מנכ"ל טיב טעם: "כל הרשתות נוהרות לת"א, ובסוף כולן יאכלו את הכובע"

"כל ההישגים בזכות הורדת מחירים": הכנסות רשת השיווק צמחו ברבעון השלישי ב-5%, הרווח הנקי זינק בקרוב ל-40% • המנכ"ל חגי שלום מסביר למה החברה מצמצמת את הכניסה לתל אביב ולמה מותג פרטי מוזל לא על הפרק ("הלקוחות שלנו אוהבים מותגים שהם מכירים, לא מעניין אותם זול")

חגי שלום מנכל ובעלים של טיב טעם / צילום: אסף לב
חגי שלום מנכל ובעלים של טיב טעם / צילום: אסף לב

עם הכנסות שצמחו ב-5% לכ-411 מיליון שקל ועם זינוק של כ-39% ברווח הנקי ל-19 מיליון שקל, הרשת טיב טעם  מסכמת רבעון שלישי של 2021 עם עלייה במדדים.

את תשעת החודשים הראשונים של השנה מסכמת הרשת עם מכירות בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל - עלייה של 3.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי לתקופה זינק בכ-49% לכ-55 מיליון שקל. עוד מדווחת הרשת כי הפדיון הממוצע למ"ר צמח ב-7.7% בשלושת הרבעונים הראשונים וב-3.5% ברבעון השלישי.

הצמיחה של הרשת מתבטאת גם במועדון הלקוחות שלה שצמח ב-37% והוא כולל 428 אלף חברים. לרשת 43 סניפים היום, אליהם יצטרפו ארבעה חדשים השנה ועוד שבעה ב-2022.

הרשת דיווחה על חלוקת דיבידנד בהיקף של 5.7 מיליון שקל שיותיר את יתרת רווחיה בכ-84 מיליון שקל. עוד היא מדווחת על כוונתה לבצע רכישה עצמית של מניות "העשויה להגדיל את התשואה למניה והמהווה הבעת אמון בחברה".

"הרווח הגולמי הנשחק מבטא את תפיסת המחיר"

טיב טעם הוקמה ב-1965 כרשת מזון לא כשרה. ב-2004 הונפקה בבורסה בתל אביב והיום היא נסחרת בשווי שוק של כ-1.1 מיליארד שקל. מתחילת השנה הוסיפה המניה 47% לערכה.

הרשת פועלת במגזר הקמעונאי המהווה את עיקר פעילותה ובמגזר התעשייה באמצעות מותגיה בהם מזרע, סנפיר ים, ישראקו והחברה הסקוטית באמצעותם היא משווקת כ-1,500 מוצרי מזון.

"את כל ההישגים אנחנו עושים דרך הורדת מחירים", אומר מנכ"ל ובעלי טיב טעם חגי שלום לגלובס. שלום שם דגש על שלושה מנועי צמיחה שהובילו להישגיה ברבעון: מכירות אונליין, התרחבות הפיזית וההתייעלות בישראקו (מותג לייבוא ושיווק מוצרי מזון).

"הורדנו בשלוש פעימות מחירים ל-3,000 מוצרים. הרווח הגולמי שנשחק מבטא את תפיסת המחיר" אומר שלום, ומציין כי אמת המידה של טיב טעם לתמחור היא שופרסל דיל - "רשת זולה וברמה גבוהה. אם נשקלל גם מוצרים שלא נמכרים בשופרסל דיל נגיע לירידה משמעותית יותר. יש חנויות שנהיה גם זולים משופרסל דיל ב-4%-5%".

טיב טעם / צילום: אסף לוי
 טיב טעם / צילום: אסף לוי

לפי שלום, הלקוחות הלכו עם תפיסת המחיר של הרשת, והמכירות למ"ר גדלו ב-30% בשעה שההוצאות הקבועות נותרו. "זו השיטה להזניק את הרווח הנקי מבלי להגדיל את ההוצאות הקבועות (ארנונה, חשמל וכו'). הרווח הגולמי הופך להיות השורה התחתונה. בקרוב ניישם את תפיסת המחיר גם על פורמט עדן טבע. בתוך הורדת המחירים נקטנו מהלכי התייעלות וסגרנו בורות שחורים כמו המותג דומו. מהלך משמעותי היה הפסקת מכירת מזון טרי דרך ישראקו, מה שהזניק את הרווח הגולמי מ-18% ל-25%. אנחנו בונים לישראקו מרלו"ג בהשקעה של 100 מיליון שקל בשטח שלנו בעמק חפר".

