ייצרו וייצאו טילים לסין בניגוד לחוק - ויועמדו לדין בכפוף לשימוע

הפרקליטות החליטה להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע, בפרשה ביטחונית רחבת-היקף, במסגרתה עלה חשד כי 10 חשודים ו-3 חברות ייצרו, תיווכו וייצאו לסין טילים משוטטים שיועדו לשימוש צבאי ללא היתר • בין החשודים: צביקה נווה, ממייסדי אירונאוטיקס

כתב אישום / צילום: Shutterstock
כתב אישום / צילום: Shutterstock

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הודיעה היום (ב') כי החליטה להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע, בפרשה ביטחונית רחבת-היקף, במסגרתה עלה חשד כי 10 חשודים ו-3 חברות ייצרו, תיווכו וייצאו לסין טילים משוטטים שיועדו לשימוש צבאי ללא היתר.

הפרקליטות הודיעה ל-10 חשודים ו-3 חברות על כוונתה להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, בגין חשד לביצוע עבירות ביטחוניות, עבירות נשק, עבירות לפי חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, חוק איסור הלבנת הון ועוד.

במסגרת כתבי החשדות מתואר כיצד אפרים מנשה, בעליה של חברת סולר סקיי שעסקה בייצור טילים משוטטים, רקם עסקה עם גורמים מסין, שהתמודדו במכרז לאספקת טילים לצבא סין, לשם ייצור ויצוא שיועדו לשימוש צבאי. העסקה יצאה לפועל בתיווכם של ציון גזית ואורי שחר, בעליה של חברת ייעוץ ביטחוני, שעיקר עיסוקה הוא ייעוץ ותיווך בין משקיעים זרים לחברות ישראליות העוסקות בפיתוח טכנולוגיה, לרבות טכנולוגיה ביטחונית.

בנוסף, מנשה שכר את שירותיהם של צביקה וזיו נווה, בעלי חברת אינוקון המייצרת כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) למטרות מודיעין, וגייס מעורבים נוספים שפעלו לשם ייצור הטיל המשוטט על כל רכיביו - החל מהמנוע הרקטי שלו ועד לכנפיים. במסגרת העסקה ייצרו מנשה ואחרים עשרות טילים משוטטים וביצעו בהם ניסויים בשטחי מדינת ישראל תוך סיכון חיי אדם.

לטענת הפרקליטות, עם תום תהליך ייצור עשרות הטילים אפרים העביר אותם לסין תוך הסתרתם. בתמורה לכך ועל אף שהכלים לא הגיעו בסופו של דבר לשימוש צבא סין, הוא קיבל מיליוני דולרים אותם היסווה במסגרת קשריו עם חברה זרה.

התיק נחקר על-ידי היחידה הארצית לחקירת פשעים בינלאומיים בלהב 433 שבמשטרת ישראל, הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (המלמ"ב) ושירות הביטחון הכללי. החקירה לוותה על-ידי עורכי הדין עמרי קופלר ואלעד אשכנזי מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

הפרשה הותרה לפרסום למעט המידע המובא בידיעה. 

תגובת עו"ד עדי קידר המייצג את אפרים מנשה: "כתב החשדות הגיע אלינו ממש היום, וטרם עלה בידינו לקבל את חומרי החקירה, אשר לאחר שיועברו אלינו אנו סמוכים ובטוחים כי יסייעו בידינו לשכנע את הפרקליטות להימנע מהגשת כתב האישום. מהרגע הראשון סברנו וטענו כי גורמי הביטחון טיפסו וכוונו גבוה מדי, ואכן גם כתב החשדות רחוק מאוד מהחשדות שיוחסו לחשודים בתחילת הדרך, וגם מה שנותר מהחשדות יסתיים בלא כלום, אם לא על-ידי הפרקליטות אז על-ידי בית המשפט".

תגובת עו"ד איילת איילנברג, שלום אהרון ותמיר סולומון, המייצגים את צביקה וזיו נווה: 
"החשדות המיוחסים למרשנו רחוקים מרחק רב בפועל מן המתואר בכתבה. בשלב זה נדגיש כי מרשנו פעלו ללא כל חריגה מהוראות הדין.

"מפאת כיבוד צו איסור הפרסום נגיב בהתאם לכשתינתן החלטה בבקשתנו לבית המשפט להורות על צמצום צו איסור הפרסום, אשר הותיר משום מה לחשוף שמות החשודים מבלי לאפשר בשלב זה ליתן התייחסות קונקרטית למובא בפרסום".

עו"ד יפעת מנור נהרי, המייצגת את  ציון גזית, מסרה בתגובה לפניית גלובס: "מר גזית שיתף פעולה באופן מלא בחקירתו, ויש בידיו תשובות טובות ביחס לטענות שהועלו נגדו במסגרת כתב החשדות. את טענותיו ישטח בהרחבה במסגרת השימוע, תוך תקווה ואמונה שאלה יביאו לסגירת התיק נגדו".

*** חזקת החפות: החשודים בפרשה לא הורשעו בעבירה, ועומדת להם חזקת החפות.