משק החשמל | ניתוח

צברו יותר מדי כוח: האם אדלטק ושיכון ובינוי לא יוכלו להתמודד על תחנת הכוח הגדולה בישראל

זכייתן בשבוע שעבר של אדלטק ושיכון ובינוי בתחנת הכוח חגית מזרח הגדילה את החזקותיהן בתחנות ייצור חשמל, אך עלולה לחסום אותן מהתמודדות על תחנת הכוח הגדולה ביותר - אשכול • הסיבה: חשש שיעברו את הגבלת ההחזקות שקבעה המדינה

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל
תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל

האם אדלטק שבשליטת משפחת אדלסבורג ושיכון ובינוי שבשליטת נתי סיידוף לא יוכלו להתמודד במכרז של חברת חשמל למכירת תחנת הכוח אשכול שבאזור אשדוד? התקנות לקידום התחרות בייצור חשמל שנכנסו לתוקף לאחרונה קובעות כי היקף ההחזקות של יצרני חשמל בתחנות קונבנציונליות (לא אנרגיה מתחדשת - ג.ל) לא יעלה על 20%.

לאור ההחזקות בתחנות כוח של שתי החברות כיום, בתוספת כושר הייצור של תחנת אשכול, נראה כי זכייה פוטנציאלית שלהן תהפוך כל אחת מהן לבעלת כושר ייצור שעובר את רף המקסימום שקבעה המדינה. ולכן במצב הנוכחי קשה לראות כיצד הן יוכלו להתמודד במכרז.

במקרה שבו תימנע השתתפותם של אדלטק ושיכון ובינוי, "המרוויחות" מכך יהיו השחקניות הבולטות האחרות בתחום, שצפויות להשתתף במכרז על תחנת אשכול - OPC שבשליטת עידן עופר, ג'נריישן קפיטל שמחזיקה ברפק אנרגיה, ודליה אנרגיות שמחזיקה בתחנת הכוח דליה.

"למזער את ניצול כוח השוק"

לפני מספר שבועות נכנסו לתוקף תקנות משק החשמל (קידום התחרות במקטע הייצור) אחרי תקופה ארוכה שהן נדונו בעיקר בין שני גופים - רשות החשמל ורשות התחרות. בדברי ההסבר לתקנות נכתב כי "לא יחזיק גורם אחד יותר מ-20% מההספק המתוכנן של תחנות כוח מונעות בגז טבעי במשק החשמל (ייצור קונבנציונלי - ג.ל)".

כן נכתב כי "החשיבות של קביעת התקנות למניעת פגיעה בתחרות הענפית היא גבוהה במשק החשמל. הסיבות לכך הן, בין היתר אלו: במשק החשמל קיים לרוב מספר קטן של יצרנים בגלל חסמי כניסה גבוהים, הביקוש לחשמל נוטה להיות קשיח ולכן בשעות בהן הביקוש גבוה קיים פוטנציאל לניצול כוח השוק להעלאת המחיר". כן נכתב בהקשר זה כי, "הכלים העומדים לרשות הרגולטור לטיפול בריכוזיות בדיעבד הם מוגבלים ולכן יש חשיבות להסדרה מראש של מבנה אשר ימזער את האפשרות לניצול כוח השוק של היצרנים".

למה דווקא 20%? לפי ההחלטה "החזקה בלא יותר מ-20% תמזער את היכולת של היצרנים להשפעה על המחיר. לאור חסמי הכניסה הגבוהים לשוק החשמל, קביעת סף נמוך יותר מ-20% עשויה להגביל שחקנים קיימים להתמודד על הקמת תחנות חדשות. מיעוט המתמודדים עשוי להביא להתייקרות המחיר המוצע בהליכים תחרותיים". באופן שאיננו שגרתי, הוחלט כי כל חברה שמחזיקה בלמעלה מ-5% מהון מניות בתחנת כוח, תילקח בחשבון כאילו כל כושר הייצור של התחנה מיוחס אליה.

נתי סיידוף, בעל השליטה בשיכון ובינוי / צילום: איל יצהר
 נתי סיידוף, בעל השליטה בשיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

בראש רשימת היצרניות הפרטיות

מי שבמצב הקיים מתקרבת כבר כיום ל-20% היא אדלטק שהפכה בשנים האחרונות ליצרנית החשמל הפרטית המובילה בישראל.

כחלק מהרפורמה בחברת החשמל שנחתמה ב-2018, נקבע כי היא תפסיק להיות מונופול בתחום ייצור החשמל. המשמעות המעשית של החלטה זו הייתה יציאה לדרך של מכירת ארבע תחנות כוח והעברתם לחברות מסחריות. תחנת אלון תבור בעלת כושר הייצור של כ-600 מגוואט נמכרה ביולי 2019 לקבוצת MRC (בשליטת מאיר שמיר, צ'יינה הארבור ורפק) תמורת 1.9 מיליארד שקל.

