בורסות עולם | סיקור שוטף

ניו יורק כבר לא חוששת מאומיקרון: נעילה חזקה בהובלת חברות התיירות

המדדים בארה"ב רשמו עליות יפות ביום המסחר הראשון של השבוע, דאו התקדם ב-1.9% • נעילה ירוקה גם באירופה: IAG, ריינאייר ולופטהנזה זינקו • התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים נסקה לכ-1.43% • הביטקוין נסחר ביציבות סביב 49 אלף דולר

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:03

כמו בבורסות אירופה, יום המסחר הראשון לשבוע זה הסתיים גם בארה"ב בעליות שערים חזקות - כולל מדד הנאסד"ק שטיפס בקרוב ל-1% לאחר שהחל את היום בירידה. דאו ג'ונס עלה כמעט ב-1.9%, S&P500 ב-1.1%.

תשואות האג"ח גם עלו בחדות, והתשואה על איגרת ממשל ארה"ב ל-10 שנים עלתה ב-9 נקודות בסיס ל-1.42%.

כוכבות הערב בוול סטריט היו ללא ספק מניות התיירות, התעופה, המלונאות, הקרוזים וכל הקשור בכך. זאת לאור מסרים מעודדים של ד"ר אנתוני פאוצ'י בנוגע לחומרת וריאנט האומיקרון. פאוצ'י הוא בין החברים המובילים של כוח המשימה של הבית הלבן לנגיף הקורונה. קרן הסל U.S. Global Jets זינקה ביותר מ5%, לאחר שרק ב-1 בדצמבר, בשבוע שעבר, ננעלה בשפל של 13 חודשים. גם הנפט הגולמי קיבל זריקת אדרנלין וזינק ביותר מ-5% במהלך הערב.

בראש ה-S&P500 עמדו חברות הקרוזים נורווג'יאן , רויאל קריביאן  וקרניבל , ומיד אחריהן יונייטד איירליינס , אמריקן איירליינס , לאס וגאס סנדס , סיזרס אנטרטיינמנט , הוסט הוטלס אנד ריזורטס  ודלתא איירליינס , שגם רשמו עליות חדות.

בפסגת הנאסד"ק עמדה באידו  הסינית שזינקה ב-7.4%, וגם בוקינג , הילטון , מריוט  וטריפ.קום  הצטרפו לראלי החזרה לשגרה שאפיין היום את המסחר בשווקים.

בצד השני של הטבלאות מודרנה  שהתרסקה ביותר מ-13%, כאשר גם יצרניות החיסונים ביונטק ופייזר  הצטרפו לירידות החדות. עוד איבדו גובה AMD , אנבידיה  ולוסיד.

גם המניות הישראליות רשמו תזוזות מהותיות היום. בצד השלילי, אייסקיור מדיקל  שנחתכה ב-11%, היפו , פיוניר , סול ג'ל , דריו הלת'  ומיי סייז . בצד החיובי בריינסטורם , פרוטליקס , אן.אר.אקס. פרמסוטיקלס , גלובל אי , בריינסוויי , אלומיי קפיטל , ניאוגיימס , סיירן  וראדא  עם עליות יפות.

בשוק הקריפטו נרשמת יציבות, במטבעות הגדולים לפחות, והביטקוין נסחר סביב 49 אלף דולר. האת'ר בעלייה קלה סביב 4,215 דולר. הדוג'קוין, שמחק 18% בשבוע האחרון, מתחזק ב-3% לרמה של 17 סנט ליחידה.

22:00

המדדים בניו יורק ממשיכים לטפס בהובלת חברות התעופה, המלונאות, התיירות והקרוזים. נאסד"ק עולה ב-1%, S&P 500 מוסיף כמעט 1.3% ודאו ג'ונס מתקדם בקרוב ל-1.9%, כאשר מוקדם יותר עלה ביותר מ-2%.

מודרנה ממשיכה לאבד גובה ויורדת בכ-14%, פייזר  משילה 4.7%, ביונטק צונחת ב-18%. מנגד המניות הסיניות מזנקות הערב, בהן דידי גלובל  שעולה ב-9.7% ועליבאבא  שמתחזקת ב-9.4%.

