קרן AMI | בלעדי

קריסת שולץ? המוסדיים סומכים שהקרן של זהבית כהן תמשיך להניב רווחי עתק

קרן AMI מזוהה אומנם עם חברת ההסעדה שקרסה לאחרונה, אך השקעות מוצלחות בתחומי הטכנולוגיה והקמעונות הניבו לה רווחים מצטברים של כ-1.4 מיליארד דולר - כמעט פי חמישה על הכסף שהושקע

זהבית כהן, מנכ''לית אייפקס / צילום: יונתן בלום
זהבית כהן, מנכ''לית אייפקס / צילום: יונתן בלום

למרות קריסת חברת ההסעדה שולץ שבשליטתה של AMI, שעלתה לכותרות בשבוע האחרון, המשקיעים המוסדיים עדיין מאמינים ביכולתה של קרן הפרייבט אקוויטי, בראשות זהבית כהן, להמשיך לייצר להם תשואות אדירות על הכסף שהשקיעו בה, כפי שייצרה להם מאז החלה לפעול ועד לסוף חודש ספטמבר 2021, כפי שעולה מהנתונים הנחשפים כאן לראשונה. 

בהתאם לכך, נודע לגלובס כי הגופים המוסדיים שהשקיעו ב-AMI בשנת 2015 נענו בחיוב לבקשתה להאריך בשנה את חיי הקרן, עד סוף 2022, וזאת משום שעדיין נותרו בה כ-100 מיליון דולר שטרם הושקעו. בד בבד, בזכות ההצלחה בקרן הראשונה, מתכננת AMI לפעול בחודשים הקרובים לגיוס קרן שנייה, בהיקף דומה לזה שגייסה בקרן הראשונה (כחצי מיליארד דולר). 

קרן AMI, המשקיעה בחברות בינוניות בגודלן בישראל ומשתייכת לקבוצת קרנות הפרייבט אקוויטי הזרה אייפקס, גייסה ב-2015 כחצי מיליארד דולר מגופים מוסדיים מישראל ומהעולם. לפי נתוני הרבעון השלישי שמציגה הקרן למשקיעים בה, היא השקיעה עד היום 361 מיליון דולר וחילקה למשקיעים דיבידנדים וסכומים ממימושי החזקות בסכום של 372 מיליון דולר, והיא מציגה רווחים מצטברים של כ-1.4 מיליארד דולר (קרי שווי נכסים של כ-1.7 מיליארד דולר. מדובר במכפיל של פי 5 כמעט על השקעות הקרן, אשר מבטא תשואה פנימית שנתית (IRR) של כ-50%.

הכיוון השתנה עם שלושה אקזיטים מרשימים

אחרי שבמשך כמה שנים מאז הקמתה לא הצליחה AMI לספק למשקיעים הצלחות משמעותיות, מאז השנה שעברה הכיוון השתנה, עם שלושה אקזיטים מרשימים עליהם היא חתומה, שהניבו למשקיעים בה רווחים עצומים.

מדובר בראש ובראשונה בהשקעה בחברת הטכנולוגיה הישראלית גלובל-אי  (Global-E) שהונפקה בבורסת נאסד"ק לפני כחצי שנה, לפי שווי של כ-3.6 מיליארד דולר - מהלך שייצר ל-AMI רווחי עתק.

שווי החזקותיה בגלובל-אי, כולל חלוקות דיבידנד, עומד כיום על קרוב ל-1 מיליארד דולר, כשלוש שנים בלבד לאחר שהשקיעה בחברה כ-20 מיליון דולר בלבד - מספרים המשקפים זינוק אדיר של כמעט פי 50 במכפיל ההשקעה. זאת אחרי שבחודש ספטמבר מימשה AMI נתח מהחזקותיה תמורת יותר מ-100 מיליון דולר.

