בפייזר מעריכים: חיסון הבוסטר עמיד גם בפני זן האומיקרון

נתוני האומיקון של פייזר מעודדים: שלוש מנות מגינות מאומיקרון פחות מאשר מדלתא, אך עדיין ברמה סבירה; ההגנה של שתי מנות - נמוכה משמעותית גם כשהחיסון חדש • פייזר מציינת כי ייתכן ושתי מנות חיסון עדיין נותנות הגנה נגד מחלה קשה • החברה מסרה כי היא ממשיכה לפתח מוצר ספציפי נגד אומיקרון, שיגיע לשוק עד חודש מרץ - אם יסתבר שהוא דרוש

חיסון לקורונה של חברת פייזר / צילום: Associated Press, Steven Senne
חיסון לקורונה של חברת פייזר / צילום: Associated Press, Steven Senne

כמה יעילים נוגדני מחוסנים נגד וריאנט אומיקרון? אחרי ציפיה של שבועיים לנתונים, ופרסום הבוקר (ד') של תוצאות מטעם מדענים עצמאיים, מגיעות כעת גם תוצאות מחברת פייזר עצמה (ומחברת ביונטק שפיתחה את החיסון שפייזר משווקת).

על פי התוצאות הללו, הוריאנט חומק במידה רבה מחיסון בשתי מנות, כלומר הנוגדנים של מחוסנים בשתי מנות אינם מצליחים למנוע ממנו מלהידבק לתאים. לעומת זאת, רמות הנטרול אחרי שלוש מנות, דומות לנטרול של שתי מנות מול וריאנט ווהאן המקורי. כזכור, החיסון היה יעיל מאוד נגד וריאנט זה, במניעת תחלואה וגם הדבקה.

בכל זאת יש לציין ירידה ברמות הנטרול לעומת וריאנט דלתא. שלוש מנות מול אומיקרון, הניבו חצי מעוצמת הנטרול, לעומת שלוש מנות של החיסון מול דלתא.

החיסון בשתי מנות נבדק אצל מחוסנים כשלושה שבועות אחרי החיסון, ואצל מחוסנים בשלוש מנות, כחודש לאחר קבלת הזריקה.

עוד מסרה פייזר כי להערכתה, בגלל ההשפעה החזקה של החיסון השלישי על הזיכרון התאי, הוא יהיה יעיל במניעת מחלה קשה, משום שהאזורים נגדם מופעלת החיסוניות התאית, נשמרו ולא השתנו בוריאנט אומיקרון. כפי שהסבירה לנו הבוקר ד"ר טל רווה מאוניברסיטת סטנפורד, החיסוניות התאית נכנסת לפעולה אחרי שהתרחשה ההדבקה, ולכן היא משמעותית במיוחד במניעת התדרדרות לתחלואה קשה.

פייזר מציינת כי מאותה הסיבה, ייתכן ושתי מנות חיסון עדיין נותנות הגנה נגד מחלה קשה. בכל זאת מסרה החברה: ממשיכים לפתח מוצר ספציפי נגד אומיקרון, שיגיע לשוק עד חודש מרץ, במידה ויסתבר שהוא דרוש.

מוקדם יותר הבוקר דיווחו כאמור שתי קבוצות חוקרים על תוצאות מניסויים שלהם בנטרול הוריאנט. קבוצת חוקרים מהמכון האפריקאי למחקרי בריאות בדורבן, דרום אפריקה, בראשות אלכס סיגל, הראתה ירידה דרמטית בנטרול הוירוס על ידי נוגדני מחוסנים בשתי מנות, אך הראה כי מחלימים שחוסנו עדיין מוגנים.

פרופ' סנדרה ציזק מאוניברסיטת גתה בפרנקפורט מצאה תוצאות פחות טובות. ירידה כמעט מוחלטת בנטרול על ידי שתי מנות חיסון, וירידה משמעותית של הנטרול על ידי שלוש מנות, ובנוסף לכך ירידה כמעט מוחלטת ביכולת הנטרול על ידי עירוי הנוגדנים של חברת ריג'נרון.

יש לציין כי כל הניסויים הללו כללו חולים ספורים, וכי כל חולה מפתח פרופיל נוגדנים מעט שונה, כך שיש להתייחס לכל הניסויים יחד, כדי לקבל תמונת מצב. כרגע נראה כי היעילות של שתי מנות חיסון הושפעה באופן משמעותי מהשינוי בוירוס, כולל כאשר החיסון בשתי מנות הוא חדש. לעומת זאת, יש תקווה להגנה טובה, בעיקר ממחלה קשה, על ידי שלוש מנות חיסון. אך עדיין ממתינים לתוצאות נוספות.