ביוני 2020 נקבע כי הזוכים בתחנת הכוח ברמת חובב, שהיא בעלת כושר ייצור של כ-1,197 מגוואט הם אדלטק ושיכון ובינוי. השתיים שילמו עבורה מחיר עצום של 4.25 מיליארד שקל. בשבוע שעבר השתיים זכו במכרז השלישי של חברת החשמל למכירת תחנת הכוח חגית מזרח, שהיא בעלת כושר ייצור של 660 מגוואט. למעט אחזקות אלה לאדלטק יש החזקה (18.75%) בתחנת הכוח דוראד, שהיא בעלת כושר ייצור של 860 מגוואט, וכן בשתי תחנות קטנות יותר - האחת ברמת נגב (120 מגוואט) ובאשדוד (55 מגוואט). מכאן יוצא שהחברה מחזיקה, עם שותפות שונות, תחנות כוח בעלות כושר ייצור של 2,982 מגוואט.

מי שהפכה בשבוע שעבר לשחקנית השניה בגודלה בתחום הייצור הקונבנציונלי היא שותפתה של אדלטק - שיכון ובינוי, ששתי התחנות שהיא מחזיקה הן בעלות כושר ייצור של 1,857 מגוואט.

בתקנות בדבר התחרות בתחום שכאמור נכנסו לתוקף, כושר הייצור בישראל עד לשנת 2024 יעמוד על 17,700 מגוואט, כך שגורם שיחזיק בכושר ייצור שעולה על -3,340 מגוואט, יעבור את ה-20% המותרים. לא אדלטק ולא שיכון ובינוי נמצאות שם כיום, אך זכייה שלהן בתחנת אשכול תשנה את התמונה.

אדלטק: "לא דנה בתוכניות עתידיות"

תחנת הכוח אשכול שהמכרז לגביה החל להתנהל בחודש שעבר היא בעלת כושר הייצור הגדול ביותר מבין כל התחנות שהוציאה עד היום חברת החשמל למכירה. מדובר בתחנה בעלת כושר ייצור של 1,600 מגוואט. תוספת גבוהה כזו של כושר ייצור עבור אדלטק תעלה את כוחה בשוק הרבה מעל 20%, ואילו שיכון ובינוי תגיע לגודל של כחמישית מהשוק.

עם זאת גורם מרכזי בשוק מסביר כי הספירה בלבד של כושר הייצור איננה כל הסיפור. "תחנת הכוח אשכול היא מיושנת בחלקה וחלקים ממנה עשויים להיגרט בתוך הזמן קצר, דבר שעשוי לשנות את האופן שבו מחשבים את כושר הייצור הכולל שלה", הוא אומר.

מנגד נזכיר כי בהליך המכרזי שבו החלה חברת החשמל, אמנם נכתב כי יש אפשרות שחלקים בתחנה ייגרטו, אך במקביל מדובר על כך שבשטח התחנה ניתן להעלות את כושר הייצור בעתיד לכ-3,000 מגוואט".

דבר שני הוא עמדת רשות התחרות. אמנם התקנות הקיימות נכנסו לתוקף, אך ממידע שבידי גלובס, גם בהליך המכירה של חגית מזרח היה סימן שאלה לגבי השתתפות אדלטק במכרז (היקף כושר הייצור הכולל לקראת מכרז זה היה נמוך בהרבה מ-16,700 מגוואט), וברשות התחרות אישרו את השתתפותם כדי שלא יהיה מצב של מיעוט שחקנים שמתמודדים במכרז.

מרשות החשמל נמסר: "התקנות לקידום התחרות במקטע הייצור שנכנסו לתוקף לאחרונה מגבילות את היקף האחזקות במקטע הייצור שגורם בודד יכול להחזיק. על פי התקנות, לא יינתן רישיון למי שיחזיק, לאחר קבלת הרישיון, אחזקות בהיקף של 20% ומעלה מסך ההספק הקונבנציונלי (כ-3,300 מגוואט)".

מטעם אדלטק נמסר: "קבוצת אדלטק גאה להוביל את שוק ייצור החשמל הפרטי בישראל ותמשיך לפעול, ביחד עם שותפיה, למען פיתוחו היעיל והמתקדם של משק החשמל - בהתאם לצורכי המשק ולכללי התחרות בישראל. בימים אלה שוקדת הקבוצה על ההיערכות להשלמת רכישת תחנת חגית-מזרח ואינה דנה בתוכניות עסקיות עתידיות".

מחברת שיכון ובינוי נמסר: "שיכון ובינוי תפעל בהתאם להוראות החוק בענין לרבות שינויים במבנה האחזקות הקיים כדי להתאימו למיקסום פורטפוליו נכסי האנרגיה״.