קמהדע רוכשת ארבעה מוצרי נוגדנים ותקים מערך שיווק עצמאי בארה"ב

קמהדע תשלם לסאול 95 מיליון דולר מיידית, 50 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך עד 2034, ועוד תרכוש מסאול מלאי בהיקף של 15 מיליון דולר שישולמו לאורך כשנתיים וחצי • המנכ"ל עמיר לונדון: "זו עסקה שתשנה את פני החברה"

עמיר לונדון / צילום: נטי לוי
עמיר לונדון / צילום: נטי לוי

חברת התרופות קמהדע הנסחרת בתל אביב ובנאסד"ק תרכוש את זכויות היצור והשיווק של ארבעה מוצרים מחברת Saol האמריקאית. מוצרים אלה צפויים להימכר בכ-40-45 מיליון דולר בשנה, ובכך למלא את החלל שהותיר המוצר המוביל של קמהדע, גלסה, שעבר לידי חברת טקדה במסגרת הסכם שיתוף הפעולה בין החברות.

קמהדע נסחרת לפי שווי של 771 מיליון שקל.

קמהדע  תשלם לסאול 95 מיליון דולר מיידית, 50 מיליון דולר בתשלומי אבני דרך עד 2034, ועוד תרכוש מסאול מלאי בהיקף של 15 מיליון דולר שישולמו לאורך כשנתיים וחצי. לקמהדע כ-100 מיליון דולר בקופת המזומנים ואשראי של 40 מיליון דולר שקיבלה מבנק לאומי.

קמהדע מייצרת ומשווקת מוצרים שמקורם בפלזמה אנושית. גם המוצרים החדשים הם כאלה - מדובר בנוגדנים המופקים מפלזמה ונועדו למנוע מחלות זיהומיות כמן CMV, אבעבועות רוח והפטיטיס B בחולים עם כשל חיסוני או אחרי השתלה. קמהדע כבר החלה להעביר ליצור במפעל שלה בבית קמה, את היצור של המוצר המשמעותי ביותר בהסכם, הנוגדן נגד CMV.

קמהדע משווקת את מוצריה ברחבי העולם באופן עצמאי, אך בארה"ב ואירופה לרוב משוות באמצעות מפיצים. כעת בכוונתה להקים מערך שיווק עצמאי בארה"ב. "העסקה הזו תשנה את פני החברה", אומר מנכ"ל קמהדע עמיר לונדון. הקמת מערך הפצה בארה"ב צפויה לדרוש משאבים רבים וחברות ישראליות רבות בתחום הביומד התרסקו על משימה זו, אך אם תצליח התוכנית של החברה, הרווחיות שלה על המוצרים שלה תגדל משמעותית.

השנה איבדה קמהדע כאמור את המוצר המוביל שלה, גלסיה, לשותפת השיווק שלה, טקדה, שמימשה אופציה שהייתה בהסכם בין החברות, לייצר בעצמה את המוצר ולשלם לקמהדע רק תמלוגים. בעקבות זאת, הכנסות החברה ירדו. בתשעה החודשים הראשונים של 2021 נרשמו הכנסות של 72.2 מיליון דולר לעומת 102 מיליון דולר בתקופה המקבילה. הירידה בהכנסות נרשמה למרות גידול בהכנסות של קמהדע מהמוצר שלה לכלבת ומשיווק של מוצרים של חברות אחרות בשוק הישראלי.

"עם תוספת של 40-45 מיליון דולר הכנסות הצפויות מהמוצרים החדשים, נכסה את הירידה שנבעה מהעברת מוצר הגלסיה לטקדה, אפילו עם עודף", אומר לונדון. "בנוסף, בתחילת השנה רכשנו חברה להפקה של פלזמה, כך שכעת בכוונתנו להפוך לחברה עם אינטגרציה ורטיקלית מלאה, משלב היצור עד שלב השיווק.

שיעור הרווח הגולמי החזוי של פורטפוליו המוצרים לשנת 2021 הינו בין 50%-55%, כך שאם קמהדע מעריכה נכון את ההכנסות שהיא יכולה להפיק מהם, הרי שתהיה להם גם תרומה חיובית גם לשורה התחתונה. בתשעה החודשים הראשונים של 2021 רשמה החברה רווח של 2.4 מיליון דולר, לעומת 15.5 מיליון בתקופה המקבילה.

מנוע הצמיחה העתידי עליו בונה קמהדע הוא המוצר שלה לטיפול באמפיזמה תורשתית הניתן בשאיפה. המוצר עובר מסלול רגולציה ארוך ומייגע, כאשר בעבר לא השיג תוצאות משביעות רצון בניסוי קליני, וקמהדע מנסה שוב לערוך ניסוי במוצר, הפעם בפרוטוקול קצת אחר. בנוסף, משרד הבריאות עורך ניסויים בנוגדנים של החברה לשם טיפול בקורונה.

משרדי עו"ד נשיץ ברנדס, אמיר ושות' ו-DLA Piper LLP שימשו כיועצים המשפטיים של קמהדע בהקשר עם רכישה זו, ,ומשרד עו"ד אגמון ושות' שימש כיועציה המשפטיים של החברה בהקשר עם גיוס מסגרת האשראי. בנק ההשקעות SVB Leerink שימש כיועץ פיננסי בלעדי ל Saol ומשרד עורכי הדין Mayer Brown LLP שימש כיועץ המשפטי של Saol בהקשר עם רכישה זו.