במועצת החלב פחות מתלהבים מהסרת הפיקוח על החמאה

שרי האוצר והחקלאות חתמו היום על צו לביטול הפיקוח על מחירי החמאה • מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, טוען כי "מדובר בהחלטה שתגרום לישראלים לשלם יותר", ואילו בלובי הצרכני "האינטרס שלנו" מברכים על הצעד • עפ"י נתוני ועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר והחקלאות, 50.2% מהחמאה המיובאת הלא-מיוחדת שנמכרת כיום היא מתחת למחיר המפוקח, והשאר נמכרת במחיר המפוקח עצמו

חמאה. הצעד מיטיב עם הצרכנים? / צילום: Shutterstock, margouillat photo
חמאה. הצעד מיטיב עם הצרכנים? / צילום: Shutterstock, margouillat photo

ענף החמאה עבר טלטלות משמעותיות בשנים האחרונות. ב-2019 התרחש מחסור לאומי בחמאה, שנפתר לאחר ביטול רוחבי של המכסים שאפשרו יבוא חופשי של חמאה. אחת מההשלכות של ביטול המכסים הייתה יבוא של חמאה מתחת למחיר המפוקח, מה שהוביל את שרי האוצר והחקלאות לחתום היום (ג') על צו לביטול הפיקוח על מחירי החמאה.

השרים מסרו כי "עד לשנת 2020 סבל המשק הישראלי ממחסור בחמאה, בעיקר בתקופות החגים. בתקופה זו הצריכה התבססה על ייצור חמאה מקומי ומעט מכסות לחמאה מיבוא שלא ענו על צורכי הביקוש. במרץ 2020 נקבע בהוראת שעה פטור מלא ממכס על חמאה. בעקבות זאת המחסור במוצרי חמאה נפסק, וצריכת החמאה גדלה בשנת 2020 ב-50% (!). בנוסף, מגוון המוצרים גדל ב-30% והמחיר של החמאה שאינה בפיקוח ירד ב-11%. בנוסף, פתיחת השוק לא פגעה בייצור המקומי אלא להיפך - ייצור החמאה המקומית גדל בכ-11%. על רקע זה החליטו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר כי נוכח היבוא אין מקום להמשיך ולפקח על מחיר החמאה, והורו להסיר את הפיקוח".

שר החקלאות עודד פורר אף מסר כי "החמאה היא דוגמא מצוינת לאפשרות להוזיל ולהגדיל את מבחר המוצרים בתחומי החקלאות כשפותחים את השוק לתחרות. המלחמה ביוקר המחיה לצד קידום החקלאות הישראלית הם היעדים המרכזיים שבהם אני עוסק".

מועצת החלב: הסרת הפיקוח תביא להתייקרות

לעומתם, במועצת החלב פחות מתלהבים מהמהלך. מועצת החלב אחראית על התכנון הריכוזי בחלב, שפיקוח המחירים לצרכן הוא רק השלב האחרון שלו. בעיני מנכ"ל מועצת החלב, איציק שניידר, "הוצאת מוצר מפיקוח היא הרשאה למכור אותו במחיר יקר יותר. מדובר בהחלטה שתגרום לישראלים לשלם יותר. זוהי פגיעה כפולה בישראלים: ברפתנים שפרנסתם נפגעת, ובשכבות החלשות בפריפריה, אשר ישלמו יותר בעבור חמאה בהשוואה לתושבי המרכז. זהו פרס ליבואנים ולרשתות השיווק שיוכלו למכור חמאה במחיר יקר לפי ראות עיניהם. דבר שיוביל אנשים שלא יוכלו להרשות לעצמם לרכוש חמאה לפנות למרגרינה".

מועצת החלב טוענת כי "מאז שנפתח יבוא החמאה וניתן לשווקה ללא פיקוח הציבור משלם פי 2 ויותר על חמאה. חמאה בפיקוח נמכרת ב 3.94 ש"ח ל-100 גרם בעוד חמאה מיובאת נמכרה בשנת 2020 בכ-20% יותר בממוצע. כל הוצאה של מוצר מפיקוח למעשה נותנת אישור להעלות את מחירו לצרכן. המחיר המפוקח קובע מחיר מקסימום למכירת החמאה לצרכן, היבואנים יכולים למכור חמאה במחיר הנמוך ממנו, אבל הסרת הפיקוח מאפשרת רק להעלות את המחיר. כל מהלך יבוא שהיה בישראל הביא בסוף לייקור מוצרים ולא הוזיל אותם, כך קרה בטואלטיקה, בדגים ועוד. במקום חמאה אנשים יפנו למרגרינה. ההחלטה פוגעת בשכבות החלשות ומגדילה את הפערים החברתיים, חמאה במרכז תימכר בפחות מאשר חמאה בפרפריה".

גורמים במשק החלב אף ציינו כי "ההחלטה היום יוצרת מצב שלא היה מעולם בשוק. היא תאפשר מכירה ללא פיקוח גם ליצרניות המקומיות - עכשיו אין אפילו 'רף תחתון' למחיר".

50.2% מהחמאה שנמכרת כיום היא מתחת למחיר המפוקח

הלובי הצרכני "האינטרס שלנו" דווקא תומכים במהלך, ומסרו כי "מאז פתיחת השוק ליבוא התמלאו המרכולים בחמאה זולה יותר, כמו גם בחמאה איכותית ויקרה יותר. פתיחת ענף החמאה ליבוא הוכיחה שיבוא מוריד מחירים ומגדיל את המגוון הרבה יותר טוב מפיקוח מחירים בשום חסום ליבוא ולתחרות. אנו מברכים על ההחלטה ומפצירים מהשרים להמשיך את הפטור ממכס על יבוא חמאה גם לאחר שנת 2021 ובאופן קבוע".

לטענת אלעד מלכא, מנכ"ל הלובי, העלייה הממוצעת במחיר אינה רלוונטית מכיוון ש"יש חמאה זולה יותר ויש חמאה יקרה יותר - הציבור בוחר". עוד הוא אמר ש"דוח מבקר המדינה אכן הראה שכאשר נתנו מכסות יבוא המחיר לא ירד, אבל כאשר ביטלו מכסים המחיר ירד, לכן אנחנו מברכים על ההחלטה להבטל מכסים במקום מדיניות מכסות יבוא".

על פי נתוני ועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר והחקלאות, 50.2% מהחמאה המיובאת הלא-מיוחדת שנמכרת כיום היא מתחת למחיר המפוקח, והשאר נמכרת במחיר המפוקח עצמו, ועל כן מחיר המינימום כבר אינו רלוונטי. זאת ועוד, הסרת פיקוח המחירים תביא לכך שבמקרה של התייקרות עתידית, לא יווצרו חוסרים כמו שהתרחש ב-2019, כשמחיר הייצור עבור החברות הישראליות עלה על המחיר שניתן חוקית לגבות עליו. היבוא החופשי, שקיים כבר למעלה משנה, מפחית את הסיכוי לתרחיש כזה בשל ביזור הסיכונים לרוחב השוק העולמי.