חיסון קורונה לילדים: הפתרון הטוב מכולם הוא מיקוד תקשורתי ב"נוחות"

הניסיון מצד קברניטי הקורונה במדינה להלך אימים כדי להגיע לחיסון עדר לא צלח • הוא עלול לחזור כבומרנג כואב יותר בבואם לשכנע את ההורים לחסן את ילדיהם • ככל שנסמן לציבור בצורה שלא משתמעת לשני פנים, כי אי התחסנות של ילדיו יקשו על חייו וייצרו אי נוחות שתקשה עליו בשגרה הרי שזה יהווה את התמריץ הטוב מכולם

כעת, כאשר הממשלה משמיעה מסרים של הפחדה, הציבור לא קונה זאת / אילוסטרציה: Shutterstock
כעת, כאשר הממשלה משמיעה מסרים של הפחדה, הציבור לא קונה זאת / אילוסטרציה: Shutterstock

ישראל בבעיה גדולה שכן המהלכים התקשורתיים אותן הובילה את הממשלה בעת המשבר עד כה, הן להרגעת הציבור והן לקידום התחסנות הציבור הבוגר, הן שהפכו דווקא עכשיו, בשל הצלחתם, למחסום הפסיכולוגי שמונע מרבים מהציבור לרצות לחסן את הילדים ולהוביל את ישראל לחסינות עדר.

עם תחילת המגפה, במטרה להרגיע את הציבור דאגה הממשלה לסמן לציבור הרחב כי ילדים אינם בסיכון, וכי הסיכוי שילדים ייפגעו הוא למעשה אפסי. זאת בדיוק הסיבה שכעת כאשר הממשלה משמיעה מסרים של הפחדה הציבור לא קונה זאת, הוא מזהה את המניפולציה ולא מתרשם שאכן הילדים שלו בסיכון. להפך, הציבור בשל רמת הטיעון החלשה של אלו שמנסים להפחיד, מוצא עצמו מתחזק בדעתו כי הסיכון הוא נמוך ולכן אין ממש צורך להתחסן.

לצד מסרי ההפחדה, נציגי ממשלת ישראל גם משמיעים בשבועות האחרונים מסרים חלופיים לקידום חיסון לילדים בדמות מסרים של אחריות ציבורית, קרי, שיש לחסן את הילדים למען הכלל. אולם גם עמדה זאת לא מצליחה להשפיע, וזאת בגלל מהלכים קודמים של הממשלה עצמה.

חשוב לזכור שכאשר מדינת ישראל רצתה להאיץ את חיסון הציבור הבוגר היא סימנה את ציבור הלא מתחסנים כאויב, ציבור לא אחראי שמביא עלינו ועל עצמו אסון. מסר זה חלחל בהצלחה רבה מדי לציבור ויצר מצב שבו ציבור המחוסנים לא רק שלא מרחם על הלא מחוסנים אלא אפילו קצת שמח לאיד כאשר הוא שומע שהם נפגעים. במצב זה שנוצר, ברור שפנייה לציבור שהתחסן לפעול שוב ולחסן גם את ילדיו כדי להציל את אותם לא מחוסנים לא רק שלא מקדם התחסנות אלא להפך, מאיץ חלק גדול מהציבור שהתחסן לשאול את עצמו האם אולי זה צודק שילדיו יישארו לא מחוסנים.

מצב זה שנוצר למעשה מביא את ישראל למבוי סתום, שכן גם הפחדה לא תעזור וגם לא אחריות כלפי הכלל. לא דאגה פרטנית ולא דאגה ציבורית.

אז מה ניתן לעשות? נראה שכרגע הפתרון הטוב מכולם הוא מיקוד תקשורתי ב"נוחות", מדובר בפתרון שהוכיח עצמו עד כה בדמות ההקלות לבעלי התו הירוק אל מול הציבור הלא מתחסן בקרב האוכלוסייה הבוגרת. כך, ככל שנסמן לציבור בצורה שלא משתמעת לשני פנים, כי אי התחסנות של ילדיו יקשו על חייו וייצרו אי נוחות שתקשה עליו בשגרה הרי שזה יהווה את התמריץ הטוב מכולם להביא להתחסנות שלו.

המדינה לא צריכה, ולמעשה כפי שניתן להבין גם לא יכולה, להתחבא מאחורי מסרים מוסרניים, אלא עליה פשוט לעמוד בגאון מול הציבור ולומר כי היא לא תכתיב לאף אחד איך לפעול, אבל היא כן תקדם עולם נוח יותר למתחסנים כי זאת טובת המדינה והדרך היחידה להוביל אותנו לחיסון עדר. ומי שלא רוצה, שיסבול בשקט.

הכותב הוא ראש מסלול שיווק ופרסום בחוג לתקשורת באוניברסיטת תל אביב