קבינט היועצים של ליברמן יוצא לדרך: במה ידונו בפגישה הראשונה?

לגלובס נודע שבמשרד המשפטים סיימו את בדיקת ניגודי העניינים של חברי הקבינט שייעץ לשר האוצר, ובראשם היו"ר המיועד פרופ’ יעקב פרנקל • הוועדה צפויה לדון בישיבה הראשונה במספר נושאים, בהם האינפלציה הכלכלית העולמית ומשבר הקורונה המתמשך

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

קבינט המומחים הכלכלי, שהקים שר האוצר בחודש אוגוסט האחרון ופעילותו הוקפאה, יחל לפעול בשבועות הקרובים. לגלובס נודע כי משרד המשפטים סיים בימים אלו את בדיקת ניגודי העניינים לחברי הוועדה ובראשם ליו"ר הפרופ' יעקב פרנקל (נגיד בנק ישראל לשעבר) ולכן הוועדה יכולה לצאת לדרך. הנושאים המונחים לפתחם של חברי הוועדה כבר בישיבה הראשונה: האינפלציה הכלכלית העולמית ומשבר הקורונה המתמשך. המומחים צפויים לגבש המלצות לשר בנושאים הללו ולהגיש לו אותן, כדי שיסתייע בהם בתהליך קבלת ההחלטות.

מהחשש כי עיסוקם של חברי הקבינט בעבר בחברות פרטיות ישפיע על חוות דעתם בנושאים בהם יידרשו לגבש חוות דעת לשר, עסקו במשרד המשפטים מאז ספטמבר בבחינת ענייניהם. כך עבור פרופ' יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל, יו"ר J.P Morgan International , סגן יו"ר AIG וכיום יו"ר פלוס 500, יו"ר חבר הנאמנים של ה-G30, יו"ר חבר הנאמנים של אוניברסיטת תל אביב וחתן פרס ישראל לכלכלה. וכן עבור חברי הוועדה: דוד בועז - לשעבר הממונה על התקציבים ששימש כיו"ר של ועדות ציבוריות וכדירקטור בחברות פרטיות וממשלתיות.

יעקב פרנקל / צילום: שלומי יוסף
 יעקב פרנקל / צילום: שלומי יוסף

אלי יונס - לשעבר החשב הכללי, מנכ"ל בנק הפועלים, מנכ"ל בנק מזרחי ומנכ"ל בנק כללי. כיום יועץ לקרנות השקעה זרות.

ענת לוין - לשעבר משנה למנכ"ל מגדל, משנה למנכ"ל בנק הפועלים, משנה למנכ"ל כלל ויו"ר כלל ביטוח אשראי וכיום מנכ"ל בלקרוק ישראל (Blackrock).

פרופ׳ אפרים (אפי) צדקה-  לשעבר יו"ר שיכון ובינוי. כיום דירקטור בחברות ציבוריות מהגדולות במשק ופרופ' אמירטוס לכלכלה באוני' ת"א.

במפגש הראשון והיחיד שקיים הקבינט עם היווסדו אמר שר האוצר ליברמן כי "הוא יהווה גוף חיצוני שיחזק את גורמי המקצוע ואת התשתית האנליטית והביצועית שעומדת מאחורי ההחלטות השונות. המפתח להצלחה הוא השגת צמיחה בת קיימא תוך שמירה על היציבות הפיננסית ועליית הפריון במשק על חלקיו השונים".

כדי להוריד מעט את ההתנגדות לקיומו של הקבינט, הוא צפוי לזמן אליו נציגות של הדרגים המקצועיים במשרד האוצר שיציגו מחקרים בנושאים על סדר היום, זאת בעקבות הביקורת עליו כ"ציר עוקף" הפקידות בתוך המשרד. הקבינט צפוי להתכנס בתדירות של פעם בחודש לפחות ולהגיש את המלצותיו לליברמן.