הלירה הטורקית צוללת לאחר שהבנק המרכזי שוב הוריד את הריבית

כשלושה שבועות לאחר שהמטבע הטורקי הגיע לשפל בעקבות גירוש השגרירים, הלירה שוב הגיעה לשפל מול הדולר • הבנק המרכזי בטורקיה הוריד את הריבית ל-15%; ארדואן אמר שימשיך להילחם להוריד אותה על אף האינפלציה העמוקה

לירה טורקית / צילום: תמר מצפי
לירה טורקית / צילום: תמר מצפי

הלירה הטורקית המשיכה היום (חמישי) לצלול לקראת ישיבת הבנק המרכזי של המדינה, כאשר הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן כבר התבטא מספר פעמים ואמר שימשיך להילחם למען הורדת הריבית בטענה שדווקא ריביות גבוהות הן אלה שמעודדות אינפלציה. הוועדה המוניטרית הורידה את הריבית ב-100 נקודות בסיס והיא כעת עומדת על 15%.

הלירה נחלשת כעת לרמה של 10.7 לירות לדולר. היא איבדה כבר מעל 5% ביומיים האחרונים ומחקה מעל ל-30% מערכה השנה. מוקדם יותר היום המטבע ירד לשפל שיא של 10.98 לירות מול הדולר, אך מאז התמתנו הירידות.

נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red
 נשיא טורקיה ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ארדואן אמר בעבר שהריביות הן "השטן" וששיעורים נמוכים יותר יפחיתו את האינפלציה, בניגוד ישיר למה שרוב הכלכלנים מאמינים. באוקטובר עלתה האינפלציה בטורקיה ב-20% בחודש אוקטובר. אך מאז ספטמבר הבנק המרכזי הוריד את הריבית כבר ב-400 נקודות אחוז (כולל ההורדה היום), והנגיד אותת כי צפויות הורדות נוספות. 

לפני כשלושה שבועות נפלה הלירה הטורקית ב-1.6% מול הדולר לאחר שארדואן הורה על גירוש 10 שגרירים, בהם שגריר ארה"ב, לאחר שקראו לשחרר את אוסמן קוואלה, איש עסקים ופילנתרופ שמתנגד לשלטון ארדואן. אז, המטבע עמד על 9.75 לירות לדולר.

לפני חודש הבנק המרכזי הוריד את הריבית ב-200 נקודות בסיס (ל-16%) - פי שניים מהצפוי - למרות הדרדרות התחזית לאינפלציה. שבוע לפני החלטת הריבית הזו ארדואן פיטר שלושה חברים בוועדת המדיניות המוניטרית, שניים מהם התנגדו להורדות ריבית, מה שאיפשר לו להוציא לפועל הקלות נוספות.