קליפורניה נגד וולמארט: מחלוקת משפטית סביב סילוק פסולת מסוכנת

מדינת קליפורניה טוענת נגד ענקית הקמעונאות האמריקאית שהיא מפרה באופן מודע ומתמשך את חוקי הסביבה במדינה, כשהיא משליכה למזבלות עשרות טון של פסולת מסוכנת • וולמארט: הדרישות של קליפורניה הן הרבה מעבר לנדרש בחוק

וולמארט. שילמה כבר למדינת קליפורניה 25 מיליון דולר בגין פינוי פסולת מסוכנת למזבלה אסורה / צילום: Shutterstock, Sundry Photography
וולמארט. שילמה כבר למדינת קליפורניה 25 מיליון דולר בגין פינוי פסולת מסוכנת למזבלה אסורה / צילום: Shutterstock, Sundry Photography

משרד המשפטים של קליפורניה הודיע השבוע כי המדינה הגישה תביעה נגד וולמארט, ענקית הקמעונות האמריקאית, בגלל רשלנות סביבתית חריגה בהליך סילוק פסולת. בתביעה נטען כי וולמארט השליכה עשרות טון של פסולת מסוכנת לבריאות הציבור אל המזבלות של קליפורניה, שאינן מצוידות לטיפול בחומרים מסוכנים, כמו סוללות ליתיום, חומרי הדברה וחומרי ניקוי. לפי כתב התביעה, וולמארט גם השליכה למזבלות באותה הזדמנות "מידע סודי של לקוחות".

לפי טענות התביעה, וולמארט סילקה כך יותר ממיליון פריטים של פסולת מסוכנת - שכאשר היא מושלכת למזבלות שאינן מצוידות לטיפול מתאים, היא יכולה להגיע בקלות אל מי השתייה של האמריקאים, וגם לאוויר שהם נושמים.

לפי משרד המשפטים של קליפורניה, וולמארט פועלת כך, ועוברת במפורש על החוק הסביבתי של קליפורניה, לאורך עשורים רבים, למרות ניסיונות אכיפה חוזרים ונשנים של הרשויות. ואכן, לא מדובר במאבק המשפטי הראשון של ענקית הקמעונאות בקליפורניה. בשנת 2010, הצליחה וולמארט להגיע להסדר מקדים עם משרד המשפטים במדינה, שוב סביב טענה על סילוק פסולת מסוכנת למזבלות אסורות, במסגרתו שילמה 25 מיליון דולר.

אלא שבדיקה שנערכה אחרי ההסדר הזה חשפה שוולמארט ממשיכה במנהגה להשליך פסולת בניגוד לחוק. משרד המשפטים של קליפורניה מסר ש-58 בדיקות, שנערכו מאז 2015, גילו עשרות חומרים מסוכנים לציבור, בכל אחת מהבדיקות.

בתגובתה מסרה וולמארט כי בכוונתה להתגונן מפני התביעה הזאת, וגם כינתה אותה "בלתי מוצדקת". דובר החברה מסר כי הבדיקות הקפדניות של וולמארט את עצמה מגלות שהיא "נקייה הרבה יותר מהממוצע במדינה", ובנוסף, הדרישות של מדינת קליפורניה בקשר לפינוי פסולת של מוצרים ביתיים "חורגת מהנדרש בחוק".