הטיפ היומי | שאלות ותשובות

מורה נבוכים למשקיע המתחיל במטבעות דיגיטליים

איפה משלמים פחות עמלות בקנייה, כיצד יותר בטוח להחזיק מטבעות ואיזה מס נדרש לשלם על מכירה או המרה של קריפטו? • גלובס בשיתוף מייסד אתר קריפטו ג'ונגל, ריכזו תשובות לשאלות נפוצות בתחום

מורה נבוכים למשקיע המתחיל במטבעות דיגיטלים
מורה נבוכים למשקיע המתחיל במטבעות דיגיטלים

הביטקוין ומטבעות הקריפטו הופכים להיות אפיק השקעה פופולרי (למרות ירידות חדות בשערי המטבעות בתיחלת השבוע), אך הציבור שמעוניין להיחשף לתחום מוצא את עצמו תוהה - איך באופן טכני משקיעים במטבעות דיגיטליים? נעזרנו בבן סמוחה, מייסד קריפטו ג'ונגל, אתר תוכן המתמחה במטבעות קריפטוגרפיים,  כדי לענות על שאלות נפוצות בתחום.

1. אני רוצה לקנות ביטקוין, איך עושים את זה?

ישנן מספר אופציות לרכישת ביטקוין, ובכל מקרה בבחירה ביניהן צריך לקחת בחשבון את העמלות, את חוויית הרכישה (כמה נוח או מסובך התהליך) ואת דרישות המערכת הבנקאית, על מנת שתוכלו להחזיר את הכסף חזרה לבנק. כלל האצבע הוא שככל שהעמלות גבוהות יותר, כך ניתן לצפות שחוויית הרכישה תהיה טובה ונוחה יותר.

האפשרות הראשונה היא רכישה ישירה מאנשים פרטיים, והעברת הביטקוין מארנק לארנק. קחו בחשבון שישנם סיכונים רבים בביצוע רכישה עצמאית מאדם פרטי, אך מנגד היא יכולה לחסוך עמלות גבוהות. בין הסיכונים: מגוון הונאות ואף מקרי שוד ישירים. הדרך להימנע מכך היא לבצע את ההעברה במקום מוגן ומצולם, ואף להשתדל להגיע לפגישה עם מכר שמבין בתחום. השער שלפיו לרוב קובעים את המחיר יהיה של CoinMarketCap, שכן זהו שער ביטקוין המחושב על פי ממוצע השערים המשוקלל.

ברכישה במזומן לרוב אין עמלות כלל. עם זאת, צריך לשים לב לשני דברים: א) על פי צו איסור הלבנת הון, הבנקים יתקשו לקבל את הכסף אליהם, אלא אם ברור מהיכן הוא הגיע בצורה ממוסמכת, וב) שימו לב שהתשלום במזומן עבור הביטקוין לא עובר את מגבלת חוק המזומן.

האפשרות השנייה היא דרך בורסות או נותני שירותי ישראליים כגון Bit2c, אלטשולר שחם הוריזון, ביטס אוף גולד, ביטין, או סניפי ביטקוין צ'יינג' הפיזיים שמפוזרים ברחבי הארץ. גם כאן, על מנת להצליח להכניס את הכסף בחזרה למערכת הבנקאית, יש לשים לב שעובדים מול גוף מפוקח, שקיבל היתר עיסוק או רשיון מרשות שוק ההון.

האפשרות השלישית היא רכישה בכרטיס אשראי מבורסות בינלאומיות כגון בייננס (Binance) או קראקן (Kraken). רכישה בדרך זו נוחה יותר מבחינת חוויית משתמש, והעמלות אינן גבוהות מדי, אך היא מותאמת לרכישות יחסית נמוכות (לאור נעילת מסגרת האשראי). עבור מי שחשוב לו לשמור את הגשר בחזרה למערכת הבנקאית, רצוי להיצמד לנותני שירותים ישראליים או לחלופין לבורסות בינלאומיות מפוקחות (בדוגמה שלנו: קראקן מפוקחת ולכן עדיפה על פני בייננס).

