בנק ישראל חשף: 10,000 בקשות ניוד במערכת המעבר בין הבנקים

בפיקוח על הבנקים הביעו שביעות רצון באשר למספר המשתמשים במערכת לניוד בקליק מאז נכנסה לפעולה בחודש ספטמבר • ראש מטה המפקח על הבנקים, טל הראל-מתתיהו: יש אינדיקציות שלקוחות ביקשו לעזוב והבנק הקיים הציע להם הצעת ערך טובה יותר, כך שהם ביטלו את בקשת המעבר

טל הראל-מתתיהו, ראש מטה המפקח על הבנקים / צילום: דוברות בנק ישראל
טל הראל-מתתיהו, ראש מטה המפקח על הבנקים / צילום: דוברות בנק ישראל

הפיקוח על הבנקים איפשר הבוקר (ב') בפעם הראשונה אינדיקציה אמיתית לגבי בקשות הניוד שהגישו לקוחות במערכת הממשלתית לניוד בקליק בין הבנקים. במהלך כנס הפיקוח על הבנקים בנושא 'אתגרים והזדמנויות בראיה צופה פני עתיד' אמרה טל הראל-מתתיהו, ראש מטה המפקח על הבנקים ומנהלת יחידת אסטרטגיה ופרויקטים מיוחדים כי מאז נכנסה המערכת לפעילות ב-22 בספטמבר הוגשו דרכה 10 אלפים בקשות ניוד.

"מספר הבקשות נמצא כל הזמן במגמת עלייה. עוד ועוד לקוחות מבקשים לעשות שימוש במערכת ולבדוק אותה", אמר הראל-מתתיהו וציינה כי בפיקוח על הבנקים שבעי רצון מהנתונים. "בנוסף, יש לנו אינדיקציה שלקוחות התחילו את בקשת הניוד והפסיקו את התהליך לאחר שקיבלו הצעת ערך טובה יותר מהבנק הקיים שלהם (שימור לקוח - ר.ו.)", ציינה ראש מטה המפקח, והסבירה כי נתונים מפורטים יפורסמו במהלך הרבעון הראשון של 2022.

הרפורמה נכנסה לתוקפה במהלך חול המועד הסוכות, כשבפיקוח על הבנקים ביקשו לאפשר כניסה חלקה לפעילות במהלך ימים בהם תשומת הלב של הציבור הופנתה למקומות שאינם חשבונות הבנק שלהם. ניוד החשבונות כולל את פעולות העובר והשב דוגמת יתרת זכות או חובה, הרשאות לחשבון והוראות קבע, שיקים ופעילות כרטיסי אשראי.

בהמשך תיכנס גם פעילות ני"ע, אך תחומים כמו הלוואות או משכנתאות יצטרכו להיסגר בין הלקוח לבין הבנק החדש. נכון להיום, הרווחיות של הבנקים ומכאן שגם התחרות ביניהם, מגיעה מלקוחות עסקיים גדולים או מהלוואות, ופחות מחשבונות העובר ושב של משקי הבית שם העמלות נמוכות יחסית, וככל שתתאפשר בעתיד העברת פעולות אלו בקלות, עשוי זרם הפונים למערכת לגדול.

"מאז החל המעבר אנחנו רואים שאנשים אומרים 'הלכתי לבנק לשיחת יחסינו לאן? וקיבלתי כל מה שדרשתי'. אנחנו רואים את הרפורמה מחלחלת למערכת היחסים בין הבנקים ללקוחות", הסבירה הראל-מתתיהו.

נציין, כי גורמים בבנקים הסבירו כי רבים מהפונים לבצע את המעבר באמצעות המערכת כבר החלו את המעבר עוד לפני שאפשר היה לעשות זאת באמצעותה, כאשר חלקם מחזיקים ביותר מחשבון אחד. לדברי אותם גורמים, לקוחות שמחזיקים בכמה חשבונות ניצלו את המערכת על מנת לבצע השלמות של המעבר בין החשבונות ולסגור את החשבונות הכפולים.

"שהלקוח יקבל את התמורה הטובה ביותר לכספו"

המהלך, עליו עמלו בבנק ישראל בשלוש השנים האחרונות, מתבסס על מערכת טכנולוגית שפותחה בעלות של מיליוני שקלים. בבנק ישראל הגדירו שלוש מטרות לרפורמת הניוד: שיפור התחרות בין הבנקים, חיזוק יכולת המיקוח של הלקוחות וכמובן מעבר קל ונוח למי שרוצה לנייד את חשבון הבנק שלו. למרות היקף ועלות הרפורמה, בנק ישראל לא הציב שום יעד מספרי שיעיד על הצלחה או כישלון של המהלך. בעצם, הוא מציב במרכז מסר לבנקים: ללא מאמץ מצדם לשימור לקוחות, תוך שיפור התנאים המוצעים להם, הדרך לניוד הופכת לקלה וזמינה.

במהלך דבריה התייחסה ראש מטה המפקח גם להמשך. "אנחנו רוצים שהלקוח יקבל את התמורה הטובה ביותר לכספו. נפעל באופן אקטיבי להגביר את המודעות של הציבור ולשם כך נצא בתחילת 2022 בקמפיין הסברה", אמרה.

לדבריה, התשתית במערכת כמעט הושלמה וכעת נשאלת השאלה מה הלקוח בוחר לעשות עם המערכת ואם הוא בוחר לעשות שימוש בכלים שהועמדו לרשותו.

"אני קוראת לבנקים להמשיך להשקיע בשיפור השירות ולהמשיך לשפר הצעות ערך ללקוחות. אני קוראת גם לציבור - לא לחשוש לקחת שליטה על החשבון ולא לחשוש לבדוק איך נכון לשפר את תנאי ניהול החשבון. זה משתלם וזה אפשרי", סיכמה הראל-מתתיהו.