בדאו ג'ונס ארבע מניות בלבד נסחרות באדום: ורייזון , נייקי , סיילספורס  ומרק .

בקרב המניות הישראליות פרוטליקס  מרכזת עניין ועולה ב-8%, גלובל-אי, בריינסטורם, NRX, דלק US , פורסייט ואיי.סי.אל מאחוריה. מנגד, אייסקיור משילה 11%, פיוניר מאבדת 5%. חברת הביומד אדיסט ביו ממשיכה במומנטום החיובי לאור התוצאות הטובות בניסוי ומזנקת ביותר מ-38%.

בזירת המסחר בנפט נרשמות עליות חדות של יותר מ-5% הן בנפט WTI והן בברנט, שנסחרים סביב 69.7 דולר ו-73.3 דולר לחבית בהתאמה. הזהב נחלש בכ-0.3% למחיר של 1,779 דולר לאונקיה, הגז הטבעי צונח בקרוב ל-10%.

20:15

העליות בוול סטריט מתחזקות. מדד דאו ג'ונס עולה ביותר מ-2% בהובלת וולגרינס, אמריקן אקספרס, אינטל, ויזה  ובואינג, מדד S&P 500 מוסיף 1.4% והנאסד"ק מתקדם ב-0.88%.

מניות התעופה והתיירות ממשיכות לשלוט בטבלה, כאשר רבות מהן רושמות עליות בשיעור דו ספרתי - בהן נורוויג'יאן קרוז, יונייטד, רויאל קריביאן, קרניבל, אמריקן איירליינס ולאס וגאס סנדס . גם דלתא, ווין ריזורטס, בוקינג, אקספדיה, סיזרס אנטרטיינמנט  ואלסקה אייר טסות.

בין המניות הישראליות שמרכזות עניין אפשר לציין את NRX פארמה, ניאוגיימס, פורסייט ואיי.סי.אל.

התשואות על האג"ח של הממשל האמריקאי נוסקות, והתשואה על האיגרת ל-10 שנים מטפסת כבר ב-9 נקודות בסיס ועולה ל-1.42%. בשוק הסחורות נרשמות עליות חדות, נפט WTI מטפס ב-4% לרמה של 68.8 דולר לחבית, נפט ברנט עולה ב-3.6% למחיר של 72.4 דולר לחבית.

18:40

המסחר באירופה ננעל בעליות חזקות. מדד דאקס עלה ב-1.4%, פוטסי התקדם כמעט 1.6% וקאק הוסיף קרוב ל-1.5%. 

גם באירופה נרשמו עליות חדות לחברות התעופה והתיירות. IAG , בעלת בריטיש איירווייז, קפצה ביותר מ-7.5%, קרניבל  עלתה ב-6.6% בלונדון (ומזנקת גם בארה"ב במקביל), ריינאייר  ולופטהנזה  ב-5%, איירבוס  ב-4.7%. יצרנית המטוסים הצרפתית דאסו אוויאיישן  גם נסקה בכ-7%.

בארה"ב ממשיך להתקיים מסחר חיובי, אם כי נאסד"ק נד מעת לעת בין ירידה לעלייה קלה. דאו ג'ונס עולה ב-1.7%, S&P500 ב-0.9%. מודרנה  בולטת בעודה צוללת ב-15%, AMD  ואנבידיה  גם רושמות ירידות גבוהות.

טסלה  יורדת ב-3.5% לאחר דיווח ברויטרס שלפיו רשות ניירות ערך האמריקאית פתחה בחקירה בעקבות האשמות של עובד לשעבר שהחברה לא דיווחה על סיכונים בפעילות הלוחות הסולאריים שלה. 

בקרב המניות הישראליות בולטות לטובה אנלייבקס שקיבלה אישור פטנט בארה"ב (ראו עדכון קודם), איי.סי.אל , פריגו , גלובל-אי , ביומיקס  וקלטורה . בצד השני של הטבלה מיי סייז  מתרסקת בקרוב ל-17%, אייסקיור מדיקל  מוחקת 7.6% וגם פיוניר , היפו , דריו הלת' , רי , סימילרווב וולנס  מאבדות גובה.

