"נכון להיות סלקטיביים יותר בבחירת החשיפה הנכונה לסקטור הגז"

לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי: "רציו היא הבחירה המועדפת שלנו בגזרת מניות לוויתן ותמר" • "נאוויטס עומדת בפתחו של פרויקט שננדואה שעשוי להציף לה ערך משמעותי ביותר"

אסדת קידוח לוויתן 3 / צילום: אלבטרוס
אסדת קידוח לוויתן 3 / צילום: אלבטרוס

"מכירות הגז ממאגרי תמר ולוויתן שברו קונספציות רבות בכל הנוגע ליכולת המוניטיזציה של הגז משני המאגרים. המעבר המהיר מצריכה מוגבלת של גז טבעי בעקבות משבר הקורונה להיקפי שיא של יצוא מתמר ובמיוחד מלוויתן הביאו לעליות שערים במרבית המניות בסקטור. העלייה במחירי האנרגיה בעולם החזירה לבמה המרכזית את אופציית ההשקעות בפרויקטי אנרגיה. הרחבה של מאגר לוויתן נראית ריאלית יותר כשהביקושים מכיוון מצרים חזקים ואנו סבורים שזו תהיה אחת הסוגיות המרכזיות בהן ידונו השותפים במאגר לוויתן ב-2022", כך כותב לירן לובלין, מנהל מחלקת המחקר בבית ההשקעות אי.בי.אי., בסקירה שפרסם.

לגבי חברת אנרג'יאן, הוא מציין כי "עיקר השיח היה סביב העיכוב בתחילת ההפקה ממאגר כריש שנדחה למחצית השניה של 2022 וכתוצאה מכך הביא לאובדן לקוח משמעותי לחברה - דליה אנרגיות לטובת מאגר תמר, כשעל פי דיווחים גם כיל ובזן בוחנות את האלטרנטיבות נוכח העיכוב שנוצר. תחילת ההפקה במחצית השנייה של 2022 אמורה להוות יריית פתיחה לתחרות שתתגבש על הצרכנים בשוק המקומי, אך נתוני הצריכה מצביעים על עליה בביקושים שתתחום את התחרות לפרק זמן מוגבל של שנים בודדות".

נכון להיום מאגר לוויתן מפיק בקצבים כמעט מקסימאליים ולא יכול לספק היצעים נוספים לשוק המקומי, ועל אף אובדן החוזה של דליה גם לכריש לא נותרה כמות עודפת מאוד משמעותית.

"רמות המחיר הנמוכות שהציעה אנרג'יאן ופתיחת חוזה חברת החשמל הובילו לירידה במחירי הגז לשוק המקומי. ירידה זו מורגשת הרבה יותר בתוצאות של מאגר תמר שחשוף בצורה משמעותית יותר מלוויתן לשוק המקומי. העלייה במחירי האנרגיה בעולם מיתנה את ירידת המחיר הממוצע של הגז הנמכר ממאגר לוויתן נוכח ההצמדה למחירי הברנט הקיימת בחוזי היצוא למצרים ולירדן. לראיה, המחיר הממוצע לגז שנמכר ממאגר תמר ברבעון השלישי של 2020 עמד על 4.69 דולר ליחידת חום, בעוד המחיר הממוצע ממאגר לוויתן באותה התקופה עמד על 5.37 דולר ליחידת חום - על פי הערכות שותפי לוויתן מוכרים גז לירדן במחיר הגבוה מ-6 דולר ליחידת חום והגז למצרים נמכר במחיר הגבוה מ-5 דולר.

במבט קדימה, כותב לובלין, "אנו סבורים כי היצוא ימשיך להיות המנוע העיקרי לביקושים ומאגר לוויתן צפוי למכור בשנת 2022 כ-10 BCM בעוד מאגר תמר ימכור כ-8.5 BCM כשהכניסה של מאגר כריש לשוק תתרחש רק לקראת סוף 2022. נוכח תחזיות הביקוש אנו סבורים כי שלושת המאגרים ימכרו גז בתפוקה מלאה (בתקופות עומס) כבר לקראת 2023. כשמוסיפים למשוואה את העובדה שבשנים הקרובות צפוי להמשך תהליך הסבת התחנות הפחמיות לשימוש בגז טבעי, שיסגור את הפער הקטן שעוד נותר בין הביקוש להיצע, מגיעים למסקנה שסך הביקושים מניחים את הבסיס להרחבה של הפרויקטים ובראשם לוויתן".

"מרבית מניות הגז הציגו תשואות מרשימות במהלך השנה האחרונה ובראיה קדימה אנו סבורים כי נכון להיות סלקטיביים יותר בבחירת החשיפה הנכונה לסקטור. מרבית המניות מתומחרות להערכתנו במחירים הוגנים ולאחר שנה של עליות מהותיות נכון יהיה להוריד מעט את חלקן בתיק האנרגיה , שכן האפסייד העתידי תלוי בעיקר בהרחבת ההיצע מהמאגרים. בשלב זה , רציו היא הבחירה המועדפת שלנו בגזרת מניות לוויתן ותמר . חשוב להזכיר כי החשיפה לסקטור הגז והנפט לא מתחילה ונגמרת במאגרים בישראל ולהערכתנו נכון יהיה לגוון את התיק גם באמצעות חברות החשופות לשווקי האנרגיה שמחוץ לישראל , דוגמת נאוויטס פטרוליום , שעומדת בפתחו של פרויקט שננדואה שעשוי להציף לה ערך משמעותי ביותר", הוא כותב.