היקף המכירות אונליין שולש

מאז הרבעון הראשון של 2020 ועד היום שילשה טיב טעם את נתח המכירות שלה באונליין לכ-10%. "ב-2022 הכיוון הוא ל-15%", אומר שלום. "אין ספק שהקורונה עודדה את זה אבל לא רק. סל הקנייה באונליין עומד בממוצע על 700 שקל, פי 2-3 מסל הקניות בחנויות הפיזיות. התפיסה שלנו באונליין היא ליקוט מ-7 חנויות פיזיות ולא ממרלו"ג. הרווחיות שלנו ממכירות האונליין משמעותית יותר משום שאנחנו נשענים על ההוצאות הקיימות שנשארות קבועות והסניפים הללו נהנו מגידול של כ-30% במכירות".

במודל הזה בסופו של דבר יש תקרה של מכירות.
"נכון אבל ברגע שהאונליין ישבש את פעילות החנות נשקול לעבור למודל של מרלו"ג. בראשון לציון למשל אנחנו פותחים חנות שפוטנציאל המכירות שלה הוא 5 מיליון שקל בפיזית ועוד 5 מיליון שקל באונליין".

שלום שם דגש על ההתרחבות הפיזית עם הגדלת מספר הסניפים בכ-20%. "אנחנו לא לוקחים קיימות במיקום שלא בחרתי אלא בונים סניפים מאפס. בעיקר מדובר על חנויות מחוץ לערים", הוא מסביר. "אנחנו מקטינים את הכניסה לתל אביב. כל הרשתות כמו סבן אילבן או פז נוהרות לתל אביב וכולן יאכלו את הכובע כי התחרות מאוד קשה. בסניפים שלנו בתל אביב חווינו ירידה במכירות שמשקפת את הרוויה. בכל רחוב יש 3-4 מרכולים. זה לא הגיוני. אומרים שהקורונה נתנה יתרון לחנויות שכונתיות, אצלנו היא העניקה את היתרון לסניפים שמחוץ לערים. אנחנו לא נצא מתל אביב אבל שמנו תוכניות לגדול בעיר באמצעות סניפים עירוניים בהולד".

עם הצמיחה בהיקף חברי המועדון תשקלו לפתח מחדש מותג פרטי?
"לא. כשנכנסתי לטיב טעם ביטלתי את המותג הפרטי שהיה. כדי שמותג פרטי יצליח הרשת צריכה להיות גדולה מספיק גם בשביל להכתיב למפעל את הייצור עבורן. אני לא מספיק גדול כדי להחזיק מותג פרטי שישפיע על המכירות. מעבר לכך הלקוחות שלי מחפשים מותגים שהם מכירים מחו"ל. להם לא עושה את זה לראות מוצר עם נייר לבן שיהיה יותר זול. הם מחפשים את האריזה המקורית".

בתוך השיח על ההתייקרות של מוצרי מזון, מה הצפי שלכם?
"אנחנו חווים גידול בעלויות השכר וחוסר בחומרי גלם. כל הקשיים הללו יובילו להגדלת תקציב ההוצאות שלנו אבל בסוף, זה שאין כוח עבודה במדינה משפיע על המחיר לצרכן. אנחנו משלמים שכר יותר גבוה וזה משפיע על המחיר, אנחנו משמרים עובדים וזה משפיע על המחיר. יחד עם התייקרות הדלק והחשמל, והתשומות שהתייקרו במיליונים רבים - בסוף לא יהיה מנוס מעליית מחירים. אם ספק מעלה לי את המחיר ב-10% לא תהיה לי ברירה, חלק נוכל לספוג וחלק לא. היום באווירה הכללית כולם עומדים ומחכים אבל זה יקרה כי אין ברירה".