17:40

חברת אדיסט ביו שהוקמה בישראל ופועלת כעת מארה"ב נוסקת ביותר מ-40% לאחר שדיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי. החברה מפתחת טיפולי אימונותרפיה לסרטן על בסיס מחקריו של פרופ' יורם רייטר מהטכניון, כשהיא משתמשת בסוג ייחודי של תאי מערכת החיסון, תאי T מסוג גמא דלתא, כדי לפתח טיפול בסרטן שהוא מוצר מדף ולא מחייב הנדסה של תאי החולה עצמו. החברה דיווחה על נתוני ביניים חיוביים בשלב 1 של הניסוי שלה לטיפול בלימפומה שאינה הודג'קין מסוג B.

בתוך כך, השווקים בארה"ב עברו למגמה חיובית כאשר כעת גם נאסד"ק עולה ב-0.2% וראסל 2000 ב-1.6%. דאו ג'ונס מוסיף 1.7% ו-S&P 500 קרוב ל-1%.

חברות התעופה והתיירות ממשיכות לזנק בשיעורים חדים, נורוויג'יאן קרוז  בראש עם עלייה של קרוב ל-10%, אחריה קרניבל, אמריקן איירליינס, יונייטד, רויאל קריביאן, MGM ריזורטס, דלתא, אקספדיה , אלסקה אייר , בוקינג ועוד.

בראש הדאו ג'ונס וולגרינס  שעולה ב-4%, ועוד עליות חזקות נרשמות אצל אמג'ן , אינטל , אמריקן אקספרס , בואינג , אפל  וקוקה קולה .

16:32

פתיחה מעורבת בבורסות וול סטריט, כאשר מדד נאסד"ק נחלש ב-0.2% לאחר שגם לאורך היום החוזים עליו נסחרו במגמה שלילית. העלייה הגבוהה מבין המדדים הגדולים נזקפת לטובת דאו ג'ונס שעולה ב-0.9%. מדד ראסל 2000 של החברות הקטנות נחלש ב-2%.

סימילרווב , בריינסוויי , סיירן  וסלברייט  הישראליות בולטות בירידות חדות, גם מודרנה, לוסיד וטסלה מאבכדות מעט גובה. חברות התעופה והתיירות בולטות, ובראש יונייטד איירליינס , דלתא איירליינס , אמריקן איירליינס , רויאל קריביאן , הוסט הוטלס אנד ריזורטס , קרניבל  ובוקינג.

באירופה נמשכת המגמה החיובית, עם עליות חזקות של יותר מ-1% במרבית המדדים המרכזיים. חברות האנרגיה ובתי ההשקעות בולטים, ודוחפים את מדד יורוסטוקס 600 ב-1%.

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות בשיעורים קלים יחסים, והביטקוין נסחר סביב 48.4 אלף דולר, האת'ר תמורת 4,056 דולר.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, התייחס לתנודות בשוק הנפט (שעולה בכ-2.2% בשעה זו) וציין כי קבוצת OPEC+ צפויה להגדיל את תפוקת הנפט בינואר אם שוק הנפט יישאר יציב, "אך ייתכן שהיא תימנע מהקלה נוספת במכסות בפברואר אם תחשוש שהשוק יהיה בעודף היצע שיסכן את יציבותו". עוד הוסיף כי אם התפשטות וריאנט אומיקרון תביא להידוק המגבלות (שיפחית את הביקושים לאנרגיה), היא עלולה לבטל את ההחלטה להגדלה נוספת של הייצור בראשית 2022.

"מגבלות שכאלה עלולות להביא לירידה מסוימת גם במחיר הגז הטבעי, בדגש על מחיר הגז הטבעי האירופי (TTF) שעלה בחדות בחודשים האחרונים על רקע המחסור הקיים בו, אך הוא צפוי להישאר גבוה עד שבעיה זו תיפתר והמלאים יחזרו להתמלא. כמו כן, הצמצום הצפוי ברכישות הנכסים של ה-FED עשוי לחזק עוד את הדולר, מה שתומך גם כן בירידת מחיר הנפט בטווח הבינוני", סיכם בפמן. 

