ברקת: "במקרים מסוימים נאסור על בעלי שליטה לכהן אפילו כדירקטורים בחברת ביטוח"

הממונה על שוק ההון ד"ר משה ברקת התייחס היום בוועידת ישראל לעסקים לניסיון הרכישה של אפלרד אקירוב את חברת הביטוח כלל: "החוסכים לא הושפעו עד היום ממה שהתרחש למעלה בממשל התאגידי, וזאת משום שאנחנו הבטחנו את זה" • "נאפשר לבנקים להשקיע ולשלוט בחברות אינשורטק"

"רשות שוק ההון הוכיחה את עצמה בשנים האחרונות כרגולטור חזק, מקצועי, שעובד למען הציבור. צריך לחזק את הרגולטור ולסמוך עליו", כך אמר היום הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת בוועידת ישראל לעסקים של גלובס.

"אנחנו עושים עבודה, אנחנו לא עושים חצי עבודה, ואנחנו בטח לא רצים לספר לחבר'ה באמצע העבודה. אנחנו בשלוש השנים האחרונות ידענו להעמיד במקומו יותר מבעל שליטה אחד, למרות קשיים בלתי רגילים, כולל כאלה שמציב החוק, העמדנו על הרגליים חברת ביטוח ללא בעל שליטה עם דירקטוריון חדש ומתפקד", אמר ברקת והתייחס לחברת הביטוח היחידה שפועלת כיום ללא גרעין שליטה, כלל ביטוח. לאחרונה, אלפרד אקירוב נסה לרכוש את חברת הביטוח, אך הוא נתקל בקשיים רגולטוריים. רשות ני"ע ששלחה מכתבים לאלרוב וטענה כי כלל ביטוח מוגדרת כקבוצה עם שתי חברות שכבה. חוק הריכוזיות אוסר על קיום פירמידה בת שלוש חברות שכבה ולכן רכישת כלל על ידי אלרוב, עומדת לכאורה בניגוד לחוק. 

ברקת המשיך להתייחס לנושא ואמר כי "לא בחברה הזאת ולא בחברות אחרות, החוסכים לא הושפעו עד היום ממה שהתרחש למעלה בממשל התאגידי, וזאת משום שאנחנו הבטחנו את זה. שערה לא נפלה משערות ראשם. אנחנו נמשיך להבטיח את חיזוק המנגנונים שמיועדים להגן על כספי החוסכים".

בהקשר זה, הדגיש ברקת כי הרשות שמה לצמה למטרה את חיזוק ועדות ההשקעה של כספי העמיתים. לדבריו, הרשות עומדת להוציא עמדה ברורה בשבוע הבא ולפעול לקידום חקיקה שתבטיח עצמאות מלאה של ועדת השקעות העמיתים.

"אנחנו מציעים שמינוי חברי הוועדה לא יהיה בידי החברה המנהלת, אלא בידי ועדה ציבורית, בדומה לבנקים ולחברות ביטוח ללא גרעין שליטה". כך, לדבריו, ישרתו חברי הוועדה רק את אינטרס העמיתים ויהיו מנותקים מניגודי עניינים. "לא נחזור יותר לניגודי העניינים הללו, הם פוגעים בציבור ולכן הפסקנו אותם", הדגיש ברקת. 

בנוגע לבעלי שליטה, הוסיף עוד ברקת כי בבנקים קיימים מנגנונים חזקים להגנה על התנהלות תקינה, ובהם מנגנון לפיו בבנקים חל איסור על בעל השליטה לכהן בתפקיד יו"ר הדירקטוריון. "אנחנו מתכוונים לקחת את זה צעד אחד רחוק יותר, ובמקרים מתאימים לאסור בהוראותינו על בעלי שליטה מסוימים לכהן אפילו כדירקטורים בחברת ביטוח, והכל על פי קריטריונים ברורים ועל פי החוק". בכך התייחס ברקת לכוונה שהעלה אקירוב במהלך ראיונות עיתונים כי הוא שוקל למנות את בנו ג'ורג'י לדירקטור בכלל. נציין כי בשיחה עם גלובס הסתייג אקירוב מכוונה זו ויהיה מעניין לראות מי יקדים את מי אם בכל זאת מתכוון יזם הנדלן להפוך בעצמו לדירקטור או למנות את בנו לכזה בכלל.

עוד ציין ברקת, כי הרשות תחת הנהגתו עושה כיום מהפכה אמיתית בתחום החדשנות בביטוח, ובפרט החדשנות הטכנולוגית שקרויה אינשורטק. לדבריו, נושא זה יתפוס מקום מרכזי בכל חטיבות הרשות בשנה הבאה. כמו-כן השיקה הרשות הנחיות להשקעה באינשורטק לחברות ביטוח, לרבות הקלות והסרת חסמים.

בנוסף, הצהיר ברקת על צעד נוסף שיחזק לדבריו את ההשקעה בתחום האינשורטק ומתייחס לבנקים. "אני מודיע כי ניתן לבנקים היתרים להחזקה ושליטה בחברות אינשורטק בתחום האלמנטרי. זה צעד ראשון שלדעתנו יגדיל את התחרות והחדשנות בעולם הביטוח, ויחזק את המיצוב העולמי של ישראל בתחום האינשורטק".

***גילוי מלא: הוועידה בשיתוף בנק הפועלים ובחסות תנועת אור, הפניקס, פרופימקס, אמדוקס, שטראוס, אזורים, HOT וסופר-פארם. ובהשתתפות: מקורות, חברת חשמל, נמל אשדוד, עיריית תל אביב ורשות החדשנות