שוב מנסה את מזלו: אדוארדו אלשטיין הגיש הצעה לרכישת אי.די.בי

מציע כ-20 מיליון שקל ותמורות עתידיות עבור הנכסים שנותרו בחברה וביטול תביעות נגדו • ההצעה לא צפויה לזכות בתמיכת מחזיקי האג"ח

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

איש העסקים אדוארדו אלשטיין מבקש לרכוש מחדש את הבעלות על חברת אי.די.בי פיתוח, שקרסה אשתקד, לאחר ש"שרפה" כ-3 מיליארד שקל מכספי החברות שבשליטתו. מוקדם יותר החודש העביר אלשטיין לנאמן אי.די.בי, עו"ד אופיר נאור, הצעה לרכישת אי.די.בי ללא המזומן בקופת החברה אשר מיועד לחלוקה לנושיה.

עם זאת, הצעתו של אלשטיין מדברת על תשלום של 20 מיליון שקל בלבד בתוספת תשלומים מותנים במקרה של עלייה בשווי הנכסים, וכן על ביטול כל התביעות וזכויות התביעה של אי.די.בי כנגדו, כנגד אנשיו, וכנגד החברות שבשליטתו. בין השאר מדובר על ביטול תביעה שהגישה אי.די.בי כנגד חברת אירסה (IRSA) שבשליטת אלשטיין, לאחר שאירסה לא עמדה בהתחייבותה להזרים לאי.די.בי סכום של 70 מיליון שקל בתחילת ספטמבר 2020.

הערכה להתנגדות בשל תמורות נמוכות

בעקבות הגשת ההצעה, פרסם נאמן אג"ח ט' של אי.די.בי זימון לאסיפת הצבעה ב-19 בדצמבר, שבה יתבקשו מחזיקי הסדרה להצביע האם להורות לנאמן אי.די.בי לקדם את הצעתו של אלשטיין. עם זאת, בסביבת המחזיקים מעריכים כי ההצעה לא תזכה לרוב בהצבעה, בשל התמורות הנמוכות הכלולות שבה.

אי.די.בי, שנשלטה בידי אדוארדו אלשטיין, קרסה בספטמבר 2020 לאחר שצברה חובות של כ-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה. בזכות מימושי נכסים מוצלחים, פרעה החברה את מלוא החוב למחזיקי אג"ח ט"ו המובטחות בהיקף של כ-240 מיליון שקל וכן את מלוא החוב למחזיקי אג"ח י"ד המובטחות בהיקף של כ-920 מיליון שקל.

מימושי הנכסים הותירו בקופת אי.די.בי סכום נוסף של כ-330 מיליון שקל המיועד לפירעון חובות לנושים הלא מובטחים, ובראשם מחזיקי אג"ח ט' להם חבה החברה כ-900 מיליון שקל. בנוסף, מחזיקה אי.די.בי בשני נכסים נוספים שאמורים לממן לפחות חלק מחובות הנושים.

מטוס ישראייר / צילום: יח''צ מוני שפיר
 מטוס ישראייר / צילום: יח''צ מוני שפיר

הנכס הראשון הוא 25% ממניות חברת ישראייר והחלק השני הוא 25.8% ממניות חברת הנדל"ן IDBG, המחזיקה בפרויקט המשרדים והמסחר טיבולי בלאס וגאס. לצדם מחזיק נאמן אי.די.בי בזכות לתבוע כספים מבכירי החברה לשעבר, בגין החלטות ומעשים שתרמו לקריסתה.

לנאמן אי.די.בי יש אופציית מכר

במכתבו לעו"ד נאור, מציין אלשטיין כי הוא מבקש כאמור לרכוש את אי.די.בי עם נכסיה הפעילים (ההחזקות בישראייר וב-IDBG) תמורת 20 מיליון שקל ולקבל אופציית PUT (מכר) עבור 50 מיליון שקל ועבור משך זמן שווה לזה שקיבל רמי לוי על ישראייר. מהניסוח של אלשטיין קשה להבין במדויק מה כוונתו, אולם יש לציין כי לנאמן אי.די.בי אופציית PUT המאפשרת לו למכור לבעלי השליטה בחברת בי.ג'.איי (רמי לוי ושלום חיים) את מניות ישראייר שבידיו בתמורה לסכום של 40.5 מיליון שקל.

עוד מציין אלשטיין, כי בתום הזמן הוא ישלם סכום נוסף שיהווה 50% מהאפסייד שהוא ישיג ממכירת ההחזקות בישראייר וב-IDBG. "ערך הבסיס עבור ישראייר יהיה המחיר של רמי לוי ואילו עבור IDBG - ההצעה הנוכחית שיש לך עבורה", כותב אלשטיין.

יש לציין כי לאחר שאיבד את הבעלות על אי.די.בי, ביקש אלשטיין לרכוש מחדש את מניות השליטה בדיסקונט השקעות מידי מחזיקי האג"ח של אי.די.בי. עם זאת מחזיקי האג"ח העדיפו את ההצעה המתחרה של קבוצת המשקיעים שריכזה חברת מגה אור שבשליטת צחי נחמיאס, ובמהלך 2021 הועברו מניות השליטה בדסק"ש לידי מגה אור, קבוצת אלקו ורמי לוי.