אל על חתמה על הסכם סיוע; תגייס 100 מיליון דולר לפחות ממכירת מועדון הנוסע המתמיד עד סוף ינואר

המדינה מציעה לאל על סיוע של עד 30 מיליון דולר בתנאי שהבעלים יזרימו סכום זהה וישלימו הזרמת 43 מיליון דולר אליה התחייבה החברה מוקדם יותר השנה • בנוסף, אל על תבצע הנפקה לגיוס 105 מיליון דולר עד ספטמבר 2022

מטוס אל על / צילום: יואב יערי
מטוס אל על / צילום: יואב יערי

חברת התעופה אל על  חתמה היום (ג') על הסכם סיוע על פי מתווה האוצר שכולל הלוואה באמצעות איגרות חוב המירות למניות לתקופה של שלוש שנים. המדינה מציעה לאל על סיוע של עד 30 מיליון דולר בתנאי שהבעלים יזרימו סכום זהה (1:1) כשמשרד האוצר גם דורש מבעלי השליטה באל על להשלים הזרמת כספים אליו התחייבה החברה מוקדם יותר השנה וזאת בהיקף של 43 מיליון דולר.

המנגנון שאל על סיכמה עם האוצר הוא שבעלת השליטה בחברה, חברת כנפי נשרים של קני רוזנברג, תעמיד לאל על הלוואות בעלים, נחותות ונדחות ללא ריבית וללא ביטחונות בסך של לפחות 63 מיליון דולר בחלוקה לארבע פעימות שיחלו השבוע ויימשכו עד לפברואר 2022. פירעון ההלוואה ייעשה באופן מדורג עד ל-2025. בעלת השליטה תהיה רשאית בכל עת, ובכפוף לכל דין, להמיר את הלוואות בעלת השליטה, כולן או חלקן, להון.

במסגרת ההסכם אל על תידרש עד לסוף חודש ינואר לגייס סכום של 100 מיליון דולר לפחות (נטו) ממכירת נתח ממועדון הנוסע המתמיד שלה. לאחרונה נוהלו מגעים בין אל על ובין בנק הפועלים לרכישת נתח מהמועדון ולשלבו באפליקציית התשלומים ביט.

בנוסף, אל על תבצע הנפקה לגיוס 105 מיליון דולר כפי שהיא התחייבה למשרד האוצר. גיוס ההון הזה אמור היה להתקיים במסגרת הנפקה שתוכננה לסוף חודש יולי על פי מתווה סיוע מהמדינה שכלל העברת מקדמה של 210 מיליון דולר לכרטיסי טיסה למערך האבטחה לתקופה של 20 שנה. במסגרת זו אל על הייתה אמורה לגייס מחצית מסכום המקדמה, כלומר סכום של 105 מיליון דולר מתוכו התחייב הבעלים להשקיע 43 מיליון דולר. ישראייר קיבלה במתווה דומה סכום של 16 מיליון דולר ובעלי השליטה בחברה רמי לוי הזרים הון של 8 מיליון דולר לאחרונה. ארקיע טרם השלימה את קבלת הסיוע הזה לאור מחלוקות ממושכות עם המדינה בעניין שדה דב. הציפייה של ארקיע היא שהדברים יוסדרו בקרוב. ההנפקה שאליה התחייבה אל על כאמור לא בוצעה בקיץ לאור תזמון בעייתי במסגרתו מגבלות התעופה הקשו על פעילות הטיסות המסחריות. כעת נקבע כי ההנפקה תתבצע עד ל-19 בספטמבר 2022 בפעימה אחת או במספר פעימות בדרך של הנפקת מניות או אופציות.

המועדון הוערך ב-300 מיליון דולר לפני הקורונה

המדינה תעביר לאל על סכום של עד 30 מיליון דולר. אם לאחר תקופה של שלוש שנים הסכום יומר למניות, החזקת המניות הכוללת של המדינה בחברה לא תעלה על 24%. אל על תידרש לפנות לבנקים ולמחכירים לביצוע דחיות תשלומי קרן של שנת 2022 ועד ל-31.1.22 החברה תידרש כאמור לבצע גיוס הון של 100 מיליון דולר (נטו) לפחות כנגד מכירת חלק ממועדון הנוסע המתמיד שלה. שווי של המועדון הוערך לפי הקורונה בכ-300 מיליון דולר. במסגרת ההסכם אל על מציינת כי בכוונתה "למכור חלק משמעותי ממועדון הנוסע המתמיד".

במידה ואל על תפר את סעיפי ההסכם מול האוצר יהיה עליה לפרוע את החוב מידית בתוספת הפרשי הצמדה למדד וריבית שנתית של 5%.

בשעה שאל על גיבשה הסדר לקבלת הסיוע מהאוצר, נכונות המשרד להעביר 7 מיליון דולר לארקיע ו-7 מיליון דולר לישראייר במתווה דומה בשלב זה לא תיענה על ידי החברות שלא ממהרות ליטול הלוואה נוספת בנוסף לאלה שהן נטלו בתקופת המשבר. ארקיע כאמור עוד ממתינה לסיוע ששתי המתחרות שלה קיבלו לפני כחצי שנה.

אל על צפויה לפרסם מחר (ד') דוחות לרבעון השלישי של השנה.