קשישי יפן גילו דרך חדשה להישאר צעירים: משחקי מחשב

הגיל הממוצע של השחקנים בקבוצת ה־eSports 'הצלפים של מטאגי' הוא 68: "זה עדיף מלשבת בבית ולא לעשות כלום"

משחקי מחשב / צילום: Shutterstock
משחקי מחשב / צילום: Shutterstock

לאצוקו אוימה, בת 66, שאיפה דומה לשאיפה של אנשים רבים הצעירים ממנה בחצי מאה. היא רוצה להשיג מאה הריגות במשחק המחשב "Apex Legends".

נכון, היא קצת חלודה, לאחר שהפעם האחרונה בה התמודדה נגד יריבים דיגיטליים הייתה במשחק של "הפולשים מהחלל" מתישהו בסוף המאה ה-20. אבל אחרי שהצטרפה לנבחרת היפנית הראשונה של אזרחים ותיקים בתחום הספורט המקוון (eSports) בספטמבר, אוימה הצליחה להביא 10 הריגות בחודש והיא מרגישה שההתלהבות שלה עולה.

"כשהסתכלתי על אחרים משחקים, חשבתי שלא אוכל לעשות זאת", אומרת פקידת הקבלה בפנסיה. "אבל לא רציתי לסגת, אז החלטתי לבוא לכאן לפחות פעמיים. וכעת אני אוהבת את זה".

המדינה הזקנה בעולם

מקדמי תחום ה-eSports שראו את יפן מפגרת אחרי מעצמות בתחרויות משחקי מחשב כמו ארה"ב חושבים ששוק האזרחים הוותיקים עשוי להיות הדרך להדביק את הקצב. ואם השחקנים, כולם מעל גיל 65, מרגישים מעט יותר אנרגטיים אחרי שהם יורים בכמה מהמתנקשים היריבים שמופיעים מולם במשחק - מה טוב.

יפן היא המדינה הזקנה ביותר בעולם, ומאמציה להגדיל את האוכלוסייה הצעירה יותר שלה היו ברובם כושלים. עם זאת, היא נמצאת בחזית היוזמות לשמור על אנשים מבוגרים יותר שיחשבו כמו צעירים.

אוימה, ששמה במשחק מאמה, ניסתה להתקבל לנבחרת המכונה "הצלפים של מטאגי" לאחר שהבת שלה ראתה הודעה שהם מחשפים שחקנים. "זה עדיף מלא לעשות כלום בבית ולראות טלוויזיה", אמרה אוימה. כעת היא מתאמנת שעתיים ביום בבית, ולעתים הולכת לדיקור על מנת לטפל בצוואר העייף שלה.

הצלפים של מטאגי, הנקראים על שם קבוצה מסורתית של ציידי דובים בצפון יפן, התאמנו מאז ספטמבר בבסיס הבית שלהם במחוז אקיטה הצפוני. כשהגיל הממוצע בנבחרת הוא 68, הקבוצה בת 14 החברים מקווה להתחרות לבסוף בתחרויות מקצועיות של Apex Legends של החברה Electronic Arts ו"פורטנייט" של Epic Games.

חלק מחברי הקבוצה לא ידעו איך להשתמש במחשב

לפני שהם יכולים לירות תמורת פרס כספי או לעשות כסף ממספר הצפיות בעמודי היוטיוב שלהם, הם צריכים להקשיב להנחיות של המאמן יושיטו "לימון" סודה, בן 28. המאמן אמר שהצוות שלו בתחילה היה צריך בעיטה בישבן. כמה חברים, להפתעתו, לא ידעו איך להשתמש במחשב, שלא לדבר על לשחק במשחק וידאו.

"בחודש הראשון, זה היה יותר כמו אספה של כמה חברים טובים", אמר סודה. "הייתי צריך לעשות להם שיחת עידוד ולומר להם 'אתם לא פה בשביל זה, אתם הולכים להיות מקצוענים'". חברי הקבוצה לקחו ללב מה שאמר וכעת הוא רואה כמה מהם ברשת, משחקים גם בשעה 12 בלילה. במשחקי האימון, הם מפגיזים אותו בשאלות.

