יש לך ילד חובב אסטרולוגיה? לסטנלי פישר יש טיפ עבור משה ברקת

אלפרד אקירוב ממשיך במסע שלו לעבר השליטה בכלל ביטוח, ויש כמה דברים שכדאי מאוד שהממונה על שוק ההון ישים לב אליהם • למשל, מהי מידת המעורבות שתהיה לאקירוב ומי היורשים שישלטו בחברה בסופו של דבר • ואיך קשורה רכישת השליטה בבנק לאומי או בבנק הפועלים?

משה ברקת - ממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ
משה ברקת - ממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ

בשני העשורים האחרונים הממשל התאגידי ומבני הבעלות בחברות הפיננסיות שפועלות בישראל השתנו ללא היכר: אחרי סערות רבות, ועימותים בין הרגולטורים לבעלי השליטה, הגיעה העת להסתכל לאחור וללמוד. אם וכאשר תבחר אלרוב , שבשליטת אלפרד אקירוב, לבקש היתר שליטה בכלל ביטוח, יש כמה דברים שכדאי לשים אליהם לב:

נפתח ונאמר שאקירוב הוא איש עסקים ותיק, ממולח ורציני, ואין בכוונתנו לקבוע האם כפרסונה הוא ראוי או לא לקבל היתר שליטה בכלל ביטוח. בשביל זה יש את הממונה על שוק ההון, שיערוך את הבדיקות המתאימות.

● אקירוב "הניח אקדח" על השולחן של כלל ביטוח, הוא באמת מתכוון להשתמש בו?

למה בכל זאת צריך לשים לב?

1. אקירוב בדבריו מנסה למזער את ההשפעה של המהלך ורומז כי הוא כלל לא יהיה מעורב בחברת הביטוח, רק ימנה דירקטורים מטעמו. אבל אם השאלה "עד כמה אקירוב יהיה מעורב בכלל" - היא שאלה שרלוונטית להיתר, התשובה היא ברורה: לאחר שיתקבל ההיתר אקירוב יהיה מעורב עד כמה שהוא ירצה בכל עת נתונה.

אנו רואים בחברת הביטוח הוותיקה מגדל עד כמה משפיע בעל השליטה. וגם איך נראית חברה שבעליה נמצא בעימות מתמיד עם הרגולטורים, ואיך יישום עקרונות הממשל התאגידי הראוי הפך להיות מאתגר. בישראל, לא ממהרים לקחת היתרי שליטה אחרי שאלו ניתנו, לכן הבדיקות שנעשות בעת מתן ההיתר צריכות להתייחס לאפשרות שאקירוב הולך להיות מעורב מאוד בכלל, במישרין או בעקיפין.

2.  בעת מתן היתר השליטה, צריך לתת את הדעת גם על ילדיו של המקבל. אקירוב בן 80, ולצד האפשרות שישלוט בכלל ביטוח עוד שנים רבות, נמצאת גם האפשרות שמי שישלוט בחברה בפועל יהיו יורשיו.

נגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר נהג לספר כי כאשר באו אליו מציעים שהתעניינו בזמנו ברכישת השליטה בבנק לאומי, הוא שאל אותם אם יש להם ילד חובב אסטרולוגיה. זהו למעשה רפרנס להיתר שניתן בזמנו לאריסון השקעות של תד אריסון לשלוט בבנק הפועלים, כאשר מי שהפכה לבעלת השליטה לבסוף הייתה בתו שרי אריסון.

אם יש משהו שדי ברור בהסתכלות על המשפחות ששולטות בענף הביטוח, הוא שגם אם האב הוא איש עסקים ממולח ומצליח, זו לא ערובה לכך שהיורשים ידעו לשלוט בחברה בענף באותה רמה. לכן, בשלב הזה היתר שליטה צריך לקחת בחשבון מי יהיה בפועל זה שאחראי על גורל חברת הביטוח.

כלל היא חברה שמנהלת מעל לרבע טריליון שקל מכספי הציבור. להיתר שליטה בה נלווית אחריות כבדה - בעל השליטה בחברת ביטוח היא הכתובת של הרגולטור אם דברים משתבשים, וזו המשמעות האמיתית של ההיתר. אם אקירוב בפנים, הוא צריך לקחת את הדברים הללו בחשבון, כי זה לא עוד נכס לספח לפורטפוליו.