בכל המקרים הרכישה מתבצעת אונליין על ידי הרשמה באתר אינטרנט, ביצוע תהליך הזדהות הכולל צילומי תעודות זהות, צילומי פנים ואישור לניהול חשבון בנק.

2. לאחר ביצוע הרכישה, איפה נשמר המטבע?

הביטקוין נשמר באחד משלושה מקומות: הארנק הדיגיטלי שלכם, שהוא תוכנה שאתם הורדתם לשם שמירת המטבעות; בארנק שנמצא בבורסה; או אצל גוף משמורן, תמורת עמלה.

איך יודעים איזה פתרון עדיף? אם אתם רוכשים מטבעות דיגיטליים להחזקה לטווח ארוך, כדאי להוריד ארנק משלכם. זה דורש זמן למידה כדי להבין איך שומרים על המטבעות בצורה נכונה ומגבים את 'הקוד', שהוא המפתח שמאפשר את הגישה לארנק. אם אתם סוחרים בסכומים נמוכים ומבצעים הרבה פעולות, אפשר להשאיר את הכסף בבורסה. אצל משמורן כדאי לשים השקעה לטווח ארוך בסכומים גבוהים, וחשוב לבדוק שמדובר בגוף פיננסי מפוקח, וכמובן את גובה דמי הניהול שאתם משלמים למשמורן.

3. איך משלמים עבור הביטקוין שקניתי?

דרך נותני שירותים ישראליים ניתן לרכוש בהעברה בנקאית. חלקם מאפשרים רכישה במזומן בהגעה פיזית לסניף, או בכרטיס אשראי בעמלה גבוהה יותר. התשלום מועבר, שער הרכישה ננעל כשהכסף מגיע (לכן רצוי לא לבצע העברות בנקאית בסוף השבוע) ולבסוף נותן השירותים מעביר את מטבעות הביטקוין שנרכשו לארנק.

4. האם יש עמלות בקניית ביטקוין, ואילו?

ברכישת ביטקוין ישנן עמלות ישירות ועקיפות. העמלה הראשונה היא עמלת קנייה, אשר נעה בין 1% בבורסת Bit2c, דרך כ-3.5%-4% ברכישה באשראי מבורסות בינלאומית או אלטשולר שחם הוריזון, ועד 6% אצל נותני שירותים אחרים. מלבד עמלת הרכישה, כשרוכשים מבורסה, ישנה עמלת משיכה לארנק אשר אינה נקבעת לפי אחוז מהסכום שנקנה אלא היא קבועה, ידועה מראש ורשומה באתר הבורסה.

מלבד העמלות הללו, שימו לב לעמלות נסתרות כמו עמלות המרה בין מטבעות הפיאט, שערי המטבעות שקובע כל גוף שדרכו אתם מבצעים את העסקה, ועמלות נוספות ברכישה דרך כרטיס אשראי. אם המטבעות נשמרים במשמורת, ישנם גם דמי ניהול שנתיים.

עובדות ומספרים

5. האם נדרש סכום מינימום כדי לקנות ביטקוין?

הסכום המינימלי לרכישה לרוב יהיה כ-50 שקל. ביטקוין מתחלק ל-100,000,000 יחידות קטנות, כך שלא חייבים לרכוש ביטקוין שלם אלא ניתן גם להחזיק ביטקוין בשווים נמוכים (חלקי ביטקוין).

6. אני רוצה לקנות מטבעות כמו סולנה או קרדנו, מאיפה קונים מטבעות כאלו, ואיך משלמים עבורם?

הרכישה של מטבעות שהם לא ביטקוין או את'ריום מתבצעת בבורסות בינלאומיות. ניתן לרכוש אותם ישירות באשראי באמצעות שקלים או דולרים, או לחלופין להפקיד בבורסה את הביטקוין שרכשתם אצל נותני השירות הישראליים, ואז לרכוש באמצעותו את המטבעות, קרי להמיר ביטקוין שלכם למטבע אחר.

7. למה עוד חשוב לשים לב?

רווח מקריפטו חייב במס רווח הון (ראו מלון מונחים) בעת מכירה או המרה של מטבעות דיגיטליים. חובת הדיווח ותשלום המס, וכן הגשת הדוחות למס הכנסה, מוטלת עליכם.