15:40

אנלייבקס  הדואלית מתחזקת בטרום לאחר שדיווחה כי משרד הפטנטים והסימנים המסחריים האמריקאי הוציא הודעת אישור על פטנט חדש המכסה את Allocetra, התרופה האימונותרפית של החברה הנמצאת בפיתוח. הפטנט יוסיף עם אישורו הגנת קניין רוחני נוספת בארה"ב עד שנת 2036 לפחות, המכסה את השימוש ב-Allocetra לטיפול בחולי ספסיס. החברה צופה כי הפטנט החדש יונפק בארה"ב בתחילת 2022.

מנגד, פלייטיקה  מאבדת מעל 5% במסחר המקדים, וגם אנבידיה וגיים סטופ יורדות בשיעור דומה. מודרנה נחלשת ב-6%, גם סיירן, סלברייט ואורמד מאבדות גובה.

14:00

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת מגמה מעורבת - החוזים על הנאסד"ק נסוגים בכ-0.3% ואילו החוזים על הדאו ג'ונס נסחרים בעליות קלות.

במסחר המוקדם נרשמות ירידות במניות טסלה , זום, אנבידיה  ואמזון. אפל מנגד רושמת עלייה קלה.

ארי ואלד, האסטרטג הטכני של אופנהיימר, מציין בסקירה שפרסם כי החולשה האחרונה בשוקי המניות על רקע התפשטות זן "אומיקרון" של נגיף הקורונה לצד מדיניות הפד המרסנת, מגבירה את רמת התנודתיות וגורמת להתלבטות בקרב המשקיעים בין החשש מסיכונים לניצול הזדמנויות. ריסון מדיניות הפד מהווה את התופעה הטיפוסית בשנה השניה של מהלך העליות בשוווקים, ולמרות העליה בתנודתיות בטווח קצר, מובילה להמשך מגמת עליה באפיקי סיכון בטווח של 6-12 חודשים לאחר מכן. בעוד שהמדיניות המרסנת עלולה בסופו של דבר להקשות על תנאי אשראי ועל תפקודם של שוקי ההון, ואלד מעריך כי האינדיקטורים הנוכחיים אינם מבשרים עדיין את תחילתו של השוק הדובי.

12:00

מדדי המניות המובילים באירופה עולים כעת ב-0.4%-0.8%. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של עד 0.7%.

הביטקוין נסחר בירידה של כ-3% לרמה של 47,500 דולר.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי בבית ההשקעות אי.בי.אי, מציין בסקירה שפרסם כי "אי הוודאות סביב השפעת הווריאנט החדש תמשיך אמנם ללוות את השווקים בתקופה הקרובה עד להתבהרות סביב מידת הפגיעה ויעילות החיסונים, אך הדגש עובר בהדרגה לסיבוב הפרסה המשמעותי שביצע ה-FED לאחרונה בכל הנוגע לאינפלציה. בהחלטת הריבית האחרונה הגיע ה-FED עם טון יוני, ניסה לקנות זמן ונשאר עם הערכת האינפלציה הזמנית, גם אם במידת ביטחון פחותה. העלייה במחירי האנרגיה, ההאצה באינפלציה בפועל ובציפיות לאינפלציה ועלייה מהירה יחסית בשכר שיכנעו את ה-FED לזנוח את הערכת האינפלציה הזמנית. המשמעות של זה צפויה לבוא לידי ביטוי בהאצת קצב צמצום הרכישות, וניראה בשלב זה כי התהליך יסתיים בסוף הרבעון הראשון של 2022 ולא בסוף הרבעון השני, וזאת בכדי להותיר ל-FED את האפשרות להקדים גם את מועד העלאת הריבית במידת הצורך".

