קנס של כחצי מיליון שקל לשברון בגין עבירה סביבתית

המשרד להגנת הסביבה הודיע על הטלת קנס בגובה 457 אלף שקל על חברת שברון, בגין פליטת גזים מאסדת לווייתן בניגוד לתנאי היתר הפליטה • בעקבות הדממת חירום באוקטובר 2020, הוזרמו גזים ללפידי האסדה אך לא נשרפו בשל אי קיום להבת פיילוט לשריפתם • בעקבות כך גזים מזהמים נפלטו לאטמוספירה וגרמו לנזק סביבתי

אסדת קידוח גז לווייתן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
אסדת קידוח גז לווייתן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המשרד להגנת הסביבה הודיע הבוקר (ג') על הטלת עיצום כספי בסך 457 אלף שקל על חברת שברון, בגין פליטת גזים מאסדת לווייתן בניגוד לתנאי היתר הפליטה. לפי המשרד להגנת הסביבה, הקנס הוטל בגין אי עמידה בתנאי הפעלת הלפידים ותקלה בחיווי זיהוי תקינות להבת הלפיד באסדת לוויתן, בהתאם לאוויר נקי. באירוע חירום שהתקיים באסדה, גזים מזהמים נפלטו לאטמוספירה ללא טיפול באסדה, וגרמו לנזק סביבתי.

ב-17 לאוקטובר 2020, בעקבות שריפה במטבח האסדה, התרחש אירוע הדממת חירום. בעקבות הדממת החירום הוזרמו גזים ללפידי האסדה אך לא נשרפו בשל אי קיום להבת פיילוט לשריפתם - בניגוד לתנאי היתר הפליטה של האסדה. בנוסף, התקיימה הפרה נוספת הנוגעת לחיווי זיהוי תקינות להבת הלפיד.

מתוך צפייה בתמונות ובנתונים התפעוליים של הלפידים המועברים למשרד להגנת הסביבה באופן שוטף, במשרד להגנת הסביבה זיהו כי הגזים אשר נותבו ללפידים בעקבות האירוע לא הוצתו ולא נשרפו, ועל כן נפלטו לאטמוספירה ללא טיפול. גם מצפייה בקטע הצילום של הלפיד בשעת האירוע, המשודר מהאסדה למשרד בצורה רציפה, ניתן לראות כי במועד הרלוונטי הלפיד היה כבוי ולכן לא בוצעה בו פעולה כלשהי של הצתה או שריפה.

בעקבות האירוע, העבירה החברה דוח תחקיר אודות האירוע למשרד להגנת הסביבה, בהתאם לדרישה הקבועה בהיתר הפליטה. מהתחקיר עולה, כי בעקבות אירוע החירום, נשלח אות שגוי שגרם להפסקת הזרמת החשמל ללוח הבקרה של הפיילוטים, אשר מטרתם להצית גז המנותב ללפידים. בעקבות כך, כל חמשת הפיילוטים היו כבויים בזמן התקלה שבעקבותיה נותב הגז ללפידים. כפועל יוצא מכך, נפלטו הגזים לאוויר ללא טיפול ראוי. לכן, הוחלט במשרד להגנת הסביבה להשית קנס של 457 אלף שקלים על חברת שברון מדיטרניאן (נובל אנרג'י).

מחברת שברון נמסר בתגובה: "שברון מדיטרניאן מחויבת לשמירה על הוראות הדינים החלים עליה, לרבות עמידה בדרישות ההיתרים השונים שהוענקו לה על ידי המשרד להגנת הסביבה. בנוסף, שברון שואפת לצמצם את ההשפעות הסביבתיות הפוטנציאליות של פעילותה כמו גם לפעול לשיפור הביצועים הסביבתיים שלה".