שינוי מדיניות דרמטי בגרמניה: חובת-חיסון לצוות רפואי ואיסורי כניסה לבלתי-מחוסנים

בגרמניה הודיעו היום על שורת צעדים חדשים וחריפים, שנועדו לצמצם את התפשטות המגפה • לדברי ראש מדינת המחוז בוואריה משמעות הכללים שאומצו היא למעשה "סגר דה-פקטו על הבלתי-מחוסנים" בבוואריה

אנשים עומדים בתור לקבלת חיסון בברלין / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
אנשים עומדים בתור לקבלת חיסון בברלין / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

בעקבות ההתפרצות המשמעותית של מגפת הקורונה בגרמניה, וחשש לקריסת מערכת הבריאות ולקורבנות רבים בחודשי החורף הקרובים, ממשלת גרמניה בתיאום עם ממשלות מדינות המחוז הסכימו היום על שורת צעדים חדשים וחריפים, שנועדו לצמצם את התפשטות המגפה. ביממה האחרונה נרשמו יותר מ-65 אלף מקרים חדשים, שיא של כל הזמנים בגרמניה. ההגבלות כוללות בין היתר חובת-חיסון לעובדים מסוימים, איסור כניסה למסעדות לבלתי-מחוסנים ודגש מחודש על מבצע החיסון בזריקות "בוסטר".

ראש מדינת המחוז בוואריה, מרקוס זדר, אמר לאחר הפגישה כי משמעות הכללים שאומצו היא למעשה "סגר דה-פקטו על הבלתי-מחוסנים" בבוואריה. קנאצלרית גרמניה אנגלה מרקל, שהופיעה במסיבת עיתונאים לצד שר האוצר אולף שולץ האמור להחליף אותה בתפקיד בשבועות הקרובים, הזהירה מפני המצב החמור ואמרה כי "זה הזמן לפעול".

כאמור, ההחלטה כוללת לראשונה בגרמניה חובת-חיסון לצוותים רפואיים בבתי חולים, לצוותי טיפול בבתי אבות ובמוסדות רפואיים לקשישים וגם למי שנמצא בקשר עם קשישים במסגרת הטיפול בהם במסגרת ביתית. עד כה, בניגוד למדינות אחרות באירופה, גרמניה נמנעה מלאמץ תקנה זו. הממשלה צריכה לחוקק חוק בנושא "בהקדם האפשרי", נמסר בהודעה מסכמת של הפסגה בין מדינות המחוז לממשלה הפדרלית.

בנוסף, החליטה הממשלה על ערכים מסוימים שמעליהם תחול מדיניות המגבילה את הכניסה למסעדות, בתי קפה, בארים ואירועים ציבוריים בחללים סגורים (כמו תיאטרון וקולנוע) לקבוצות מסוימות באוכלוסייה. מעל שיעור תחלואה של 3 מקרי אשפוז בשל קורונה ל-100 אלף תושבים בשבוע יחולו כללי 2G - כלומר רק מחוסנים ומחלימים יוכלו להיכנס. מעל שיעור תחלואה של 6 מקרי אשפוז יחולו כללי " 2G פלוס" - כלומר מחוסנים ומחלימים יוכלו להיכנס רק עם בדיקה שלילית עדכנית. מעל שיעור תחלואה של 9 מקרי אשפוז יוכלו הרשויות המקומיות להטיל הגבלות כמו סגר או סגירת מסעדות.

נכון להיום, שיעור האשפוז ברוב מדינות המחוז בגרמניה הוא מעל 3, כך שהמשמעות היא שגרמניה למעשה תאסור ברוב שטחה על לא-מחוסנים להיכנס למסעדות, אירועים ציבוריים, בארים, מכוני כושר ובתי קפה. בנוסף, בשלוש מדינות מחוז (בוואריה, סקסוניה-אנהלט ותורינגיה) שיעור האשפוז גבוה מ-6, כך שדרישה להצגת בדיקה שלילית בהן תשפיע משמעותית על החיים הציבוריים ותהווה מכה חריפה לעסקים רבים.

כמו כן, הממשלה החליטה לדרוש חובת 3G (מחוסנים, מחלימים או מציגי בדיקה שלילית) במקומות העבודה, כך שמי שלא חוסן יצטרך להציג בדיקה שלילית עדכנית. אותה חובה תהיה מוטלת על הנוסעים בתחבורה הציבורית, גם כן לראשונה בגרמניה. הדבר יהיה תקף לרכבות מהירות, אך גם לתחבורה מקומית.

בנוסף, הממשלה החליטה לשים דגש על מבצע החיסון במנות שלישיות ברחבי גרמניה. כל מי שעברו יותר מחמישה חודשים מאז החיסון השני שלו יוכל להתחסן, והיום המליצה הוועדה המדעית לענייני חיסונים לכל מי שמעל גיל 18 לקבל את החיסון השלישי. הממשלה מתכוונת לפתוח מרכזי חיסונים ולסייע למרפאות להעניק את החיסונים השלישיים.