת כיום נכסים בהיקף של מיליארד דולר, במסגרת ארבע קרנות שגייסה לאורך השנים.

מצטרפת לתור המתהווה בכניסה לבורסה

בחינת האפשרות להנפקת חוליות מצטרפת לשורת חברות נוספות העושות את צעדיהן להנפקה ראשונית לציבור (IPO) בבורסה בת"א. האחרונה בין אלו שנחשפה מוקדם יותר השבוע היא חברת תחנות התדלוק דלק ישראל, שמצטרפת לחברת אייקון גרופ (iDigital), יבואנית מוצרי אפל בישראל, שכבר פרסמה טיוטת תשקיף ציבורית ותשקיף להשלמה, וכן חברת איסכור, העוסקת בעיבוד סחר ושיווק פלדה ומתכות, ורשת הדיור המוגן בית בכפר. מדובר בהנפקה של חברות מבוססות, שבעליהן מבקשים עבורן טווחי שווי של כ-1-1.5 מיליארד שקל.

זאת לנוכח שוק ראשוני שחווה הצטננות משמעותית בחודשים האחרונים, אשר הובילה לחיתוך מחירים חד בהנפקות שיצאו לפועל ולביטולן של הנפקות אחרות.

תעודת זהות חוליות

תחום עיסוק: פיתוח, ייצור ושיווק צינורות ואביזרים מחומרים פלסטיים מגוונים, לתחומים שונים

היסטוריה: הוקמה בשנת 1947 ונחשבת לחברת הפלסטיק הראשונה של התעשייה הקיבוצית. בשנת 2014 רכשה מפעל לייצור מערכות אינסטלציה בסלובניה, ובשנת 2015 הקימה מפעל בהודו, המתמקד בצנרת אקוסטית

נתונים: בחברה מחזיקים היום קרן טנא וקיבוץ שדה נחמיה בחלקים שווים, אחרי שטנא נכנסה להשקעה בחברה ב־2018. מנכ"ל חוליות הוא ניצן כהן והיו"ר הוא יהודה בן חיים