"מה שמחדד עוד יותר את התגובה המאוחרת של ה-FED להתפתחות האינפלציה היא העובדה שלמרות שה-FED מבין כיום כי סביבת האינפלציה גבוהה משמעותית מההערכות המוקדמות (מדד נובמבר שיפורסם השבוע בארה"ב צפוי להצביע על אינפלציה בסיסית של קרוב ל-5%), הוא ככל הניראה ימשיך להזרים נזילות לשווקים גם במהלך הרבעון הקרוב. הזרמת הנזילות עשויה במידת מה למתן את המעבר החד שצפוי לאפיין את המדיניות המוניטארית במהלך המחצית הראשונה של השנה, כלומר ממצב של מהזרמת נזילות ע"י רכישות איגרות החוב לריסון מוניטארי. עם זאת, ההשפעה בפיגור של המדיניות המוניטארית על האינפלציה מעלה את ההסתברות לכך שה-FED יכוון להקשחה משמעותית בתנאים הפיננסים, שעד כה נותרו ברמות נוחות, בכדי להוביל לירידה בסביבת האינפלציה".

עוד הוא מציין כי "החוזים על ריבית הפד מיישרים קו עם הצפי להאצת צמצום הרכישות וסיום תהליך זה ברבעון הראשון של 2022. כך, החוזים מגלמים העלאת ריבית ראשונה במהלך הרבעון השני של 2022 וקרוב ל-3 העלאות ריבית, לכ-0.75%, בסוף 2022. חשוב מכך, עקום התשואות ממשיך להשתטח משני הקצוות, כלומר עלייה בתשואות הקצרות וירידה בארוכות, כך שהמסר משוק האג"ח ממשיך להיות של ריסון האינפלציה על ידי ה-FED במחיר של האטה בפעילות".

10:15

שבוע המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה חיובית. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של עד 0.7%.

בזירת הקריפטו, הביטקוין נסחר בירידה קלה, סביב 48,800 דולר.

08:00

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת. מדד הניקיי בטוקיו רושם ירידה קלה ואילו בורסת שנחאי עולה בכ-0.2%. 

בורסות הונג קונג יורדת ביותר מ-1% על רקע חולשה במניות ההייטק. JD צונחת ביותר מ-3% וטנסנט יורדת ב-2.7%. 

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות של עד 0.7%. התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עולה לכ-1.39%.

לאחר הירידות החדות שרשם בסוף השבוע, הביטקוין מתייצב סביב 49,000 דולר. האת'ריום עולה קלות ונסחר סביב 4,170 דולר.

בזירת המסחר בסחורות, חוזה לפברואר על נפט מסוג ברנט רושם עלייה של יותר מ-2% ונסחר סביב 71.4 דולר לחבית, וחוזה על נפט מסוג WTI רושם עלייה של 2.3% ל-67.8 דולר לחבית.

הזהב נסחר ביציבות.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מעריך בסקירתו השבועית כי המניות בוול סטריט צפויות לחזור למגמה חיובית. "ניסיון העשור הקודם מלמד ששוק המניות אכן מושפע מרכישות ה-FED. גם כשריבית ה-FED עולה, שוק המניות בדרך כלל ממשיך לעלות. בתקופות של עליית ריבית בין 1990-2021 מדד S&P 500 עלה בממוצע בכ-0.6% בחודש, לעומת עלייה של כ-1.3% בתקופות שהריבית לא עלתה וגם לא הייתה מפולת, כמו בתחילת שנות ה-2000 ובמשבר 2008. אנו מעריכים שהאינפלציה עלולה לגרום ל-FED ולבנקים מרכזיים אחרים למצוא את עצמם "מאחורי העקום" ולפעול באגרסיביות. זה הסיכון העיקרי, אך בינתיים הוא לא התרחיש המרכזי. בהיעדר החרפת הסיכון הבריאותי, שוק המניות צפוי להמשיך ולהיות במגמה חיובית". 

"בתקופות של אינפלציה גבוהה ועליית ריבית בדרך כלל נפגעים נכסים עם מכפילי רווח גבוהים. מניות ערך, מניות החברות שמחזיקות נכסים ריאליים, מניות התעשייה הכבדה, תשתיות וחומרים השיגו בדרך כלל בתקופות אלה תשואה עודפת. בשורה התחתונה: אנו ממליצים על חשיפה בינונית עד גבוהה לאפיק המנייתי", הוא כותב.