בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב מקימה מרכז מחקר ופיתוח בפתח תקווה

קוינבייס, שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 69 מיליארד דולר, הודיעה על רכישת הסטארט-אפ הישראלי אנבאונד סקיוריטי העוסק בתחום של אבטחת קריפטו • הרכישה תשמש כבסיס למרכז מחקר ופיתוח מקומי שאותו מתכוונת קוינבייס להגדיל משמעותית בשנים הבאות

הטיימס סקוור, ביום שבו קוינבייס הונפקה בנאסד''ק / צילום: Associated Press, Richard Drew
הטיימס סקוור, ביום שבו קוינבייס הונפקה בנאסד''ק / צילום: Associated Press, Richard Drew

קוינבייס, בורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב וכנראה החשובה בעולם, הודיעה היום (ג') על רכישת סטארט-אפ אבטחת הקריפטו הישראלי אנבאונד סקיוריטי (Unbound Security). אנבאונד סקיוריטי גייס עד היום כ-40 מיליון דולר ושוויו עמד על 160 מיליון דולר בגיוס האחרון אשתקד, לפי מאגר העסקאות של PitchBook. סכום הרכישה לא נמסר רשמית על ידי קוינבייס אך מוערך במאות מילוני דולרים.

קוינבייס הודיעה כי רכישת אנבאונד סקיוריטי תשמש בסיס להקמת מרכז מחקר ופיתוח שלה בישראל, שצפוי לפי ההודעה לגדול משמעותית לאורך זמן. קוינבייס מכנה את ישראל בהודעה "אחד ממרכזי הטכנולוגיה המתוחכמים בעולם".

אנבאונד סקיוריטי מעסיקה 75 עובדים, כ-50 מהם במרכז הישראלי שלה בפתח תקווה. קוינבייס תתחיל לפעול מפתח תקווה, אך לדברי פרופ' יהודה לינדל, מנכ"ל ואחד ממייסדי אנבאונד, "קוינבייס הוא ארגון מעניין שלא מאמין במשרדים מרכזיים, אלא מעבודה מהבית". לדבריו, "על אף הקושי לגייס מפתחים בארץ, קוינבייס מביאה שם גדול ולכן כמו שלאפל או גוגל אין בעיה לגייס עובדים בישראל, כך גם קוינבייס תוכל לעשות זאת".

מייסדי אנבאונד, פרופ' יהודה לינדל וגיא פאר / צילום: אנבאונד סקיוריטי
 מייסדי אנבאונד, פרופ' יהודה לינדל וגיא פאר / צילום: אנבאונד סקיוריטי

לינדל סיים את הדוקטורט שלו במכון ויצמן ולאחר מכן שימש כחוקר ומרצה באוניברסיטת בר אילן. מאז 1998 הוא חוקר את התחום של MPC - חישוב רב משתתפים - שהיה אז ענף תיאורטי. על בסיס הידע שלו, לינדל הקים ב-2015 את חברת אנבאונד יחד עם חוקר נוסף, פרופ' נייג'ל סמארט, שאליהם הצטרף גיא פאר שמנהל את המחקר והפיתוח.

"טכנולוגיה קריטית לעולם של מטבעות מבוזרים"

באנבאונד משתמשים ב-MPC כדי להגן על מפתחות ההצפנה מסוגים שונים, הסיסמאות שמאפשרות את הגישה לנכסי קריפטו מוצפנים. המצב כיום הוא שגניבת מפתח הקריפטו יכולה להביא לגניבת נכסי הקריפטו. טכנולוגיה מבוססת MPC מאפשרת ליצור מנגנון הגנה נוסף באמצעותו המידע המוצפן נשמר במספר מקומות ורק על ידי שיתוף בין מספר גורמים, ניתן לקבל גישה אל נכס הקריפטו. אנבאונד מוכרת את המוצר שלה לארגונים גדולים ועדיין לא ברור האם תמשיך לעבוד עם לקוחות נוספים או רק עם קוינבייס.

חברות שמפתחות טכנולוגיית MPC זוכות לביקוש גדול בשנה האחרונה. חברה אחת בתחום, קרב (Curv) הישראלית, נרכשה השנה על ידי פייפאל בסכום שהוערך ב-200 מיליון דולר. במקביל פיירבלוקס הישראלית שעוסקת גם היא בתחום קיבלה בקיץ האחרון שווי של 2.2 מיליארד דולר, פי שלושה מהשווי שלה בגיוס בחודש מרץ השנה.

"המוצר שלנו יותר רחב והטכנולוגיה יותר עמוקה ממה שחברות אחרות בתחום עושות", אומר לינדל. "בניגוד לקרב ופיירבלוקס שמפתחות מוצר Saas (שירות מבוסס מנוי בענן), אנחנו מפתחים פלטפורמת תשתית שהלקוח מתקין אצלו, מה שנותן לו יותר גמישות. זאת טכנולוגיה קריטית לעולם של מטבעות מבוזרים". לינדל צפוי לנהל את המחקר היישומי בעולם זה עבור קוינבייס לאחר הרכישה.

עובדי אנבאונד סקיורוטי / צילום: אנבאונד סקיוריטי
 עובדי אנבאונד סקיורוטי / צילום: אנבאונד סקיוריטי

על ההחלטה למכור את החברה, אמר לינדל: "יש כאן הזדמנות מאוד גדולה עבורנו להביא טכנולוגיה עמוקה לעולם ולפתור בעיה אמיתית. עם הכוח של קוינבייס מאחורינו, אנחנו יכולים ליצור אימפקט משמעותי". בין המשקיעים של קוינבייס נמנות הקרנות אינוביישן אנדוורס, סיטי ונצ'רס, BlueRed והמשקיע אוהד פינקלשטיין.

קוינבייס הוקמה ב-2012, מנהלת 255 מיליארד דולר בנכסים ויש לה 73 מיליון משתמשים מאומתים שיכולים לקנות ולמכור עשרות מטבעות דיגיטליים מבוזרים. החברה הונפקה בהנפקה ישירה בנאסד"ק באפריל האחרון והפכה לבורסת הקריפטו הראשונה שהופכת לציבורית. מאז ההנפקה ידעה מניית קוינבייס עלויות וירידות וכיום החברה נסחרת לפי שווי של 69 מיליארד דולר. בהודעת הרכישה של קוינבייס נכתב כי בעקבותיה "קוינבייס ולקוחותיה ייהנו מטכנולוגיות הטובות ביותר ומהידע של הצוות, ולאורך זמן ייהנו מפיצ'רים חדשים".