חשש מהאומיקרון באירופה: מספר המקרים בבריטניה שולש ביממה; הולנד לסגר נוקשה

10,059 מקרים של תחלואה הנובעת מאומיקרון דווחו בממלכה ביממה האחרונה, לעומת 3,201 מקרים אתמול • מספר הקורבנות של הווריאנט באנגליה בלבד עלה מאחד לשבעה • בהולנד הודיע ראש הממשלה על סגירה של כל החנויות הלא-הכרחיות, כולל מסעדות, החל ממחר ועד 14 בינואר

חשש בבריטניה מההווריאנט החדש של נגיף הקורונה, אומיקרון / צילום: Associated Press, Matt Dunham
חשש בבריטניה מההווריאנט החדש של נגיף הקורונה, אומיקרון / צילום: Associated Press, Matt Dunham

בריטניה הופכת למוקד האירופי של התפרצות וריאנט האומיקרון: ביממה האחרונה שולש מספר המקרים של המוטציה המדבקת של נגיף הקורונה, ומספר המקרים הכולל במדינה עומד כעת על יותר מ-25 אלף. 10,059 מקרים של תחלואה הנובעת מאומיקרון דווחו ביממה האחרונה, לעומת 3,201 מקרי תחלואה ביממה שהסתיימה אתמול.

אומיקרון הוא כעת הווריאנט הדומיננטי בלונדון ובסקוטלנד, לפי הדיווחים. מספר הקורבנות של הווריאנט באנגליה בלבד עלה מאחד לשבעה ומספר המאושפזים מ-65 ל-85. זאת, במקביל לתחלואה הקיימת בנגיף הדלתא, שהביאה את הממלכה המאוחדת לשבור שיאים שנרשמו בגל הקודם. אתמול נרשמו יותר מ-92 אלף מקרי קורונה.

על רקע ההתפרצות המשמעותית, והעובדה כי האומיקרון מדבק "בין פי 3 לפי 5" מווריאנט הדלתא, לפי הערכות של ארגון הבריאות העולמי, גוברים הקולות בבריטניה להכריז על "סגר בזק" עוד לפני חג המולד בשבוע הבא. הארגון העריך כי זמן ההכפלה של הווריאנט הנוכחי עומד על בין יום וחצי לשלושה ימים.

לפי הדיווחים האחרונים מבריטניה, הממשלה שוקלת להטיל "סגר לייט" אחרי חג המולד, שעשוי לכלול הימנעות משהייה בחללים סגורים, למעט לצרכי עבודה. מסעדות יורשו רק לספק "טייק אוואי" וכך גם חנויות. הממשלה הבריטית ממתינה לראות עד כמה עולים שיעורי האשפוז והתמותה כתוצאה מהגל הנוכחי לפני החלטה על תכנית פעולה, דיווחו כלי התקשורת בבריטניה. הממשלה גם מקווה כי קמפיין הבוסטרים שצבר תאוצה בימים האחרונים יסייע להגן על מערכת הבריאות מפני קריסה.

בהולנד, עם זאת, החליטו הרשויות לחזור לסגר הדוק, במתכונת הסגרים הקודמים בגל השני והשלישי, כדי לנסות ולעצור את התפשטות האומיקרון שמגיעה לאחר גל תחלואת דלתא משמעותי. ראש הממשלה ההולנדי מארק רוטה הודיע הערב במסיבת עיתונאים (שמונה שעון ישראל) על סגירה של כל החנויות הלא-הכרחיות, כולל מסעדות, כבר החל ממחר ועד 14 בינואר לכל המוקדם. הסגר גם יכלול יציאה מוקדמת של תלמידים לחופשה, כפי שהוכרז כבר בעבר, וסגירה של בתי הספר והגנים עד ל-9 בינואר.

בהולנד חוששים כי גל האומיקרון יביא לעומסי אשפוז וטיפול נמרץ. "הולנד נסגרת שוב", אמר רוטה, "לא ניתן להימנע מכך בגלל שהגל החמישי הנובע מווריאנט האומיקרון מגיע אלינו".

דנמרק, אחד ממוקדי התפרצות האומיקרון באירופה לצד נורבגיה ובריטניה, הודיעה גם היא על הגבלות חמורות יותר על החיים הציבוריים במטרה להאט את התפשטותו. כל בתי הקולנוע והתיאטראות ייסגרו, כמו גם מוזיאונים וגני שעשועים. דנמרק כבר הגבילה שעות פעילות של מועדונים. חבישת מסכות בתחבורה ציבורית תהפוך להכרח ותיאסר מכירת אלכוהול אחרי עשר בלילה. "חוקי המשחק השתנו במהירות" אמרה ראשת הממשלה מדה פרדריקסן במסיבת עיתונאים בסוף השבוע. התחלואה במדינה שוברת שיאים בימים האחרונים, ואתמול נרשמו יותר מ-12 אלף מקרים ביממה.