בוטל הפיקוח על מחירי החמאה: האם המהלך יטיב עם הצרכנים?

ביקורת על החלטת משרדי החקלאות והאוצר להסיר את הפיקוח על מחיר החמאה • "החלטה תמוהה שצפויה להביא לעליית מחירים" • מאידך נשמעים גם קולות אחרים:  "פיקוח על מחיר יוצר רף תחתון - עם הסרת הפיקוח תיווצר תחרות שלא תגביל את הרף"

מדפי חמאה בסופרמרקט. הפיקוח על המחיר יוסר / צילום: גלובס
מדפי חמאה בסופרמרקט. הפיקוח על המחיר יוסר / צילום: גלובס

משרדי החקלאות והאוצר הודיעו על ביטול פיקוח מחירי החמאה, המלצות שעלו גם בוועדת המחירים לאורך השנה. המחיר הקבוע כיום לצרכן עומד על 3.94 שקלים ל-100 גרם לחמאה רגילה. מחיר זה עודכן לאחרונה ביוני 2019 כשהוא שיקף עלייה, לאחר הוזלת המחיר ל-3.8 שקלים שלוש שנים קודם לכן.

"עד לשנת 2020 סבל המשק הישראלי ממחסור בחמאה, בעיקר בתקופות החגים. בתקופה זו הצריכה התבססה על ייצור חמאה מקומי ומעט מכסות לחמאה מיבוא שלא ענו על צורכי הביקוש", נכתב בהודעת משרד החקלאות. "במרץ 2020 נקבע בהוראת שעה פטור מלא ממכס על חמאה. בעקבות זאת המחסור במוצרי חמאה נפסק, וצריכת החמאה גדלה בשנת 2020 ב-50%. בנוסף, מגוון המוצרים גדל ב-30%, והמחיר של החמאה שאינה בפיקוח ירד ב-11%.

"בנוסף, פתיחת השוק לא פגעה בייצור המקומי אלא להפך - ייצור החמאה המקומית גדל בכ-11%. על רקע זה החליטו שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר כי נוכח היבוא אין מקום להמשיך ולפקח על מחיר החמאה, והורו להסיר את הפיקוח".

שר החקלאות עודד פורר מסר כי "החמאה היא דוגמה מצוינת לאפשרות להוזיל ולהגדיל את מבחר המוצרים בתחומי החקלאות כשפותחים את השוק לתחרות. המלחמה ביוקר המחיה לצד קידום החקלאות הישראלית הם היעדים המרכזיים שבהם אני עוסק״.

"המדינה נותנת לחתול לשמור על השמנת"

השאלה המהותית היא האם מהלך כזה ייטיב עם הצרכן? איתן יוחננוף, מנכ"ל ובעלי רשת השיווק יוחננוף, סבור כי הסרת הפיקוח תוביל להורדת המחיר לצרכן. לדבריו, "פיקוח על מחיר יוצר רף תחתון - עם הסרת הפיקוח תיווצר תחרות שלא תגביל את הרף התחתון".

"המדינה נותנת לחתול לשמור על השמנת, והסרת הפיקוח היא הלכה למעשה נתינת האחריות במאבק על יוקר המחיה לקומץ יבואנים ורשתות, שכל תפקידם הוא להגדיל את שורת הרווח לבעליהם", אומר ליאור שמחה, מנכ"ל התאחדות יצרני החלב, שסבור כי "עד כמה שהדבר נשמע מופרך, הסרת הפיקוח על החמאה היא בשורה קשה לשכבות החלשות בפרט ולציבור בישראל בכלל. מנגנון הפיקוח הוא האמצעי המשמעותי ביותר של המדינה למנוע עליית מחירים, ובמקום זאת ההחלטה התמוהה צפויה להביא לעליית מחירים כמעט בוודאות כמו בשנים האחרונות, כשהיא מפקידה את קביעת המחיר אצל קומץ יבואנים ורשתות המזון, באופן שאינו עומד בקנה אחד עם הצורך בהוזלת יוקר המחיה".

שמחה מציין כי "הסרת הרגולציה היא מהלך מקומם, קל וחומר בימים אלה, שבהם הריכוזיות במשק הישראלי הולכת ועולה. על האוצר מוטלת האחריות הלאומית להגביר את הפיקוח ואת השקיפות בפני הציבור, אולם נראה כי טובת קומץ יבואנים, שיוכלו מהיום לעלות עוד ועוד את המחירים, שוב באה על חשבון כלל הציבור בישראל בכלל ובפריפריה בפרט". התאחדות יצרני החלב אף תשקול לעתור לבג"ץ בנושא זה "לטובת הציבור", לדברי שמחה.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, סבור כי המהלך לא ייטיב עם הציבור. "שוב הוכח כי 'הדרך לגיהנום' רצופה כוונות טובות. ניסיון העבר מראה כי יבוא של מוצרים חקלאיים אינו מוריד את מחיר המוצרים לצרכנים ואינו הפתרון ליוקר המחיה. כך קרה גם בשוק החמאה: לפני כשנתיים הוסרו מכסי היבוא על חמאה, דבר שהציף את השוק בחמאה מיובאת, אבל המחיר לצרכנים לא ירד, ומי שהתעשרו היו הקמעונאים והיבואנים. אנו צופים שכך יקרה גם הפעם, עם הסרת הפיקוח; הרפתנים הישראלים ייפגעו, אבל המחירים לצרכנים לא יירדו. כוונתם של שרי האוצר והחקלאות במהלך הזה היא להיטיב עם הציבור, אך בפועל הציבור לא ייהנה ממנו".