אבי גבאי לא המציא את השיטה: המנהלים שהפכו לבעלי שליטה

אבי גבאי שעזב את תפקידו כמנכ"ל סלקום הוא לא הבכיר הראשון שמוותר על תנאי שכר מופלגים כדי להפוך לבעלים • אבי לוי, גיל שרון, גיל אגמון וצדיק בינו עשו מעברים דומים בעבר, וחלקם אף זכו עם הזמן לעמוד בראש חברות ששוות מיליארדים

גיל שרון, גיל אגמון ואבי לוי / איור: גיל ג'יבלי
גיל שרון, גיל אגמון ואבי לוי / איור: גיל ג'יבלי

החלטתו של אבי גבאי לעזוב את תפקידו כמנכ"ל חברת הסלולר סלקום  לטובת ניסיון לעבור לפוזיציית בעל שליטה בחברה המתחרה פרטנר, אומנם הפתיעה ביום ראשון את הפעילים בשוק. אולם גבאי, אם אכן ישלים את מהלך הרכישה, אינו הבכיר הראשון שמוותר על תנאי שכר מופלגים ועושה את המעבר מכיסא המנכ"ל השכיר לעמדה של בעל שליטה.

מנהל בכיר נוסף מעולם התקשורת המקומי שביצע מהלך שכזה, ובהצלחה רבה, לפני כמה שנים היה גיל שרון. בשנת 2015 עמד שרון לדלג מתפקיד מנכ"ל פלאפון לחברת ההחזקות דיסקונט השקעות (דסק"ש, אז בשליטת אדוארדו אלשטיין), בעלת השיטה בסלקום, אולם התנגדות המוסדיים לחבילת תגמול שמנה במיוחד שצפוי היה לקבל בתפקיד החדש, גנזה את המהלך.

פחות משנתיים לאחר מכן סייע שרון לתווך במכירת חברת הסלולר גולן טלקום לחברת אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ). במסגרת העסקה קיבל שרון נתח ממניות חברת התקשורת שנרכשה בסיועו, בתמורה סמלית. מהלך הרכישה של גולן טלקום, אותה ניהל בהמשך, הפך עבור שרון לרווח אדיר של כ-60 מיליון שקל בשנה שעברה, עם מכירת גולן טלקום (בראשותה עמד) לסלקום. מאז שרון, אגב, חזר לכיסא השכיר ובחודשים האחרונים מונה ליו"ר חברת בזק.

עזיבה מפתיעה נוספת של כיסא מנכ"ל נרשמה ב-2019, אז נפרד אבי לוי מתפקידו כמנכ"ל ענקית הקניונים מליסרון, בעקבות חילוקי דעות עם בעלת השליטה ליאורה עופר בקשר לתנאי העסקתו. וזמן קצר לאחר מכן הפך לוי לבעל השליטה בחברת הנדל"ן והאנרגיה להב אל.אר, בה השקיע עד היום סכום מצטבר של כ-200 מיליון שקל.

מאז לקח לוי את המושכות בלהב היא ביצעה כמה צעדים משמעותיים, המרכזי בהם רכישת חברת תחנות התדלוק דלק ישראל, וכיום היא נסחרת בשווי שוק של כ-1.3 מיליארד שקל המשקף להחזקותיו של לוי, המשמש כיו"ר להב אל.אר, שווי החזקות של כ-570 מיליון שקל - כמעט פי 3 מהשקעתו.

בעל שליטה אחר שעשה את המעבר מכיסא המנכ"ל כבר לפני שנים רבות הוא גיל אגמון. אחרי שנים ארוכות בהן ניהל את חברת דלק רכב, יבואנית רכבי מאזדה ופורד לישראל, רכש אגמון נתח של 22% ממניות החברה מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה, תמורת כ-1 מיליארד שקל, באמצעות הלוואה שלקח מבנק הפועלים.

לאחר מכן המשיך אגמון להגדיל את החזקותיו בדלק רכב, שכיום עומדות על כ-45% מההון, בשווי שוק נוכחי של 1.8 מיליארד שקל.

במקביל להיותו בעל השליטה ממשיך אגמון גם לעמוד בראשה ובמסגרת תפקידו כמנכ"ל דלק רכב הרחיב את פעילותה לתחומים נוספים, כך שכיום היא בעלת השליטה בחברת איכות הסביבה ורידיס, הנסחרת בבורסה בשווי של יותר מ-4 מיליארד שקל.

מהעבר הרחוק יותר, בשנות ה-80 של המאה הקודמת עזב צדיק בינו את תפקידו כמנכ"ל בנק לאומי כדי להפוך לנציגו של המיליונר האוסטרלי ג'ק ליברמן, שרכש את חברת האנרגיה פז. בהמשך, רכש בינו את החזקות יורשיו של ליברמן בחברת האנרגיה פז והפך לבעל השליטה בה (עד שנאלץ להיפרד ממנה לפני כמה שנים בשל חוק הריכוזיות), וכן הפך לבעל השליטה בבנק הבינלאומי, בו הוא מחזיק עד היום באמצעות חברת פיבי אחזקות.