איזו חברת תעופה מציעה טיסה מאירופה לארה"ב ב-100 דולר ואיזו עסקת ענק בוטלה

אחרי שוואו אייר נסגרה, חברת התעופה האיסלנדית פליי נכנסת לנעליה ומציעה טיסות לואו קוסט טראנס-אטלנטיות • אמירייטס קיבלה את מטוס A380 האחרון שיוצר במפעלי איירבוס • דלתא איירליינס משקיעה 1.2 מיליארד דולר בשלוש חברות תעופה

מטוס A380 של אמירייטס / צילום: Shutterstock, Davide Calabresi
מטוס A380 של אמירייטס / צילום: Shutterstock, Davide Calabresi

Play, חברת התעופה האיסלנדית שנולדה בשיא הקורונה, מתכננת להמשיך את הקו של חברת WOW AIR קודמתה. אחרי ש-WOW AIR נסגרה, קם המותג פליי (השם אגב מרמז כי השמיים משולים לגן המשחקים של החברה שבחרה למתג את מטוסיה בצבע אדום בוהק).

בדומה ל-WOW AIR, גם פליי מגדירה עצמה כחברת לואו קוסט טראנס אטלנטית, ומכאן שגם היא מציעה טיסות מוזלות מאיסלנד לארה"ב. עם הקמתה ב-2019 הצהירו מנהלי החברה כי היא מכוונת הן לשוק הנוסעים והן לתחום המטען. כעת היא מכריזה על מחירי ההשקה שלה בטיסות לארצות הברית: 109 דולר לכיוון (למזמינים הלוך ושוב). הטיסות ימריאו מ-22 נמלי התעופה מהם פועלת החברה בברלין, בריסל, קופנהגן, דבלין, לונדון, פריז ועוד. בשלב זה הטיסות מתקיימות לבלטימור ולבוסטון והקווים יפעלו מחודש אפריל.

בשונה מוואו אייר, פליי לא טסה לישראל. לפליי צי של איירבוס A320 ניאו ו-A321 ניאו כאשר תצורת ההושבה במטוסים היא של מחלקת תיירים בלבד ובהתאם למודל הלואו קוסט כל תוספת לשירות הטיסה: בידור, מזון, מזוודה וכד' - כרוכה בתשלום נוסף.

למי יש מטוס שתי קומות?

בריטיש איירוויז הכריזה השבוע על הקווים שהיא תפעל במסגרת פעילותה מנמל התעופה גטוויק בלונדון וזאת במטרה להתחרות בחברות הלואו קוסט. מחודש מרץ 2022 החברה תציע טיסות ל-35 יעדים קצרי טווח, בתחילה עם שלושה מטוסים שהיא תציב בנמל התעופה ומספרם יגדל בהדרגה ל-18. אמנם המטרה היא להתחרות בחברות הלואו קוסט ובראשן איזי ג'ט אלא שהפעילות תתקיים תחת המותג בריטיש איירוייז לרבות שירות מלא בטיסה, בהיבט הכיבוד, הכבודה וההושבה. מחירי הטיסות מתחילים ב-39 ליש"ט לכיוון. בריטיש הפעילה טיסות בעבר משדה התעופה הזה אולם הן הופסקו לאור המגפה.

חברת התעופה אמירייטס שדחתה את השקת הקו לישראל בעקבות ההגבלות המחמירות בהן נוקטת המדינה - קיבלה את מטוס ה-A380, האחרון שיוצר במפעלי איירבוס ואשר עם סיום הייצור שלו, נסגר קו הייצור של מטוס הסופר ג'מבו שהנוסעים כל כך אוהבים. המטוס מתנשא לשתי קומות, הוא כולל מחלקת אקונומי פרימיום וכולל מחלקת עסקים מפוארת, בר לשירות הנוסעים ועוד.

אמירייטס מחזיקה בצי הגדול ביותר של דגם ה-A380 כשהמטוס שקיבלה השבוע הוא ה-123 שלה מהצי הזה. את ה-A380 הראשון קיבלה אמירייטס בשנת 2008. בזמן המגפה חברות שמחזיקות במטוס נאלצו לקרקע אותו די מהר לאור עלויות התפעול הגבוהות שלו, חלקן עד היום מנסות להיפתר ממטוסי הענק ולדלל את הצי שלהן. סה"כ יוצרו 249 מטוסים מהדגם הזה.

מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז חיימוביץ
 מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז חיימוביץ

בשעה שחלק מחברות התעופה עוד נאבקות לשרוד לנוכח השלכות הגבלות התעופה בצל מגפת הקורונה ו-ואריאנט האומיקרון - אחרות מנצלות הזדמנויות לצמוח תוך התחזקות מגמת הקונסולידציה והעמקת שיתופי הפעולה בין חברות: חברת התעופה דלתא איירליינס  תשקיע 1.2 מיליארד דולר בשלוש חברות תעופה: וירג'ין אטלנטיק, Aeromexico ו-LATAM. החברה שואפת להגדיל את נתח אחזקותיה בחברות, ל-20% באירומקסיקו במסגרת שיתוף הפעולה הקיים בין החברות מאז 2017, ל-10% בחברת התעופה הברזילאית לאטאם והיא תשמר על 49% המניות שיש לה בחברת וירג'ין אטלנטיק.

בהודעת החברה מצוין כי בעשור האחרון "בנתה דלתא שותפויות בענף עם חברות דגל בענף התעופה ברחבי אירופה, אסיה ואמריקה הלטינית. עם חזרת הביקוש לנסיעות בינלאומיות, הקישוריות, הרלוונטיות והיקף הרשת הגלובלית של דלתא עם שותפיה נותרו קריטיים להמשך ההצלחה". במקביל מתחזקת דלתא שיתוף פעולה ארוך שנים עם חברת התעופה קוריאן אייר.

המגעים עם אייר אירופה הפסיקו

קבוצת IAG  עליה נמנות בריטיש איירוויז, איבריה, אייר לינגוס וחברת וואלינג הודיעה כי היא נסוגה מכוונתה לרכוש את חברת התעופה אייר אירופה הספרדית. הקבוצה כבר הסכימה לשלם מיליארד אירו על החברה שמפעילה קווים רבים מספרד לדרום אמריקה - אלא שזה היה לפני המגפה.

בתחילת 2020 במסגרת המגעים שחודשו בין הצדדים פורסם כי IAG תשלם מחצית מהמחיר הזה בפריסה לתשלומים, אך מצב התעופה ומצבה של אייר אירופה הובילו להפסקת המגעים. לואיס גאלגו מנכ"ל IAG מסר כי "לצערנו בשל ההשפעה ההרסנית הנמשכת של המגפה התנאים השתנו, אבל נחפש את הדרך לשתף פעולה עם אייר אירופה".