מחירי הגז הטבעי מזנקים על רקע ההחלטה של גרמניה להשהות את רישוי צינור הגז הרוסי

השיהוי מוסיף לחששות שיהיה חסר דלק לחימום וייצור חשמל באירופה החורף

נורד סטרים 2 / צילום: Shutterstock
נורד סטרים 2 / צילום: Shutterstock

רגולטורים גרמנים השהו ביום שלישי את תהליכי הרישוי לצינור גז שנוי במחלוקת מרוסיה, צעד המוסיף לחששות שבאירופה יהיה חסר דלק זה בחורף הקרוב.

מחירי החימום והדלק לייצור חשמל עלו בכל העולם בעקבות זה. חוזים עתידיים עלו ביותר מ־15% באירופה. בארה"ב עלו המחירים ב־3.2%.

בניית נורד סטרים 2 הושלמה בספטמבר, אבל עדיין לא הוזרם גז בצינור. הצינור מחבר את גרמניה עם רוסיה ומחכה לאישור מרשויות גרמניות ואירופאיות. וושינגטון מתנגדת לצינור, שעוקף בנות ברית של ארה"ב כולל אוקראינה ופולין ועלול להגביר את התלות של אירופה בגז רוסי. עם זאת, ארה"ב ויתרה על הטלת סנקציות על הפרויקט מוקדם יותר השנה ובכך סללה את הדרך להשלמת בנייתו.

השהיית הרישוי גרמה למחירי הגז לעלות בכמעט 10%, מה שמדגיש את האופי השברירי של שווקי האנרגיה באזור לקראת החורף. מצבורים דלים של הדלק הזה - המשמש לחימום רוב הבתים ומייצר חלק מהחשמל של אירופה - העלו חששות שלא יהיה מספיק גז לכל היבשת עד בוא האביב.

כמה בכירים מערביים וסוחרי אנרגיה אמרו שענקית האנרגיה הרוסית Gazprom PJSC מעכבת משלוחי גז על מנת להעלות את המחירים ולדחוק ברגולטורים אירופאיים לתת אור ירוק לנורד סטרים 2. פקידים בכירים רוסים וחברת גזפרום הכחישו את ההאשמה שהם מצמצמים בכוונה את האספקה. ביום שני הודיעה גזפרום שייצאה יותר גז למדינות אירופה כולל גרמניה ואיטליה השנה מאשר ב־2020 והיא ממלאת את אתרי האחסון שלה באזור.

סוחרים קיוו שהגעת הגז דרך נורד סטרים 2 תמלא את המצבורים ותרגיע את המחירים, שהם גבוהים ברמות היסטוריות. הסיכוי להזרמת גז נוסף הועם ביום שלישי כשסוכנות רגולציית האנרגיה של גרמניה הודיעה שהפסיקה את העבודה לאישור נורד סטרים 2 כמפעיל רשת גז עצמאי.

סוכנות הרשת הפדרלית של גרמניה אמרה שנורד סטרים 2 - חברת בת המבוססת בשווייץ של חברת גזפרום שבנתה את הקו - החליטה לא להפוך לחברה גרמנית. במקום זה, הרגולטור אמר שהחברה הקימה חברת בת שתהיה בעלת ותפעיל את קטע הצינור שנמצא בשטח גרמניה. דובר של החברה אמר שהיא תציית לרגולציה בגרמניה. הוא סירב לומר כמה זמן זה ייקח או אם זה ישפיע על התאריך בו הצינור יתחיל להעביר גז.

הליך הרישוי יתחיל מחדש אם החברה תניע נכסים חיוניים וכוח אדם לחברת הבת הגרמנית. אם תאשר הסוכנות בגרמניה את הצינור, ההחלטה תועבר לאישור האיחוד האירופי.

מחירי הגז בהולנד, שהם הבנצ'מרק של היבשת, הגיעו לרמה הגבוהה ביותר שלהם מזה חודש בתגובה להשהיית העברת הגז בנורד סטרים 2. חוזים עתידיים עלו ב־18% ל־94.12 אירו, כ־107.57 דולר למגה וואט שעה. בבריטניה, מחירי הגז זינקו ב־17% ל־2.40 לירה שטרלינג, כ־3.22 דולר לכל 100,000 BTU.

מזג האוויר הקר בגרמניה, בריטניה ובמקומות אחרים כבר גרם לעליית מחירים בימים האחרונים, ומצד שני הרוחות החלשות פגעו בייצור חשמל מרוח והעלתה את הביקוש לגז. המחירים עלו עוד ביום שני כשגזפרום רשמה הזמנה ליכולת משלוח נמוכה מהצפוי בנקודות כניסה הצפויות בגבולות פולין־גרמניה ואוקראינה־סלובקיה בדצמבר. המחירים נמוכים מהשיא שהגיעו אליו בתחילת אוקטובר.

מחירי הגז הגבוהים באירופה גרמו לעליית המחיר בארה"ב בגלל שעודדו חברות המייצאות גז טבעי מעובה לשלוח כמויות שיא של הדלק הזה דרך האוקיינוס האטלנטי.

בניו יורק ביום שלישי, נסגרו חוזים עתידיים על גז טבעי בעלייה של 3.2% במחיר של 5.177 דולר לכל מיליון BTU.