ההשקעה המוצלחת הבאה בתור, במרחק גדול מגלובל-אי מבחינת המכפיל שמציגה AMI על השקעתה, היא זו שביצעה ברשת המוצרים המוזלים לבית מקס סטוק. לפי נתוני AMI, שווי ההשקעה הנוכחי שלה במקס סטוק, הכולל דיבידנדים שקיבלה מהרשת, עומד על כ-290 מיליון דולר, וזאת על השקעה של קצת יותר מ-50 מיליון דולר שביצעה ברכישת השליטה ברשת בשנת 2017, כך שהמכפיל על השקעה זו מסתכם בפי 6 כמעט.

 
  

במסגרת הנפקת המניות הראשונית (IPO) שביצעה מקס סטוק  בבורסה בתל אביב לפני קצת יותר משנה, מכרה AMI נתח מהחזקותיה תמורת כחצי מיליארד שקל (יחד עם שותפיה - המייסד אורי מקס ואבן צ'ארלס ניומן).

הנפקת מקס סטוק נעשתה לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל - שהיה גבוה פי שישה לערך מזה שבו רכשה קרן AMI את השליטה בחברה בשנת 2017. כיום מחזיקה AMI בכ-28% ממניות הרשת, בשווי שוק נוכחי של כחצי מיליארד שקל.

מוקדם יותר השנה הייתה AMI חתומה גם על הצלחה במכירת קבוצת אתרי האינטרנט זאפ, בסכום שעשוי להגיע עד לכ-300 מיליון שקל, לידי חברת ההחזקות הטכנולוגיות פורמולה מערכות, שבדולרים מסכם ל-AMI מכפיל של כ-2.5, לסכום של 85 מיליון דולר על השקעה של 35 מיליון דולר.

עליית שווי ההחזקה בגו גלובל טרוול

עוד נהנית AMI מעליית ערך החזקתה בחברת הטכנולוגיה גו גלובל טרוול, המציעה מנוע חיפוש להזמנת חדרי מלון ושירותי תיירות לסוכני נסיעות ומפעילים בתחום, שם השקיעה כ-85 מיליון דולר ברכישת כ-87% מהמניות, אשר שוויין מוערך כעת ב200 מיליון דולר כמעט - סכום המשקף מכפיל של יותר מפי 2 על ההשקעה. השקעות הנושאות מכפיל של פחות מפי 2 מציגה AMI בחברת הדלק טן ובחברת האשראי החוץ-בנקאי אס.אר אקורד .

בחברת טן מחזיקה AMI יותר מ-90% מההון, לאחר שהשקיעה כ-44 מיליון דולר, השקעה ששווייה העדכני מתקרב ל-70 מיליון דולר. בחברת המימון הבורסאית שבשליטת עדי צים השקיעה הקרן קרוב ל-30 מיליון דולר, ושווי ההחזקה הנוכחי שלה, בשיעור של 10% מהחברה, מסתכם בפחות מ-40 מיליון דולר.

כאמור, "הכבשה השחורה" של AMI היא השקעתה בחברת ההסעדה שולץ, שנחלה כישלון חרוץ. שולץ הייתה ההשקעה הראשונה של קרן AMI לאחר גיוס הכסף, בסכום שהצטבר לכ-16 מיליון דולר, ושנמחק במלואו ב-2019, עם איפוס ערך ההשקעה, נוכח מצב החברה שמאז רכישתה היה לא יציב.

בימים האחרונים הגישה שולץ בקשה לעיכוב הליכים לביהמ"ש לצורך גיבוש הסדר חוב עם נושיה, כשחובות החברה מתקרבים ל-100 מיליון שקל, מהם כ-40 מיליון שקל לבעלת השליטה.

בסך הכול השקיעה AMI עד היום בעשר חברות, מתוכן שתיים במחצית הראשונה של השנה הנוכחית: קומאקס, המספקת פתרונות מחשב לעסקים ולארגונים, וגטסי, חברת תוכנה לניהול נכסים.