אלרוב חושפת: הציגה לברקת מתווה לרכישת כלל לפני חודשיים – אך הניסיון נכשל

חברת הנדל"ן של אקירוב התייחסה לדיווחים על הכוונה להגיש בקשה להיתר שליטה בחברת הביטוח, וציינה כי הנהלת החברה יצרה קשר עם הממונה על שוק ההון, אך המתווה שגיבשה נכשל ונזנח • ככל הנראה ניסתה לרכוש את השליטה יחד עם גורם נוסף

אלפרד אקירוב / צילום: תמר מצפי
אלפרד אקירוב / צילום: תמר מצפי

חברת הנדל"ן אלרוב שבשליטת איש העסקים אלפרד אקירוב נחושה לרכוש את כלל ביטוח, והיא כבר פועלת לשם כך מזה לפחות חודשיים, כך עולה מדיווח שפרסמה החברה לבורסה. מהדיווח, שנעשה לבקשת רשות ניירות ערך, עולה כי החברה גיבשה מתווה לרכישת השליטה בחברת הביטוח, ואף הציגה אותו בפני הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, אך "המתווה לא התגבש ונזנח", כדברי החברה.

יתכן כי המתווה אשר הוצג בפני ברקת כלל רכישה משותפת של השליטה בכלל יחד עם גורם נוסף. אם אכן זהו המתווה, הוא יכול ללמד על כך שאלרוב מחפשת דרך לרכוש את השליטה בכלל ללא צורך בהשקעה כספית גדולה. נכון להיום אלרוב היא בעלת המניות הגדולה בכלל, עם 15% מהמניות המעניקים להחזקה זו שווי של כ-832 מיליון שקל. אקירוב מתכנן כחלק מההשתלטות על כלל להגיע להחזקה של 30%, כך שהוא יצטרך לגייס סכום דומה כדי לרכוש את 15% הנוספים, כאשר לאלרוב תזרים מזומנים שאינו מספיק לכך. לשם כך מתכננת אלרוב לצאת בקרוב להנפקת אג"ח בהיקף של כחצי מיליארד שקל.

מבחינת אלרוב יש כאן הימור פיננסי לא קטן, המעלה בשוק את התהייה האם אקירוב אכן מתכוון להפוך לבעל שליטה בכלל או שזהו צעד שנועד לאותת לדירקטוריון החברה מיהו בעל המניות החזק בה . העיתוי שבו אלרוב העלתה את נושא בקשת היתר השליטה, באמצעות פרסומים בתקשורת, אינו מקרי ככל הנראה. כלל פרסמה לאחרונה מועד לכינוס אסיפה כללית של בעלי המניות (ה-27 בדצמבר), שבה ייבחרו חמשת הדירקטורים הרגילים של חברת האחזקות .

אקירוב, המחזיק בכ-79% מאלרוב, היכרות עם שלושה מתוך ששת המועמדים שעולים להצבעה, כאשר במקרה שייבחרו בסיוע הכרזתו האחרונה על כוונתו לרכוש את השליטה בכלל, עשויה לאפשר לו להשיג השפעה בדירקטוריון כלל ביטוח, גם ללא הגדלת החזקותיו בחברה וללא קבלת היתר שליטה בה.

מבין ששת חברי הדירקטוריון שעולים להצבעה, חמישה הם דירקטורים מכהנים, כולל יו"ר הדירקטוריון חיים סאמט, שהיה בעברו מועמד מטעם אלרוב לדירקטוריון ונחשב מקורב לאקירוב . המועמד השישי והיחיד שאינו דירקטור מכהן הוא דוד גרנות, שכיהן בעבר כדירקטור באלרוב וגם הוא מקורב לאקירוב. זאת כשברקע גם לדירקטורית המכהנת, השופטת בדימוס ורדה אלשיך, היכרות עם אקירוב - כפי שציין אפילו השופט בדימוס יורם דנציגר, שמונה על ידי הממונה על שוק ההון לבדוק את ההתנהלות החריגה שבין דירקטוריון כלל לחלק מבעלי המניות שלה (ובהם אקירוב) אשתקד.

"בהמשך לפרסומים בתקשורת ביחס להחזקות החברה בחברת כלל ואפשרות הגשת בקשה להיתר שליטה בחברת כלל, ובהמשך לפניית רשות ניירות ערך, החברה מבקשת להבהיר, כדלקמן: החברה מחזיקה למועד זה בכ-15% מהון מניות חברת כלל. החברה נערכת, לרבות בהמשך לישיבת דירקטוריון החברה מה-14 בנובמבר להגשת בקשה להיתר שליטה בחברת כלל לידי הממונה על רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון, ד"ר ברקת", הסבירה אלרוב בדיווח שלה.

"מבלי לגרוע מכוונת החברה להגיש בקשה להיתר שליטה בחברת כלל, מובהר כי נכון למועד זה החברה לא קיבלה החלטה כלשהי ביחס לרכישת השליטה בחברת כלל, וכל רכישה כאמור, אם וככל, כפופה בין היתר לדיונים והחלטות של האורגנים המוסמכים של החברה. בנוסף, החברה למועד זה לא הגישה בקשה להיתר שליטה לכבוד הממונה" ציינו באלרוב.