סודה מתחיל כל אימון בהרצאה. לאחרונה, ביקש מהצלפים לכתוב את מחשבותיהם על חתיכת נייר. במשך התרגיל, הוא קיווה שלבסוף יוכלו לצעוק הוראות ברורות אחד לשני בזמן שהם מצטוותים לירות באויבים שלהם על המסך.

לאחר ההרצאה, הגיע הזמן לשחק. מסאשי "קיי" שינודה, בן 69, התקשה לחוש בנוכחות היריבים. "אני עדיין לא מצליח להבין מאיזה כיוון מגיע האויב או הקליע", אמר שינודה, שהיה רגיל יותר להיאבק בערמות ניירות במשרה הקודמת שלו בבית ספר.

התעסקות בכמה איומים רבים היא יותר קשה בימים אלה בשבילו. "כשהייתי צעיר יותר, חמישה או שישה רעיונות היו עולים ביחד לגבי כל נושא", אמר. "כעת אני יכול לחשוב רק על שלושה דברים, הדברים האחרים נעלמים ממני".

המאמן נותן לצוות מוטיבציה בזה שהוא אומר להם שהגיל שלהם מהווה יתרון. "יש הבדל ענק בניסיון החברתי בין אנשים שחיו רק 20 שנים לאנשים שחיו 60 שנים", אמר. בעוד ששחקנים צעירים יותר נוטים להיות יותר אלימים, שחקנים מבוגרים יותר יכולים לתקשר טוב יותר ולהסתמך על עבודת צוות, אמר המאמן.

הצלפים ממטאגי אמרו לאחרונה שישלבו כוחות עם יצרנית המחשבים לנובו לקידום גיוון במקום העבודה. לנובו נותנת חסות גם לקבוצה שבדית, "צלפי הכסף", שהייתה חלוצה ברעיון להשתמש בפנסיונרים למשחקי מחשב תחרותיים באליפויות ברחבי העולם.

"כלי שיכול לחבר בין כל הדורות וכל הלאומים"

ביפן, צלפי מטאגי הם הקבוצה הראשונה מעל גיל 60 שרואה עצמה כמקצועית. המאמן אמר שהוא מקווה שהם יהיו מוכנים עוד שנה להתחרות בתחרויות הנושאות פרסים כספיים.

יואצ'י קווסאקי מנהל חברה שמפיקה אירועי eSports לגיל השלישי במאמץ לנסות למנוע דמנציה ולשמור על אנשים שפרשו מכוח העבודה מחוברים לחברה. בין המוצרים של החברה שלו: משחק הקצב Taiko Drum Master ומשחק מרוצי המכוניות Gran Turismo.

קווסאקי אמר שעזר לעשר ממשלות מקומיות ביפן להקים פרויקטים כאלה השנה. "eSports הוא כלי שיכול לחבר בין כל הדורות וכל הלאומים", אמר.

טקאקי קאטו, פרופסור באוניברסיטת קייו המתמחה בלמידת כישורים מוטוריים ופסיכולוגיה של הספורט, אמר שגילה ש-eSports משפרים את תשומת הלב ואת היכולת לעבור בין משימות שונות בקרב אנשים מבוגרים, כך שלשחקנים מבוגרים צריך להיות אפשרי למצוא טקטיקות לנצח בני נעורים.

יומיקו "נאגי" טקהאשי, צעירונת בת 62 יחסית לשאר הצלפים של מטאגי, לא הייתה בטוחה כל כך. "ראיתי תלמידי תיכון מתחרים ביוטיוב, וההבדל הוא כמו ההבדל בין עננים לבוץ", אמרה, ביטוי יפני שגור המתאר את ההבדל בין צעירים וזקנים. "אני חושבת שזה יהיה מעולה אם אוכל רק להתקרב אליהם מעט אם אתאמן כל יום".